شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۱
کد مطلب: 44318
۰

ارتباط لباس با شخصیت و موقعیت افراد!

ارتباط لباس با شخصیت و موقعیت افراد!
میگنا: از آغاز آفرینش یعنی زمانی که بشر به خاطر شرایط محیطی و نیز داشتن پوششی برای دیده نشدن به‌دنبال پوشاندن خود بود، زیبایی و نوع این پوشش نیز برای او مهم بود؛ مثلا استفاده از برگ‌های درختان، گل‌ها، میوه‌ها و پرهای پرندگان مختلف، نشان‌دهنده اهمیت زیبابودن و زیبادیده‌شدن در او بود. این باور تا به امروز همراه بشر بوده و درطی سال‌ها به تکامل رسیده است.
 
- چه عواملی در انتخاب نوع پوشش موثرند؟
شخصیت یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب نوع پوشش است و ریشه در دوران کودکی، فرهنگ خانواده و آموزه‌های محیطی دارد. علاوه‌بر شخصیت، روحیه و هیجانات فرد در لحظه نیز در انتخاب لباس بسیار موثر است. طبقات اجتماعی، فرهنگی و حتی موقعیت جغرافیایی افراد در انتخاب لباس آن‌ها بسیار تاثیر دارد؛ مثلا در نقوش برجسته تخت‌جمشید، می‌بینیم که نوع و فرم لباس قومیت و کشور و مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است.

پوشش می‌تواند جنبه نمادین نیز داشته باشد که با استفاده از نماد‌ها و زیورآلات مفهوم اصلی نماد را منتقل می‌کند؛ مثل درجات ارتش، نظام یا مهندسان.
 
تاثیر رنگ بر روحیه افراد را در درجه اول می‌توان در طبیعت دید؛ طبیعت و رنگ‌های آن بر روحیه افراد تاثیر می‌گذارند و دشت سرسبز یا گل‌های رنگارنگ انسان را به هیجان می‌آورند. انسان به‌طورکلی دنبال زیبایی، آرامش و شادی است و می‌خواهد احساسات خود را به‌نوعی منتقل کند؛ درنتیجه استفاده از رنگ‌ها و هماهنگی بین آن‌ها همان‌طور که در طبیعت دیده می‌شود، می‌تواند موجب ایجاد و انتقال انرژی در فرد و انتقال آن به دیگران شود.

آسمان تیره و تاریک، حس غم و اندوه دارد که آن را به ما نیز منتقل می‌کند؛ پس لباس‌هایی با رنگ تیره نیز به ما و اطرافیانمان حسی غم‌بار و ناخوشایند منتقل می‌کنند؛ البته استفاده از رنگ‌های تیره و خنثی همیشه دلیل افسردگی و انزوای فرد نیست، بلکه گاهی به دلایلی از قبیل موقعیت کاری و لباس‌های فرم که مخصوص ارگان‌های خاصی است، فرد ناچار است این لباس‌ها را بپوشد. به نظر من در این لباس‌ها نیز می‌توان با استفاده از اکسسوری‌های خاص و رنگی، نوعی شادی در لباس ایجاد کرد تا تضادی زیباشناسانه در آن، ایجاد شده و از بار منفی این رنگ‌ها و لباس‌ها کاسته شود.
 
-مد چیست؟
مد چیزی ساخته بشر است و تعیین‌کننده مد نیز کسی جز خود او نیست. هر سال رنگ و لباس خاصی به‌عنوان مد انتخاب می‌شود. طراحان لباس با شناخت کامل از عواملی مانند رنگ مناسب با موقعیت خاص، شأن و مقام اجتماعی فرد و نیز با کمک علائم، نمادها و شناختی که از ‌هارمونی و ترکیب رنگ‌ها دارند، پوشش خاصی را به افراد پیشنهاد می‌دهند. 

 
-رنگ سال برچه اساسی انتخاب می‌شود؟
عوامل مختلفی رنگ سال را تعیین می‌کنند. معمولا برای هر سال رنگی انتخاب می‌شود که انرژی سرکوب‌شده سال قبل را در سال بعد تشدید کند. اگر در یک سال جنگ و خون‌ریزی زیاد باشد برای سال بعد رنگی را انتخاب می‌کنند که شاد باشد و به تقویت روحیه افراد کمک کند؛ مثلا بعد از جنگ جهانی دوم لباس‌هایی با رنگ شاد و گل‌دار انتخاب شد تا به‌نوعی با اثرات منفی بعد از جنگ مقابله شود.

 
-آیا لباس مارک‌دار پوشیدن ارزش محسوب می‌شود؟
طبیعتا خیر، این قیمت و مارک لباس نیست که باعث ارزشمندی فرد می‌شود بلکه طراحی خوب و مناسب لباس با توجه به شناخت پارچه و رنگ، بجا و مناسب‌بودن پوشش فرد با توجه به شخصیت و موقعیت و شکل بدن مهم است. ست‌کردن لباس‌ها و ‌ایجاد هارمونی میان رنگ‌ها و طرح‌ها باعث آراسته و منظم به نظر آمدن فرد می‌شود.
 
-یک فرد موفق چه ظاهری باید داشته باشد؟
از پوشش هر فرد می‌توان به اسرار و رازهای درون، روحیات و خلقیات او پی برد. درحقیقت یک فرد موفق که ظاهری آراسته و مرتب و منطبق بر روحیه و تفکراتش دارد و آسودگی‌خاطرش را نشان می‌دهد؛ علاوه‌بر ارتباط کلامی ‌در ارتباط غیرکلامی ‌نیز موفق‌بودن خود را به مخاطبش منتقل می‌کند و اگر پوشش او منطبق با شرایط اجتماعی جامعه باشد، این انتقال پیام بهتر صورت می‌پذیرد.

 
-چه پیشنهادی برای افرادی دارید که هرچه مد باشد را انتخاب کرده و می‌پوشند؟
مد همواره برخاسته از یک تفکر و نشأت‌گرفته از یک فرهنگ است و تاثیرگذاری زیادی بر عموم مردم دارد. حال استفاده از یک سبک و مد بدون شناخت دلایل و تفکرات پشت آن تقلیدی کورکورانه بوده و تبعات بدی به‌دنبال خواهد داشت که با کمک‌گرفتن از طراحان لباس، می‌توان مد جهانی را با توجه به فرهنگ و موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی یک جامعه تغییر داد و آن  را تعدیل کرد.

- چند راز و اصل شیک‌پوشی و خوش‌تیپی را بگویید.
-     اولین موضوع، موثر در نوع پوشش فصول سال است که با تغییر آن فرم، جنس، رنگ و حتی اندازه لباس‌ها نیز تغییر می‌کند؛ مثلا در فصول گرم سال از لباس‌های نازک و لطیف و کوتاه با رنگ‌های روشن که نور خورشید را منعکس می‌کنند و در فصول سرد از لباس‌های ضخیم و تیره و بلند که باعث افزایش حرارت بدن می‌شوند استفاده می‌شود.
-     موضوع دوم متناسب‌بودن پوشش با شرایط سنی فرد است.
-     لباس‌ها باید با موقعیت و شرایط اجتماعی فرد نیز متناسب باشد.
-     ایجاد هارمونی میان لباس‌ها، چه ازلحاظ ترکیب رنگی و جنسی و چه فرم‌، از عوامل موثری است که با رعایت آن، فرد و پوشش او به کلیتی واحد تبدیل می‌شود.
-     نکته مهم دیگر استفاده از اکسسوری‌ها یا زیورآلات مناسب است که با ظرافت و زیبایی خود مکمل لباس‌ها و هارمونی بین آن‌هاست و یکی از رازهای اصلی خوش‌پوشی محسوب می‌شود.

- آداب لباس پوشیدن در منزل چیست؟
لباس‌های بسیار راحت که فارغ از خستگی روزمره با فراهم‌کردن راحتی فیزیکی موجب آسودگی فرد می‌شود. اگر فرد با همسر، خانواده، دوست زندگی می‌کند، علاوه‌بر راحتی، زیبایی و مناسب‌بودن لباس نیز باید رعایت گردد.
 
-چه توصیه‌ای برای انتخاب لباس در دیدوبازدیدهای نوروزی دارید؟
با توجه به ایران باستان و نقش‌برجسته‌های تخت‌جمشید خوش‌پوشی و آراسته‌بودن از دیرباز در فرهنگ این سرزمین بوده و هست و استفاده از این فرهنگ در دیدوبازدید‌های نوروز خود موجب شادی مضاعف افراد و انتقال این انرژی میان اقوام می‌گشود. استفاده از لباس‌هایی با رنگ‌های روشن، شاد و گرم، استفاده از طرح‌ها و نمادهایی که نشان بهار، شادی و انرژی باشد.

من به‌عنوان یک طراح لباس، پیشنهادم استفاده از گل یا طرح‌های شبیه به آن و یا نمادهای گل‌های بهاری است؛ همچنین استفاده از رنگ‌های سبز و قرمز به‌ویژه در اکسسوری‌ها یا همان زیورآلات؛ چون رنگ سبز نماد آرامش، پایداری، باروری، رشد و رنگ قرمز نماد قدرت، آتش و تولد دوباره است.

 
پژمان چمن‌آرایی- موفقيت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.