پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۰
کد مطلب: 43649
۳
چگونه در تعطیلات درس بخوانیم؟

توصیه های نوروزی برای کنکوری ها

توصیه های نوروزی برای کنکوری ها
میگنا: تعطیلات عید نوروز هرساله برای داوطلبان کنکور مورد توجه است. به‌طوری که بسیاری از داوطلبان و دانش‌آموزان که در طی ماه‌های گذشته کم کاری کرده‌اند، به امید جبران تمام عقب‌افتادگی‌ها در تعطیلات عید، همه‌ روزهای اسفند را هم به انتظار می‌نشینند و به‌عبارتی دست از کار می‌کشند!

حال ببینیم به‌راستی تعطیلات عید کارساز است و آیا تا این حد ارزشمند و تعیین کننده است و اگر این گونه است چگونه باید از آن استفاده نمود.

کم نبوده‌اند داوطلبانی که با شروع تعطیلات عید مطالعه خود را متحول کردند و با پیشرفتی که داشتند نتیجه‌ای بسیار عالی در کنکور کسب کردند. برای خود روشن کنید که قرار نیست کل مباحث را مطالعه کنید بلکه در این ایام تعطیلی بنا داریم یک سری مباحث خاص را مرور کنیم و نقاط قوت خود را تقویت کنیم تا در ادامه مسیر بتوانیم با دید بهتری حرکت کنیم.
 
تعطیلات دو هفته‌ای نوروز برای برخی افراد تعطیل نیست و شاید کاری‌ترین روزهای سال نیز به شمار رود. داوطلبان کنکور نیز جزء آن دسته از افراد هستند که در تعطیلات نوروز نه تنها تعطیل نیستند بلکه باید این زمان را بهترین فرصت برای مطالعه و مرور درس‌ها دانسته و از تعطیلات نهایت استفاده را برای درس ‌خواندن ببرند.
 
اما واقعیت این‌جاست که عید بیشتر به جهت موقعیت زمانی، یک نقطه‌ عطف است و افرادی که در این برهه‌ زمانی جهت حرکت خود را اصلاح می‌کنند، در ادامه‌ی مسیر (سه ماه باقیمانده) وضعیت بهتر و مساعد‌تری دارند. به همین دلیل داوطلبان سال‌های گذشته که در این زمان تغییری در فعالیت‌های خود ایجاد کرده و نتیجه‌ی قابل قبولی گرفته‌اند، از عید و بعد از آن به خوبی یاد می‌کنند و دانش‌آموزان و داوطلبان فعلی را هم به دوران عید متوجه می‌سازند  
 
در کشور ما مرسوم است که در عيد نوروز مردم به دید و بازدید می روند و به نوعی منازل مکان مناسبی برای مطالعه نیستند. چه بهتر که به دنبال محیط آرام باشید و در کنار افرادی که با اهداف شما همسو هستند یک دوره مطالعاتی خوب را سپری کنید. اکثر مدارس در حال حاضر اردو های مطالعاتی نوروزی برپا می کنند که محیط های مناسبی برای یک مطالعه مفید هستند و هم‌چنین می توانید از کتابخانه ها نیز کمال استفاده را ببرید. در رابطه با تغذیه در این ایام بهتر است که از خوردن آجیل در شب و غذای زیاد در وعده ناهار و شام پرهیز کنید و غذاهایی را میل کنید که سبک هستند و به اصطلاح هضم آسان دارند.
 

بهتر است قبل از شروع مطالعات خود برنامه ای برای عید تهیه کنید تا با اجرا کردن آن گامی مثبت به سمت هدف خود بردارید. توصیه ما و اکثر مشاوران در زمینه کنکور این است که بهتر است در ایام عید داوطلبان مباحث پیش دانشگاهی ۱ و هم چنین یکی از پایه های سال دوم و یا سوم دبیرستان را مرور کنند. توصیه ای که داریم این است که همگام با برنامه آزمون های آزمایشی پیش بروید. دقت کنید که قرار نیست کل مباحث را در ایام عید مطالعه کنید بلکه مباحثی که تعیین کردیم را قرار است به وسیله تست زنی مرور و تقویت کنید.

اگر دانش آموز هستید و تا روزهای آخر اسفند به مدرسه می‌روید توجه کنید که زمان مطاله شما قبل از شروع تعطیلات کمتر است و همچنین اگر می‌خواهید دو روز اول عید را تعطیل کنید این مدت را هم در نظر بگیرید سعی کنید تخمین دقیقی از ساعات مطالعه خود بزنید. مثلا بگویید من در هفته اول می‌توانم پنجاه ساعت درس بخوانم سپس این پنجاه ساعت را بین دروس مختلف تقسیم کنید. به اهمیت هر درس و وضعیت خود در هر یک از دروس توجه کنید. اگر هنگام تنظیم برنامه رویاپردازی کنید و تصمیمات بلند پروازانه بگیرید نه تنها نتیجه بهتری کسب نخواهید کرد بلکه تمام زحمتی که برای تنظیم برنامه کشیده اید به هدر خواهد رفت.


برنامه روزانه
پس از نوشتن برنامه جامع، برنامه روزانه تان را تنظیم نمایید. در برنامه روزانه برای هر روز حداکثر 5 درس را در نظر بگیرید. مثلا، اگر برای درس فیزیک 10 ساعت در نظر گرفته اید می‌توانید آن را به چهار نوبت مطالعه 5/2ساعته یا 5 بار مطالعه 2 ساعته تقسیم کنید و روزهای مطالعه را هم مشخص کنید. مثلا تصمیم بگیرید چهار نوبت در روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهار شنبه هر بار به مدت 5/2ساعت فیزیک بخوانید.

تکالیف خود را نیز برای هر نوبت مطالعه مشخص کنید آیا فقط کتاب را مطالعه می‌کنید مساله حل می‌کنید یا تست هم می‌زنید. منابع را بنویسید. در ابتدای هر هفته برنامه روزانه را در کنار برنامه جامع روی مقوا نصب کنید در پایان هر روز و در پایان هفته موارد اجرا نشده را در ستون آخر بنویسید و پس از تصحیح و تعدیل و تصمیم گیری مجدد به برنامه هفته بعد بیفزایید.

هر چه به انتهای سال تحصیلی نزدیک می شویم دروس عمومی از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند و رقابت اصلی برای کسب درصدهای عالی در این دروس شروع می شود. سعی کنید بی جهت از دروس عمومی برای خود غول نسازید. دروس عمومی اگر خوب و کارآمد مطالعه شوند یقیناً جزو دروسی خواهند بود که شما را در راه قبولی در رشته مورد علاقه تان به شدت یاری خواهند کرد.


کارشناسان آموزش کشور برای استفاده بهینه داوطلبان آزمون سراسری سال 97، توصیه‌هایی را مطرح کردند که داوطلبان با به کار بستن این توصیه‌ها آزمونی موفق را پشت سر می‌گذارند.


تعطیلات دو هفته‌ای نوروز برای کنکوری‌ها حساس‌ترین روزهای سال است زیرا داوطلبان کنکور پس از تعطیلات عید مهلت زیادی برای مرور درس‌ها و تمرین بیشتر تست‌زنی ندارند. البته حساسیت روزهای نوروز برای داوطلبان کنکور به این معنی نیست که آن‌ها در روزهای تعطیلات نوروز فقط و تنها فقط درس بخوانند و استراحت و تفریح را بر خود حرام کنند.

برای آنکه کنکوری‌ها بدانند چگونه می‌توانند در نهایت آرامش و بدون استرس و فشار روحی و جسمی، به درس‌هایشان رسیدگی کرده و استراحت و تفریح نیز داشته باشند با با کارشناسان آموزشی صحبت کردیم تا توصیه‌هایی را به کنکوری‌ها داشته باشند.


توصیه های ضروری
•حتما با صرف صبحانه کامل از صبح زود مطالعه را شروع کنید.
•برنامه درسی خودرا به صورت هفتگی تنظیم کنید و پس از 50دقیقه مطالعه دروس حفظی 10دقیقه،و پس از 1/5-1 ساعت مطالعه دروس یاد گرفتنی 15 دقیقه استراحت نمایید.پس از استراحت کوتاهی که گفته شد،خیلی سریع مطالعه را آغاز کنید. •در زمان مطالعه حتما«فیش برداری» داشته باشید.
•به نیت شب امتحان مرور کنید تا مطالعه شتاب بیشتری پیدا کند.
•مرتب توانمندی هایتان را به خود یادآوری کنید.
•برای هر پیشرفت خود را در اجرای برنامه مطالعه،تشویقی در نظر بگیرید.
•قاطعانه می گوییم:داوطلبانی که از برنامه های مطالعاتی خود عقب مانده اند،با استفاده از فرصت طلایی نوروز وباتلاش وبه کارگیری اصول اولیه اساسی در مطالعات می توانند بسیار پیشرفت نموده وگذشته را جبران نمایند.


چند درس در یک برنامه روزانه
روزی سه تا پنج ساعت درس های مختلف را در برنامه خود قرار دهید تا مغز شما بتواند به راحتی مطالب آموخته شده را سازمان بندی نماید.بهتر است دوسوم ساعات مطالعه را به دروس اختصاصی ویک سوم را به دروس عمومی اختصاص دهید.از طرفی در برنامه خود دروس مفهومی ویادگرفتنی را پشت سر هم ودروس حفظی را نیز پشت سر هم قرار ندهید.به طور مثال:اگرمی خواهیدفیزیک،ریاضی وادبیات بخوانید بهتر است درس ادبیات را بین دو درس مفهومی بخوانید.

درس هایی که باید در ایام نوروز خوانده شوند:
•در ایام نوروز به جمع بندی دروس پایه،دروس سال چهارم بپردازید.بنابر این سعی کنید هر درسی را که از برنامه عقب هستید،مطالعه کنید.
•هر آنچه که تا این زمان مطالعه نموده اید از روی خلاصه نویسی ها مرور نمایید اگر خلاصه نویسی ها به دلیل تاخیر در مرور فرارگشته اند به مرور ودوره از روی کتاب بپردازید.
•تست هایی را که علامت دار ومارک دار نموده اید دوره کنید.


میزان مطالعه
در ایام نوروز از ایام نوروز می توانید،دو یا سه برابر روزهای قبل استفاده نمایید،بنابر این بهتر است روزی 12-10ساعت مطالعه نمایید،چرا که ایام نوروز سکوی پرش شما به سمت دانشگاه می باشد.

شروع مطالعه باید از چه پایه ای باشد؟
معمولا داوطلبان می خواهند بدانند مطالعه خود را از چه پایه ای شروع کنند،در پاسخ به این سؤال می توان گفت:فرقی نمی کند که شما از کتاب های کدام پایه مطالعه را شروع کنید،ولی اگر قبلا هیچ مطالعه ای از دروس پایه نداشته اید می توانید از دروس سال دوم شروع کنید.


برای هر درس چیکار کنیم؟
به طور کلی اگر دروس را به دو دسته دروس اختصاصی و عمومی تقسیم کنیم توصیه ما بر این است که برای دروسی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی به تست زنی بپردازید و در صورتی که در هر مبحثی از این دروس دچار مشکل شدید به خلاصه هایتان مراجعه کنید. برای دروس عمومی و هم‌چنین دروسی مثل زیست شناسی که جنبه مطالعاتی دارند مرور مباحث را توصیه می کنیم.

مطمئن باشید تست زنی برای دروس اختصاصی در کنار مطالعه دروس عمومی یک برنامه ایده آل برای کنکور در ایام عید خواهد بود.
تبصره: دقت کنید برای مطالعه دروس عمومی قرار نیست کل متون کتاب های عمومی را به طور خط به خط و خیلی عمیق مطالعه کنید چرا که این کار بسیار وقت گیر خواهد بود. قرار ما بر این است که سر تیترها و پاراگراف های مهم را در کنار خلاصه هایی که در طول سال تهیه کرده‌اید را مرور کنید.

بهترین منبع مطالعاتی برای عید برای دروس اختصاصی (محاسباتی) علاوه بر خلاصه هایی که تهیه کرده‌اید تست های آزمون‌های آزمایشی و هم‌چنین تست‌هایی که قبلاً علامت دار کرده‌اید را بررسی کنید.

بهترین منبع تست زنی که تست های کنکورهای سال های گذشته است و در الویت ماست و بهتر است کمتر به سراغ تست های تالیفی بروید. برای دروس عمومی نیز در کنار مطالعه مباحث دروس زدن تست های کنکورهای سال های گذشته را به صورت مجموعه‌ای توصیه می کنیم. به عنوان مثال در برنامه خود یادداشت کنید که قرار است فلان روز دروس عمومی کنکور تجربی سال ۹۳ را پاسخ دهید. حتما و حتما در بررسی این تست های مجموعه‌ای برای دروس عمومی زمان را مدنظر داشته باشید و از مطالعه پاسخ نامه تشریحی به هیچ وجه غافل نشوید.


توصیه به داوطلبان رشته تجربی:
درس زیست شناسی درس اصلی شماست سعی کنید این دروس را هر روز در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید پس از زیست شناسی، درس شیمی قرار دارد دروس ریاضی و فیزیک را کنار نگذارید و حتی اگر دانش آموز ضعیفی هستید درس ریاضی را از برنامه تان حذف نکنید.


قابل توجه داوطلبان رشته علوم تجربی که در دروس ریاضی یا فیزیک بسیار ضعیف هستند و تاکنون ضعف های خود را در این دروس برطرف نکرده اند: این دو درس برای اکثر داوطلبان مشکل است،به طوری که میانگین آن ها برای رتبه های 500تا 1000 حدود 40% می باشد. اگر شما فکر می کنید در ایام نوروز نمی توانید تمام ضعف های خود را در این درس بر طرف نمایید،بهتر است کتاب های سال چهارم مربوطه را که کلیتی از کتاب های پایه است مطالعه دقیق نموده اما در همین کتاب ها دروس پایه را با سرعت بیشتری مطالعه نمایید،تاقسمت هایی از این کتاب ها را که برای شما آسان تر است از دست ندهید.لازم به ذکر است که کنار گذاشتن حتی یک درس به طور کامل به هیچ وجه توصیه نمی گردد.


توصیه به داوطلبان رشته ریاضی:
حساب دیفرانسیل و فیزیک اهمیت تعیین کننده ای در کنکور دارند. اما به هندسه و ریاضیات گسسته کم توجهی نکنید بسیاری از داوطلبان ریاضی به این دروس اصلا اهمیت لازم را نمی دهند و فکر می‌کنند دروس اختصاصی فقط حساب دیفرانسیل و فیزیک است.

در تست های دروس هندسه، ریاضیات جدید (گسسته یا جبر و احتمال) و مثلثات، با تلاش کمتر می‌توانید نتیجه بهتری بگیرید زیرا میزان تنوع طرح سوال در دروسی که اشاره شد نسبت به حساب دیفرانسیل کمتر است و با اینکه مسائل تشریحی در این دروس دشوارتر است ولی اگر داوطلبی پایه درسی متعادل داشته باشد می‌تواند در کنکور نتیجه بهتری بگیرد. در صورتی که بسیاری از داوطلبان رشته ریاضی به دلیل علاقه بیشتر به حل مسائل حساب دیفرانسیل یا مکانیک می‌پردازند و با تصور دشوارتر بودن دروس هندسه یا مثلثات این دروس را کنار می‌گذارند.

مجدداً تکرار می‌کنیم میزان تنوع و انواع سوالات در دروس مثلثات، هندسه و ریاضیات گسسته کمتر است و اگر پایه متوسطی دارید با تمرین تست های طبقه بندی شده می‌توانید نتیجه خوبی در این دروس بگیرید. متأسفانه بسیاری از داوطلبان ریاضی درس شیمی را به کلی فراموش می‌کنند و کنار می‌گذارند که اندیشه ای کاملا اشتباه است.

اشکال دیگر کار داوطلبان ریاضی بی توجهی به دروس عمومی است که در دوره نوروز باید به جبران این ضعف بپردازند.


توصیه به داوطلبان رشته انسانی:
دروس جامعه شناسی، روانشناسی و فلسفه در گروه انسانی بخشی از دروس اختصاصی است که داوطلبان این گروه در آنها بالاترین درصدها را به دست می‌آورند اما مشکل عمده گروه انسانی، کم توجهی به دروس عمومی است. توصیه می‌کنیم دروس عمومی را جدی تر بگیرید و اگر در دروس ریاضی و آمار و زبان پایه ضعیفی دارید در ایام نوروز به جبران این ضعف‌ها بپردازید.


توصیه به داوطلبانی که به طور کامل دروس عربی و زبان انگلیسی را کنار گذاشته اند!
از کنار گذاشتن کامل این دروس جدا خودداری نموده وبا توجه به اهمیت معانی واژه ها سعی نمایید از این به بعد تا کنکور روزانه نیم ساعت به یادگیری معانی واژه ها اختصاص دهید،قبلا گفته شد بهتر است برای به یاد سپاری بهتر و ماندگارتر واژه ها در ذهن،آن ها را در داخل متن بیاموزید ویا از جعبه یادگیری لایتنر استفاده نمایید.



واقعا تلاش کنید...

تفریحات، دید و بازدیدها، مسافرت و تلویزیون را کنار بگذارید و فقط دو روز از عید را به خودتان مرخصی دهید، كه استراحت كنيد مهماني هاي نزديك برويد، ورزش كنيد و استفاده از هواي بهاري بپردازيد. اما در روزهای قبل و بعد تا آنجا که می‌توانید درس بخوانید.

افرادی که اراده قوی تری دارند مطمئناً پیشرفت بیشتری خواهند کرد. وجود یک حامی و پشتيان امين که نقش نظارت را ایفا کند توصیه می گردد.


- ممکن است در دید و بازدیدهای عید، به فامیل و دوست و آشنایانی که پشت کنکوری هستند، برخورد کنید، مواظب باشید برخورد و صحبتهای آنها، شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

- یادتان باشد که این دوره فقط دو هفته است و نباید انتظار داشته باشید که تمام کارها و مطالعات عقب افتاده را بتوانید در این دوره، انجام دهید.
- بهتر است در این دوران، همه دروس را در برنامه خود داشته باشید و فقط به یک کتاب خاص نپردازید.

اگر در پایان یک هفته ملاحظه نمودید که بخش قابل ملاحظه ای از تصمیمات را اجرا نکرده اید برنامه را مورد بازبینی قرار دهید و قسمت های کم اهیمت تر را حذف کنید.

- اگر فارغ التحصیل هستید و تا قبل از عید، یک دور، همه دروس خود را خوانده‌اید، بهتر است در این ایام تست بزنید و با تحلیل پاسخ‌های تشریحی، خودتان را برای مرور کلی بعد از عید، آماده کنید.

هر قدر هم پایه درسی تان ضعیف باشد هیچ درسی را به طور کامل حذف نکنید. در این گونه دروس می‌توانید مباحثی را بیابید که برایتان ساده تر باشد.

- سعی کنید در این ایام تعطیل، تنظیم خواب خود را به هم نزنید؛ شب تا دیروقت بیدار نمانید و صبح‌ها تا ظهر، خواب نباشید.

- یکی ازمهم‌ترین آفت‌های عید تماشای بدون برنامه تلوزیون است. پس سعی کنید به هیچ وجه تلوزیون را بدون هدف روشن نکنید و بعد از اتمام برنامه مورد نظر خود به سرعت تلویزیون را خاموش کنید.

- از اينترنت و شبكه هاي اجتماعي موبايلي دوري كنيد .چون تمركز شما را برهم مي زند و احتمال بروز استرس و وابستگي كاذب وجود دارد.

- همچنين داوطلبان موقع درس خواندن تمرکز کنند و اين امر به كمك اعضاي خانواده بستگي دارد تا کمک کنند تا محیط خانه ساکت باشد تا داوطلبان بتوانند آزمون را برای خودشان شبیه سازی کرده و با شرایط کنکور تست زنی را تمرین کنند.

- برای تست‌زنی برنامه‌ریزی منسجم داشته باشيد و بعد از عید نوروز حتما در آزمون‌های مختلف آزمايشي شرکت كنيد.

مسافرت ممنوع
در مورد مسافرت رفتن يا مسافرت نرفتن در دوره نوروز توصيه ما اين است که دانش آموزاني که کنکوري هستند با توجه به حجم کاري که امسال دارند و بايد سه برابر ساير دانش آموزان درس بخوانند بنابراين توصيه مي کنيم امسال به مسافرت نروند ، به بقيه دانش آموزان اين توصيه را نداريم و مي توانند به استراحت و ديد و بازديد خود بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم