جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ / ۱۸:۱۸
کد مطلب: 45383
۱
توصیه های روانشناسی به پشت کنکوری ها؛

داوطلبان با برنامه ریزی می توانند انگیزه از دست رفته خود را باز‌یابند

داوطلبان با برنامه ریزی می توانند انگیزه از دست رفته خود را باز‌یابند
این روزها نتایج انتخاب رشته متقاضیان دانشگاه‌ها چه سراسری و چه آزاد اعلام شده است، بسیاری از داوطلبان در این آزمون نتیجه تلاش یک ساله خود را گرفته‌اند، برخی از داوطلبان از نتیجه کنکور خود چندان راضی نیستند اما بسته به شرایطی که دارند ترجیح می‌دهند به دانشگاه بروند،‌ برخی نیز برای رسیدن به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان یک سال دیگر تلاش می‌کنند تا به نتیجه‌ای که می‌خواهند برسند.

در این روزها بسیاری از داوطلبان درگیر بررسی انتخاب‌های خود هستند،‌ برخی سرشان حسابی شلوغ شده و امور مربوط به ثبت نام را انجام می‌دهند،‌ برخی از داوطلبان نیز که خیالشان از ثبت نام و دانشگاه راحت شده است،‌ به دنبال خریدهای ضروری خود برای دانشگاه هستند.
طبیعتا در چنین شرایطی افرادی که قصد دارند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند، زمانی که تکاپوی داوطلبان را برای ورود به دانشگاه می‌بینند ممکن است کمی دلسرد شوند و نتوانند آن طور که باید درس بخوانند، به قول معروف مدتی حالشان گرفته است.


بهترین گزینه برای جلوگیری از افکار منفی برنامه‌ریزی است
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از رتبه خود راضی نبوده اید و می خواهید یک سال پشت کنکور بمانید و درس بخواید، اصلا ناراحت نباشید؛ تازه اول راه است و مسیری طولانی را پیش رو دارید، دلسردی در ابتدای راه شما را از هدفتان دور می‌کند. سجاد موسوی روانشناس معتقد است کنکور تنها گزینه‌ پیش رو داوطلبان برای رسیدن به خوشبختی نیست.


موسوی در این باره گفت: برخی از داوطلبان تصور می کنند که کنکور به عنوان نردبانی برای رسیدن به آرزوهایشان است، اگر به هر دلیلی نتوانند به طور کامل از این نردبان بالا بروند،‌ زندگیشان به هم می‌ریزد و نمی‌توانند در زندگی خود موفق باشند،‌ متاسفانه این طرز تفکر ناصحیح در جامعه باب شده است و بسیاری از والدین، فرزندان خود را تحت فشار می‌گذارند تا در رشته هایی که خودشان می‌خواهند رتبه خوبی را کسب کنند.

در درجه اول باید این طرز فکر از جامعه پاک شود،‌ دانشجو چگونه می‌تواند در رشته‌ای که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد تحصیل کند و موفق هم شود؟ تصور کنید دانش آموزی در درس ریاضی دچار ضعف بوده و در مقابل به درس هنر علاقه‌مند است، حال ما بیاییم این فرد را با اجبار به رشته ریاضی یا تجربی بفرستیم و مدام در گوش او بخوانیم تو باید مهندس یا دکتر شوی؛ طبیعتا این فرد به رشته تحصیلی خود هیچ علاقه ای ندارد و نمی تواند در امتحانات آن طور که باید موفق باشد مگر اینکه مانند شب امتحانی‌ها دروس خود را حفظ کند.

حال تصور کنید فردی با شرایطی که پیش‌تر به آن اشاره شد،‌ می‌خواهد کنکور بدهد. مدام خانواده در گوشش می‌خوانند که باید فلان رتبه را کسب کند و یا در فلان دانشگاه درس بخواند. چنین فردی زمانی که سر جلسه کنکور می نشیند، شاید بتواند سوالات دروس حفظی را تا حدی پاسخ دهد اما طبیعتا در پاسخگویی به سوالات فیزیک،‌ ریاضی یا شیمی دچار مشکل خواهد شد و ‌به دنبال آن نمی تواند نتیجه مطلوبی در کنکور کسب کند.

طبیعتا زمانی که داوطلب نتواند رتبه و دانشگاه دلخواه خوانواده را کسب کند، تحت فشار قرار داده می شود تا یک سال دیگر هم پشت کنکور بماند و برای رسیدن به موقعیتی که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد، تلاش کند، در این حالت مشخص است داوطلب هیچ انگیزه ای ندارد که درس بخواند. در چنین شرایطی باید یا داوطلب والدین خود را قانع کند که کشور تنها مهندس و دکتر نمی‌خواهد،‌ هنرمند می‌خواهد، ورزشکار می‌خواهد، متخصص امور فنی هم می‌خواهد. این موارد سال هاست که توسط مشاوران تحصیلی گوشزد می شود،‌با این حال هنوز هم والدینی هستند که موفقیت فرزندانشان را تنها در گروه فنی و مهندسی با تجربی می دانند.

گروه دیگری از داوطلبان بدون اینکه تحت فشار باشند، احساس می کنند که با توجه به توانایی های فردی خود نتوانسته‌اند نتیجه مطلوبی را کسب کنند. در چنین شرایطی در صورتی که فرد روحیه خود را حفظ کند و به قول معروف «در نیمه راه جا نزند» می تواند خودش را برای آزمون سال آینده آماده کند. چنین افرادی باید در درجه اول از افکار منفی مانند «نمی توانم موفق شوم» یا «چرا سال گذشته بیشتر تلاش نکردم» دوری کنند، سال گذشته همان طوری که از نامش پیداست گذشته است و قابل بازگشت نیست.

بهترین گزینه برای جلوگیری از افکار منفی برنامه ریزی است، داوطلبان با برنامه ریزی می توانند انگیزه از دست داده خود را باز‌یابند و برای رسیدن به موقعیت دلخواه خود تلاش کنند.

در درجه دوم داوطلب بهتر است با فارغ التحصیلان یا دانشجویان رشته مورد علاقه خود صحبت کند تا با چالش ها، بازار کار و سایر موارد بیشتر آشنا شوند،‌ همچنین شاید این افراد نکات مطالعاتی مفیدی را در اختیار داوطلب قرار دهند که در آزمون موثر واقع شود.

داوطلبان بهتر است برای خود اهداف کوچک در نظر بگیرند و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنند، به عنوان مثال تعیین کنند تا پایان هفته مطالعه یک بخش از درس ریاضی را تمام کرده و تست‌های مربوط به آن بخش را نیز پاسخ می دهند. زمانی که داوطلب می‌بیند تلاش هایش نتیجه داده و با برنامه ریزی به هدف مورد نظرش رسیده است، برای ادامه راه انگیزه پیدا می کند.

داوطلبان در مدت زمانی که خود را برای کنکور سال آینده آماده می کند،‌به خدا توکل کنند و از یاد وی غافل نشوند.
مرجع : ایسکانیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم