شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۷
کد مطلب: 42607
۱

شرایط بازگشت دانش‌آموزان دیرآموز به بهره هوش عادی

شرایط بازگشت دانش‌آموزان دیرآموز به بهره هوش عادی
میگنا: مجید قدمی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان، اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه دانش‌آموزان آسیب‌دیده را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر معلولیت باعث تفاوت فاحش در وضعیت فرد شود این سازمان باید او را تحت پوشش قرار دهد.
 
وی افزود: دانش‌آموزان آسیب‌دیده ذهنی به لحاظ بهره هوشی بین 50 تا 70 هستند و دانش‌آموزان عادی 100 هستند و برای آنهایی که در مرز قرار می‌گیرند خدمات حمایتی ارائه می‌دهیم اما آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهیم.



تحصیل ۷۴ هزار دانش آموز در مدارس استثنایی
وی ادامه داد: تعداد ۷۴ هزار و ۱۷۵ نفر در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و اگر معلولیت دشوار باشد دانش آموز را در مدارس استثنایی ثبت نام می کنیم.

قدمی ادامه داد: بیشترین گروه دانش آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان آسیب دیده ذهنی و کمترین آنها نابینایان و طیف اوتیسم هستند.

وی بیان کرد: تعداد ۲۳ هزار ۵۷۴ نفر نیروی انسانی داریم. هفت هزار و ۹۴۱ نفر مرد ۱۵ هزار و ۴۰ نفر زن هستند.
وی افزود: تعداد ۱۵ هزار نفر دارای مدرک لیسانس، نزدیک به ۴ هزار نفر نیز فوق لیسانس هستند.


آموزش دانش آموزان اوتیسم نیازمند همکاری دیگر ارگان هاست
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: کمترین گروه ما دانش آموزان اوتیسم هستند، تعداد ۲ هزار نفر در مدارس تحصیل می کنند. باید برای دانش آموزان اوتیسم کار کشوری انجام شود. چون شرایطی دارند که ارگان های دیگر باید برعهده بگیرند. قدمی با تاکید باید دانش آموزان را به موقع شناسایی کنیم بیان کرد: در وزارت آموزش و پرورش از سن ۵ سالگی نیز به صورت اختیاری سنجش سلامت گذاشتیم. باید وزارت بهداشت از هنگام تولد، کودکان با نیازهای ویژه را شناسایی کنند. برای مثال، کاشت حلزون بالای ۹۰ درصد، باید پیش از ۶ سالگی انجام شود.

وی با اشاره به فراگیر سازی گفت: در دوره ای زندگی می کنیم که نگاه به معلولیت تغییر یافته است. آموزش فراگیر می گوید اگر دانش آموز با نیاز ویژه را به سیستم گلخانه ای ببرید با شعار آموزش و پرورش که آماده سازی افراد برای زندگی است تناقض خواهد داشت. کودکان خاص حق دارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند و ما باید شرایط مدارس را برای آنان مهیا کنیم.

وی افزود: در هر منطقه ای یک مدرسه استثنایی داریم و همچنین چند مدرسه عادی داریم که مدرسه استثنایی پشتیبان مدارس عادی می شوند تا دانش آموز با نیاز ویژه را پذیرا باشند.

قدمی تصریح کرد: کتاب های کم توان ذهنی با کتب درسی متفاوت است و خود برای آنان تولید محتوا می کنیم. بیشترین گروه دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانش‌آموزان آسیب‌دیده ذهنی و کمترین آنها نابینایان و طیف اوتیسم با تعداد 2 هزار نفر هستند. در دوران طلایی تا 6 سال با ارائه خدمات توانبخشی می‌توان مانع از حضور دانش‌آموزان در مدارس استثنایی شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه در تلاش برای گسترش طرح تلفیقی و حضور دانش‌آموزان آسیب‌‌دیده در مدارس عادی هستیم، گفت: مدارس استثنایی مدارس عادی که دانش‌آموزان را پذیرفته‌اند تحت پوشش قرار می‌دهند و با ارسال معلم رابط از آنها حمایت می‌کند.

دانش‌آموزان دیرآموز که بهره هوشی آنها 85 است در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و اگر آموزش, معلم و امکانات خوب در اختیار او قرار بگیرد این دانش آموز به سمت بهره هوشی عادی می‌رود و برای معلمان مدارس عادی فیلم‌هایی را درباره آموزش دانش‌آموزان دیرآموز تولید کرده‌ایم. کتاب‌های درسی دانش‌آموزان آسیب دیده ذهنی را این سازمان تدوین می‌کند و این دانش‌آموزان در دانشگاه علمی کاربردی پذیرفته شده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به هزینه آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی 750 میلیارد تومان است، گفت: خدمات را با کیفیت مطلوب ارائه خواهیم کرد و اول مهر کتاب‌های دانش‌آموزان را به دست آنها می‌رسانیم.

قدمی درباره خدمات حمایتی از دانش‌آموزان استثنایی عنوان کرد: از دانش‌آموزان حمایت‌های درمانی, دارویی و دندانپزشکی داریم و تا کنون 5 هزار و 500 پرونده بالغ بر 7 میلیارد تومان تخصیص داده‌ایم.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز اختلالات یادگیری، بیان کرد: معلمان مدارس عادی باید فیلم‌هایی که ما تولید کرده‌ایم مشاهده کنند، امسال 65 هزار و 800 دانش آموز دیرآموز تشخیص داده شده‌اند و در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه سنوات ارفاقی معلمان از سال های 86 تا 87 پرداخت شد، بیان کرد: از سال 87 تا 91 را پیگیری کردیم و مجوز گرفتیم و هم اکنون در انتظار تامین اعتبار هستیم و نیازمند 150 میلیارد تومان است.

قدمی با اشاره به اینکه سالانه 700 نفر خروجی داریم گفت: دانشگاه فرهنگیان سالانه 250 نفر نیرو برای ما تامین می‌کند و به جز این از نیروهای طرحی برای بخش کاردرمانی و گفتار درمانگر بهره می‌بریم و باید از طریق آزمون‌های استخدامی نیز نیرو جذب کنیم که البته اینها آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.



درخواست جهش تحصیلی ۹۵۹۱ نفر در سال جاری
قدمی با اشاره به اینکه امسال ۹ هزار و ۵۹۱ دانش آموز درخواست جهش تحصیلی داشتند گفت: برای جهش پایه اول به سوم دو هزار و ۲۱۸ نفر متقاضی بود که هزار و ۲۰۰ نفر تایید شدند در پایه چهارم نیز ۹۸۴ نفر متقاضی بودند که ۴۵۰ نفر تایید شدند.

وی بیان کرد: هنگامیکه آزمون استخدام که برگزار می شود، در وزارت آموزش و پرورش ۳ درصد جذب نیرو از فارغ التحصیلان با نیازهای ویژه داریم. باید سایر دستگاه ها به میدان بیایند. باید سایر دستگاه نیز جذب نیرو از فارغ التحصیلان مدارس استثنایی داشته باشند. متاسفانه این اتفاق نمی افتد. باید مشکل اشتغال معلولین حل شود و قانونگذار دستگاه ها را اجبار به استخدام کنند. قدمی تصریح کرد: بعد از مدرسه و دانشگاه این دانش آموزان رها می شوند. ----
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در طرح تلفیقی آماری از بازگشت دانش‌آموزان به مدارس استثنایی نداریم و اغلب خانواده‌ها تمایل به تحصیل فرزندانشان در مدارس عادی دارند.

قدمی با اشاره به اینکه مسئله اشتغال معلولان باید حل شود، افزود: آموزش و پرورش قانون سه درصد جذب معلولان را رعایت می‌کند و مدارسی ویژه نابینایان داریم که 19 نفر از معلمان نابینا هستند.

وی با تأکید براینکه بزرگترین مشکل معلولان اشتغال است, بیان کرد: خدمات ارائه شده به معلولان در کشور چند تکه است و حلقه اشتغال برای آنها باید ایجاد شود و دستگاه‌ها باید مکلف به جذب این افراد شوند و اگر اقدام نکردند با آنها برخورد شود چرا که طبق آمار 10درصد افراد جامعه دارای شرایط خاص هستند اما بعد از مدرسه و دانشگاه معلولان در جامعه رها می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به کمبود نیروی مادریار یا پدریار در مدارس استثنایی کشور، گفت: امسال اعتباری را در این رابطه در نظر گرفته‌ایم و در صورت کمبود نیرو در این رابطه والدین نیازهای شخصی کودکان را تامین می‌کنند.
مرجع : خبرگزاري هاي مهر و تسنيم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.