چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۳
کد مطلب: 39334
۰

دلایل غلط زدن سؤالات و راه‌حل رفع آن

دلایل غلط زدن سؤالات و راه‌حل رفع آن
نیاز است بدانیم کدام مورد نقش عمده را در نتیجه‌گیری دانش‌آموز دارد و این مسئله با ارزیابی آزمون مشخص می‌شود تا در ادامه به رفع مشکل بپردازیم.
-
یادگیری ناقص: به این معنی که یکی از مراحل ادراک، تثبیت و تسلط کامل نشده و احتمالاً درک کامل و جامعی از مبحث ایجاد نشده و نیاز به مطالعه‌ی بیش‌تر و اصولی و افزایش ساعت مطالعه است.

عدم تسلط: تفاوت ظریفی بین این مورد و یادگیری ناقص وجود دارد: عدم حل تست به اندازه‌ی کافی، که البته این مقدار کافی بستگی به بنیه‌ی علمی و استعداد دانش‌آموز دارد، اما مقدار کافی از تست هر دانش‌آموزی را به تسلط بر مبحث می‌رساند. بنا به تعریفی که شد برای این مورد راه‌حلی به جز بیش‌تر تست کار کردن نمی‌توان متصور شد.

اشتباهات محاسباتی: یعنی دانش‌آموز راه‌حل سؤال را بلد است اما در حل سؤال دقت کافی را نداشته و در محاسبات اشتباه می‌کند. عمدتاً دلیل این مسئله به عجله کردن و استرس برای کنترل زمان برمی‌گردد که متأسفانه نتیجه‌ی معکوس می‌دهد. برای این مشکل نیاز به استفاده‌ی درست و کامل از روش‌های کنترل زمان شامل ضربدر و منها، زمان‌های نقصانی و نیز هدف‌گذاری مشخص چند از ده و مهارت یافتن در اجرای این تکنیک‌ها دارید.

اشتباه در درک سؤال: عدم توجه به فعل‌ها و قیدهای صورت سؤال موجب اشتباه می‌شود. راه‌حل پیشنهادی، دقت در خواندن سؤال و کشیدن خط دور این موارد است تا در ذهن پررنگ شوند.

جابه‌جا وارد کردن پاسخ: گاهی پیش می‌اید که به دلیل عجله، گزینه‌ها جابه‌جایی عمودی یا افقی در پاسخ‌برگ داشته باشند. این مسئله یک علاج دارد و آن دقت در وارد کردن و چک کردن پاسخ‌ها، به ازای هر 10 سؤال است.

سؤالات شک‌دار و شانسی: سؤال شک‌دار انتخاب بین دو گزینه که اطمینان از صحیح بودن یکی وجود دارد تعریف می‌شود و شانسی هم که به نوعی به دست سرنوشت سپردن به امید شانس 25 درصدی! برای درست بودن. از آن‌جا که به دست سرنوشت سپردن کار منطقی‌ای نیست این گزینه کلاً از انتخاب‌ها باید کنار گذاشته شود.
سؤال شک‌دار نیز همین طور؛ زیرا هدف از آزمون یادگیری است و ممکن است سؤال شک‌دار شامل نکته‌ای برای تمایز بین دو گزینه‌ی شک‌دار باشد اما درنهایت با درست زدن اتفاقی دانش‌آموز از آن سؤال به‌راحتی عبور کند؛ ضمن این‌که تقریباً در اکثر موارد این کار موجب افزایش تعداد غلط‌ها می‌شود و طبیعتاً نتیجه‌ی خوبی هم حاصل نخواهد شد.
نويسنده : کامبیز علاءالدینی
كانون آموزش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی