جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ / ۲۳:۰۵
کد مطلب: 42622
۱
۱

کودکان در روز 170 بار امر و نهی می‌شنوند

کودکان در روز 170 بار امر و نهی می‌شنوند
میگنا: نادر بلوچ نژاد امروز 13 آذرماه در همایش رویکردهای نوین در ارتباط با کودک که در محل باغ فرهنگ ترشیز کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه کودکان دریافت کنندگان بسیار قوی هستند، گفت: بدون این‌که حتی نیاز به رد و بدل کردن کلمات باشد کودکان با سرعت بسیار بالایی می توانند احساسات را دریافت ‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته از سوی بزرگ‌ترها به این نکته ساده اما بسیار مهم توجهی نمی‌شد، افزود: دامنه این آگاهی به قدری وسعت دارد که روانشناسان باور دارند کودک شیرخواره وقتی در آغوش گرفته می‌شود احساسات را به خوبی دریافت می‌کند.

بلوچ نژاد با اعلام اینکه به‌رغم توانایی‌های کودکان اما بیشتر بزرگ‌ترها اهمیت صحبت با کودکان را جدی نمی‌گیرند، گفت: بر اساس یک تحقیق انجام شده فشاری که به یک کودک در زمان قهر با دوستش وارد می‌شود با زمانی که یک فرد بزرگ‌سال عزیزی را از دست می‌دهد برابری می‌کند.

وی با اعلام اینکه متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم کودکان را باور کنیم و آن‌ها را جدی بگیریم، بیان کرد: به‌رغم اینکه والدین باید در برابر صحبت‌های کودکان خود شنونده خوبی باشند اما وقتی کودکان صحبت می‌کنند فکر و ذهنمان جای دیگری است. متاسفانه این روزها به خاطر دغدغه های والدین و هیاهویی که دارند کودکان خود را فراموش کرده‌اند.
 
این دکترای طب تکمیلی با اشاره به اینکه مشکل امروز کمیت توجه به کودکان نیست بلکه مهم کیفیت توجه به مسائل مربوط به کودکان است که به آن توجهی نمی‌شود، گفت: جامعه به اهمیتی که باید برای کودک قائل شود واقف است.
وی با اعلام اینکه اگر در شبانه‌روز 10 دقیقه برای فرزند وقت می‌گذاریم در این مدت به معنای واقعی باید متعلق به کودک بوده و هیچ دغدغه دیگری نداشته باشیم، کیفیت‌بخشی در ارتباط با کودک را بسیار ساده دانست و عنوان کرد: کودکان به هیچ عنوان ارتباطات بدون پیش فرض و قضاوت را در طول زندگی تجربه نمی‌کنند و این تجربه از ارتباطات نزدیک از جمله با خانواده آغاز می‌شود.

بلوچ نژاد با اشاره به اینکه همیشه برای کودکان بهترین اسباب‌بازی‌ها و انواع کتاب‌ها را خریداری می‌کنیم و در رفاه خوبی بزرگ می‌شوند اما در ارتباط با کودکان مشکل داریم، افزود: متأسفانه حتی در میان افراد تحصیل کرده شاهد ارتباط‌های ناخوشایندی با کودکانشان هستیم.

وی با بیان اینکه این افراد تنها بودن در خانه را به معنای توجه به خانواده می‌دانند درصورتی‌که مدام با موبایل خود کار می‌کنند، گفت: برخی مواقع به جای برقراری  ارتباط با کودکان، آن‌ها را محاکمه می‌کنیم.

بلوچ نژاد با اشاره به اینکه در مدتی که والدین در کنار فرزندان خود هستند باید نگاه از بالا به پائین را حذف کرد و پیش فرض برای برقراری ارتباط خود با کودک تعریف نکنند، بیان کرد: در روانشناسی ارتباط یکی از 5 اصلی که ارتباط موفق را تضمین می‌کند اصل تساوی است.

وی با بیان اینکه باید همدیگر را در یک سطح ببینیم، اظهار کرد: در مورد کودکان همیشه نگاهمان از بالا به پائین است.
این دکترای طب تکمیلی با اعلام اینکه بسیاری از مواقع صحبتی که با کودک داریم به خاطر وظیفه است، عنوان کرد: در ارتباط لذت بخش هیچ‌گاه گذر زمان را متوجه نمی‌شویم و تا زمانی که صحبت ادامه یابد خسته نمی‌شویم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عادت ارتباط با پدر در حال از بین رفتن است به‌گونه‌ای که ارتباط فقط از سوی مادران شکل می‌گیرد، اظهار کرد: امروزه به لحاظ علمی ثابت شده که پدر و مادر جای یکدیگر را نمی‌توانند پر کنند.
بلوچ نژاد با بیان اینکه نوع ارتباط هر کدام از والدین متفاوت است، گفت: اغلب پسر با مادر و دختر با پدر ارتباط برقرار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هرچند باید به فرزندان محبت کرد اما در عمل هیچ‌کس معنای آن را نمی‌داند، بیان کرد: مشکل والدین در این است که هیچ‌گاه نمی‌توانند شکست فرزندان خود را بپذیرند.

این روانشناس کودک با بیان اینکه همیشه می‌خواهیم فرزندانمان بهترین باشند و غیر این را نمی‌پذیریم درصورتی‌که کاملاً اشتباه است، بیان کرد: به رغم اینکه باید از بودن با کودکان لذت برد و بدون پیش فرض با آنها صحبت کرد اما در عمل این گونه نیست.

وی با بیان اینکه کم اثر ترین مدل در مدل های مختلفی که برای ارتباط موثر با فرزندان قائل هستیم موعظه و نصحیت است، گفت: نباید با موعظه و نصیحت کودکان را خسته کرد.

بلوچ نژاد با اعلام اینکه نصیحت مداوم موجب می شود در آینده با نسلی مواجه شویم که هیچ تمایلی به گرفتن مشاوره نخواهند داشت، اظهار کرد: کودکان امروزی همه چیز را می دانند و نیازی به ساعتها نصیحت ندارند.
وی با اشاره به اینکه نصحیت بسیار موجب می شود در مواقعی که نصحیت ضرورت دارد دیگر اثری نداشته باشد، عنوان کرد: آنچه امروز فرزندان ما به آن نیاز دارند وجود انسان های واقعی است که همه چیز را بپذیرند.

این روانشناس کودک بیان کرد: مشکل در برقراری ارتباط با فرزندان این است که تحمل شکست کودکان را نداریم.
وی با اشاره به اینکه همیشه می خواهیم فرزندان بهترین باشند و غیر این را نمی پذیریم در صورتیکه کاملا اشتباه است، افزود: مهمترین رویکرد امروز این است که باور کنیم حتی کودکان از دوره جنینی با والدین ارتباط برقرار می‌کنند.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سید محمدحبیبی
Iran, Islamic Republic of
به نکات بسیار خوبی اشاره کرده بودین، نکات کاربردی بود. اگردر مورد پیام های متناقضی که کودکان از اطرافیان دریافت میکنن، باز مطلب مطرح بفرمایین برای خانواده ها خیلی مفید خواهد بود. توفیق تون را آرزومندم. با احترام سیدمحمد حبیبی- روان شناس بالینی. 14 /11 / 96
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.