جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۵
کد مطلب: 22060
۲

آشنایی با نظام آموزش عالی چین / بزرگترین نظام آموزشی جهان

آشنایی با نظام آموزش عالی چین / بزرگترین نظام آموزشی جهان

چین، صاحب قدیمی‌ترین و بزرگترین نظام آموزشی جهان است به طوری که بسیاری از محققان معتقدند قدمت آموزش در چین به قرن 16 پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد که در این عصر تحصیل برای افراد برگزیده یک امتیاز محسوب می‌شد.

 

بیش از 2000 سال پیش دانشجویان کشورهای غرب و شرق آسیا برای ادامه تحصیل عازم چین شدند. از قرن نوزدهم میلادی به بعد چین شروع به ساخت دانشگاه‌های پیشرفته کرد. پس از تاسیس دانشگاه مردمی جمهوری خلق چین در سال 1949 میلادی، تاسیس تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها آغاز شد. در طول دهه 50 میلادی، چین پذیرش دانشجو از کشورهای ویتنام و کشورهای شرق آسیا را در دستور کار خود قرار داد.

 

امروز 600 دانشگاه از مجموع 3000 دانشگاه در چین، دانشجویان کشورهای مختلف جهان را ثبت‌نام می‌کنند. به دنبال ادامه رشد اقتصادی چین، مهاجرت تحصیلی به چین محبوبیت بالایی پیدا کرده است به طوری که تنها در سال 2009 میلادی 240 هزار دانشجوی بین‌المللی در این کشور به تحصیل مشغول بوده‌اند. برخی از این دانشجویان در چین تا اخذ مدرک تحصیل کرده، برخی به تحصیل موقت پرداخته و برخی دیگر نیز به تحصیل زبان و فرهنگ چینی می‌پردازند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی CUCAS (سیستم پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌های چین و مرکز ملی کمک و پذیرش دانشجویان چین)، در این مقاله به بررسی و معرفی نظام آموزش چین می‌پردازیم:

 

نظام آموزش عالی چین

 چین با داشتن بیش از 3000 موسسه آموزش عالی که 25.4 میلیون دانشجو را در خود جای داده‌اند، بزرگترین نظام آموزش عالی در جهان محسوب می‌شود. از این جمع 1867 موسسه آموزش عالی را موسسات آموزش عادی تشکیل می‌دهند که در این موسسات مجموعا 17.4 میلیون نفر مشغول به تحصیل هستند. 444 موسسه آموزشی نیز به بزرگسالان اختصاص دارند که در مجموع پذیرای 5.2 میلیون دانشجو هستند. 994 موسسه آموزشی باقی مانده نیز موسسات آموزش خصوصی هستند. همچنین 1789 موسسه خصوصی وجود دارند که از طریق آنها 2.8 میلیون نفر در مقطع کارشناسی به تحصیل راه دور و اینترنتی می‌پردازند. وزارت آموزش چین با کمک یک نظام آموزشی مرکزی، کنترل تمام موسسات آموزش عالی را در بخش‌های سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی، تامین اعتبار و ارزشیابی برعهده دارد.

 روسای هر یک از موسسات آموزش عالی از سوی کمیته‌ای متشکل از حزب کمونیست چین هدایت می‌شوند و کمیته دانشگاهی و هیئت نمایندگی دانشکده و کارکنان مسؤل رسیدگی به مشکلات مربوط به دانشکده و کارکنان آن است.

 از دهه 80 میلادی تاکنون اصلاحات آموزشی بسیاری در آموزش عالی چین رخ داده که شامل موارد ذیل است:

 - تفویض اختیارات

وزارت آموزش چین بخشی از مسؤلیت‌های خود را به برخی ادارات محلی و موسسات خاص واگذار کرد. در نتیجه دانشگاه‌ها و کالج‌ها استقلال و آزادی بیشتری پیدا کردند.

 

- ادغامات

در اوایل دهه 90 میلادی صدها موسسه آموزش عالی با هدف بهبود کارآیی و بهره‌وری با هم ادغام شدند.

 

- آموزش عالی خصوصی

پس از یک غیبت سی ساله از سال 1952 تا 1982 میلادی، آموزش عالی خصوصی در چین طی دو دهه اخیر به سرعت رشد کرد و حدود 10 درصد از کل ثبت‌نام دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داد.

 

- کمک هزینه‌های تحصیلی

برای فایق آمدن بر مشکلات مالی و تقاضای بسیار برای تحصیلات عالی، دولت مرکزی چین در اواخر دهه 80 و اوایل 90 میلادی، سیاست ثبت‌نامی «دوگانه» را اجرا کرد که طی آن داوطلبانی که نمرات پایین‌تر از حد مجاز ورودی دانشکده‌های ملی اخذ می‌کنند می‌بایست شهریه تحصیلی خود را پرداخت می‌کردند. از سال 1997 میلادی به بعد تمام دانشجویان برای تحصیل در آموزش عالی باید شهریه می‌پرداختند.

 

- افزایش ثبت‌نام‌ها

دولت چین به منظور پاسخگویی به استقبال بسیار گسترده برای تحصیلات عالی، سیاست‌های افزایش ثبت‌نام با عنوان «چشم‌انداز 211» و «چشم‌انداز 985» را در پیش گرفت.

 همچنین از سایر تغییرات اساسی در آموزش عالی این کشور می‌توان به نظام متنوع تامین اعتبارات دانشگاه‌ها اشاره کرد.

 

پیش‌نیاز عمومی دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاه‌های چین

 دانشجویان بین‌المللی جویای تحصیل در دانشگاه‌های چین باید پیش‌نیازهای تعیین شده از سوی دولت و دانشگاه‌های چین را پشت سر بگذارند که شامل موارد ذیل می‌شوند:

1- فرد متقاضی باید دانشجوی واقعی بوده و ویزای دانشجویی یا توریستی داشته باشد.

2- فرد متقاضی نباید دارای سوابق کیفری باشد. دانشجویان برخی از کشورها می‌بایست به سفارت چین گواهی عدم سوء پیشینه ارائه کنند.

3- افراد متقاضی باید دارای مدارک مرتبط بوده و تمامی پیش‌نیازها را رعایت کنند. این پیش‌نیازها شامل مدرک تحصیلی و وضعیت مالی مناسب می‌شوند.

 

پیش‌نیازهای دانشگاه‌های چین

 دانشگاه‌های چین بسته به سطح مدرکی که ارائه می‌دهند، شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجویان خود در نظر می‌گیرند. معمولا رشته‌های فرهنگ و زبان که بدون مدرک هستند آسان‌ترین شرایط پذیرش را دارند و در صورت داشتن مدرک دیپلم می‌توانید به راحتی در این رشته‌ها ثبت‌نام کنید.

 رشته‌های تحصیلی چینی زبان

 دانشجویان برای پذیرش در این رشته‌ها باید آزمون زبان چینی را با موفقیت پشت سر بگذرانند. داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد باید همچنین یک نسخه از معرفی‌نامه خود ارائه دهند.

 

رشته‌های تحصیلی انگلیسی زبان

 این داوطلبان نیازی به مدرک زبان چینی ندارند و در عوض باید مدارک زبان انگلیسی نظیر تافل و آیلتس که دانش زبانی آنها را تایید می‌کند، داشته باشند.

 از آنجا که دانشگاه‌های چینی هر روز بیش از گذشته نسبت به ارائه رشته‌های تحصیلی انگلیسی زبان اهتمام می‌ورزند، این رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب هستند.

 

انواع دانشجویان در چین

 انواع مختلف دانشجویان در چین شامل دانشجویان موقت (با طول تحصیل یک تا 20 هفته)، دانشجویان زبان (با طول تحصیل یک تا دو سال)،‌ دانشجویان کارشناسی (با طول تحصیل چهار تا پنج سال)، دانشجویان کارشناسی ارشد (با طول تحصیل دو تا سه سال)، دانشجویان دکتری (با طول تحصیل سه سال) و دانشجویان انتقالی (با طول تحصیل نامعین) هستند.

 

شناسایی دانشگاه‌های مطرح چین

 چین در حال حاضر 600 دانشگاه و کالج دارای صلاحیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد که این تعداد دانشگاه کار را برای داوطلبان بسیار دشوار می‌کند. برای تشخیص دانشگاه‌های مطرح و باکیفیت یکی از روش‌ها، مراجعه به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است که از سوی موسسات معتبر اعلام می‌شوند.

 

اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاه‌های چین

 به دنبال نوسازی صنایع تولیدی چین برای ورود به رقابت جهانی، نظام آموزشی عالی چین، اعتبار و قدرت خود را در جهان به رخ رقبایش می‌کشد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های چین از سوی دانشگاه‌های معتبر اروپایی، آمریکایی، آسیایی، استرالیایی و سایر کشورهای جهان با استقبال مواجه می‌شوند. سالانه حدود 20 هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌های چینی به کشورهای اشاره شده می‌روند تا ادامه تحصیل دهند. در سال 2009 میلادی، دولت چین با 64 کشور جهان تفاهم‌نامه دوجانبه‌ای را برای گسترش فعالیت‌های آموزشی امضاء کرده است.

 

رشته‌های مفید تحصیلی در چین

 فارغ از رشته‌های زبان چینی، طب سنتی چین‌، هنرهای رزمی، تاریخ، فلسفه، ورزش و هنرهای فولکور چینی (شامل موسیقی و نقاشی)، رشته‌هایی نظیر ریاضیات، مهندسی، علوم و پزشکی به علاوه اقتصاد، بازرگانی، تجارت و مدیریت بازرگانی، رشته‌های بسیار مناسبی هستند.

 

کمک هزینه تحصیلی

 به دنبال اجرایی شدن دریافت شهریه و افزایش هزینه‌های تحصیلی در آموزش عالی چین، نظام کمک هزینه تحصیلی دانشجویان طی سال‌های اخیر در چین راه‌اندازی شده است که این کمک هزینه‌های تحصیلی شامل موارد ذیل می‌شوند:

 

- کمک هزینه تحصیلی (grants)

برنامه کمک هزینه تحصیلی دولتی که از سال 2002 میلادی راه‌اندازی شده به دانشجویان نیازمند و با استعداد دانشگاه‌های عادی چین اهدا می‌شود.

 

- کمک هزینه تحصیلی (Scholarship)

کمک هزینه‌های تحصیلی مبتنی بر شایستگی و صلاحیت یکی از اصلی‌ترین انواع کمک هزینه‌های تحصیلی است که از سال 1986 میلادی در دسترس دانشجویان چین قرار دارد.

 

کار برای تحصیل

 در سال 1994 میلادی آئین‌نامه «کار برای تحصیل» در دانشگاه‌های عادی چین تصویب شد که طی آن دانشجویان نیازمند می‌توانند با یافتن کار نیمه‌وقت هزینه تحصیل خود را بپردازند.

 

وام دانشجویی

 اولین برنامه اعطای وام دانشجویی در سال 1986 میلادی در این کشور اجرا شد. در چین دانشجویان سه نوع وام دانشجویی دریافت می‌کنند.

 


معرفی دانشگاه معروف چین
دانشگاه فودان Fudan
ویژگی های زیادی است که دانشگاه فودان را مشهور می کند اما عناوین قدیمی ترین و برگزیده ترین دانشگاه چین نیست که این مرکز آموزشی را مهم کرده بلکه عضویت در گروه 21 و همکاری با 30 دانشگاه برتر دنیا فودان را منحصر به فرد کرده است.

دانشگاه فودان که در شهر شانگهای واقع شده، یکی از قدیمی ترین و برگزیده ترین دانشگاه های کشور چین به حساب می آید. این دانشگاه، با شعار «مشتاقانه به دنبال دانش باشید تا از آن به شیوه خودتان بهره ببرید» در سال 1905 تاسیس شد. دکتر یانگ یولیانگ در حال حاضر، سکانداری این دانشگاه عومی را برعهده دارد و بر کار، تدریس و فعالیت دوهزار و 300 استاد و کارمند، 15 هزار و 700 دانشجوی دوره کارشناسی و 11 هزار دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی نظارت می کند.
نوری آسمانی فودان، به زبان چینی به معنای نور آسمانی است که هر روز می درخشد!
این عبارت توسط استاد مشهور «ما ژیانبو» از متون کلاسیک فرهنگ چین انتخاب شد. اما این مرکز آموزشی که در ابتدا به عنوان یک کالج خصوصی فعالیت می کرد، در سال 1911 و در پی انقلاب زین های در چین – که در پی آن آخرین سلسله پادشاهی در چین با نام نظام کینگ از بین رفت – برای یک سال به یک پایگاه نظامی برای نیروهای انقلابی تبدیل شد.

 کالج فودان در سال 1917 به دانشگاه تبدیل شد و پس از سه دهه یعنی در سال 1941 براساس رای دولت چین، یک دانشگاه دولتی شد و نام آن به دانشگاه ملی فودان تغییر یافت. تحولات فودان به اینجا ختم نشد و پس از کمونیست شدن حکومت چین، نام ملی از اسم دانشگاه حذف و روش های ارائه دروس و اداره دانشگاه از د انشگاه های برتر شوروی الگوبرداری شد. بالاخره هم در دهه 70 میلادی و پس از دوران انقلاب فرهنگی در این کشور، دانشگاه فودان به تدریج ساختاری مدرن و بازتری از نظر تعامل با دنیای دانگشاهی خارج از چین پیدا کرد.

17 دانشکده و 69 گروه آموزشی
 ساختار دانشگاه فودان متشکل از 17 دانشکده و 69 گروه آموزشی است. این دانشگاه همچنین دارای 77 موسسه تحقیقاتی است که موسسه تحقیقاتی هنرهای تصویری شانگهای مشهورترین این موسسات به حساب می آید. به علاوه این دانشگاه در حال حاضر هزار و 350 پروفسور در تیم دانشگاهی خود دارد که 30 نفر آنها عضو آکادمی علوم چین هستند. این دانشگاه 10 بیمارستان دارد که بخش آموزشی رشته های مختلف پزشکی فودان آنها را اداره می کنند.
فودان همچنین عضو گروه 21 نیز هست؛ بد نیست بدانید این گروه از 21 دانشگاه برجسته دنیا در زمینه تحقیقات تشکیل شده و دانشگاه های مک گیل، بریتیش کلمبیا و مبورن و دانشگاه ملی سنگاپور ازجمله اعاضی شناخته شده این گروه دانشگاهی هستند. نکته جالب توجه آنکه اعضای این گروه به صورت گسترده ای در خصوص انجام تحقیقات علمی و برگزاری همایش ها با یکدیگر همکاری دارند.

دانشجویان بین المللی
 از دهه 1950 میلادی، دانشگاه فودان شروع به ثبت نام از دانشجویان بین المللی کرد. فودان یکی از اولین مراکز آموزش عالی در کشور چین بود که اقدام به این کار کرد. از آن زمان تاکنون بیش از 10 هزار دانشجوی بین المللی از بیش از 100 کشور جهان از فودان فارغ التحصیل شدند. به گزارش برترین ها در پایان سال 2010، تعداد دانشجویان خارجی سه هزار و 125 نفر گزارش شد که رتبه دوم را در میان دانشگاه های چین در این زمینه احراز کرد.
برنامه های درسی دانشجویان خارجی شامل قسمت های دریافت مدرک و بدون دریافت مدرک می شود. به این شکل برخی از دانشجویان خارجی تنها برای گذراندن یک ترم تحصیلی و به شکل میهمان به صورت موقت در فودان به تحصیل می پردازند. یکی از مهم ترین بخش های آموزشی مربوط به دانشجویان خارجی، گروه آموزشی زبان و فرهنگ چین است. این گروه آموزشی زیر مجموعه دانشکده هنر است و در آن به صورت اختصاصی توسط اساتید برجسته چینی و بعضا غیرچینی به تدریس ادبیات، تاریخ، اقتصاد، فلسفه و حقوق چین اختصاصا برای دانشجویان خارجی پرداخته می شود.


معروف های فودان
 امروزه انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه فودان در سرتاسر دنیا از ژاپن و استرالیا گرفته تا کانادا و آمریکا وجود دارند. فارغ التحصیلان فودان از نظر اقتصادی، آکادمیک و آموزشی دارای ارتباطات وسیعی با دانشگاه کنونی فودان هستند. برنامه های معمول انجمن های فارغ التحصیلی فودان عبارتند از به روز رسانی لیست اعضا، برگزاری کنفرانس ها، اجرای طرح تبادلات فرهنگی چین با دیگر کشورها و ارتباط گسترده با دیگر انجمن های فارغ التحصیلی در دنیا.

این هم لیستی از برترین فارغ التحصیلان شناخته شده دانشگاه فودان.
زانگ زیرانگ: قاضی برجسته چین
 تانگ جیاکژوان: وزیر خارجه سابق چین
 لی لانکینگ: معاون سابق نخست وزیر چین
ژوکژان: ریاضیدان برجسته
شنمن ژانگ: مدیریت عالی اجرایی بانک جهانی یک بنیاد چینی – آمریکایی

دانشگاه فودان عضو گروه بین المللی دانشگاه های رده بالای ارائه دهنده کمک های تحصیلی و بورسیه کردن دانشجویان است اما به تازگی بنیاد توسعه آموزشی را با همکاری دانشگاه ییل تاسیس کرده که مرکز آن در شهر نیویورک است. بد نیست بدانید فودان اولین دانشگاه چینی است که چنین بنیادی تاسیس کرده است.


شبکه تیندال
در سال 2011، فودان عضو شبکه تیندال شد، این شبکه از مجموعه ای از مراکز تحقیقاتی و عملیاتی که در زمینه تغییرات آب و هوایی کره زمین فعالیت می کنند، تشکیل شده و پروفسور یولیانگ یانگ استاد فودان که مسئول این دانشگاه در شبکه تیندال هم هست، در ماه می امسال در شهر نوورویچ انگلستان جایزه ارزشمندترین فعال محیط زیستی را دریافت کرد.

تعویض دانشجو با 200 دانشگاه
 دانشگاه فودان با همکاری با بیش از 200 دانشگاه در 30 کشور دنیا برنامه های تعویض و جا به جایی دانشجو دارد که اطلاعات کامل و به روز شده آن را در سایت مرکزی خود دانشگاه می توانید ببینید اما برای اینکه به عملکرد مثبت فودان پی ببرید، بد نیست بدانید این مرکز آموزشی با دانشگاه هایی مانند هاروارد، ییل، دورهام، توکیو، دانشگاه ملی سنگاپور و سیدنی همکاری دارد.

تحصیل به یوان
 هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در هر ترم مابین 4200 تا 4800 یوان می شود. هزینه تحصیل در دروه کارشناسی ارشد در هر ترم مابین 4750 تا 5240 یوان می شود. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در هر ترم مابین 5360 تا 6500 یوان می شود.

خوابگاه
دانشگاه فودان دارای هشت مجموعه خوابگاهی است و ظرفیت آن را دارد که پاسخگوی همه دانشجویان متقاضی باشد. این خوابگاه ها دارای اکثر امکانات رفاهی مانند غذاخوری، اینترنت و مجموعه ورزشی هستند اما نکته جالب درباره خوابگاه های فودان، برگزاری شب فرهنگی کشورهای مختلف در شب های مختلف هفته و کتابخوانی و شعرخوانی و دیگر کارهایی است که بازتاب فرهنگ و آداب و سنن کشورهای مختلف است.


ایسنا/ برترین ها/میگنا/ هفت صبح

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...