پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ تير ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۲
کد مطلب: 44653
۱

دلنگرانی وجه مشترک خانواده های کنکوری

دلنگرانی وجه مشترک خانواده های کنکوری
ایرنا: آزمون های سراسری ورود به دانشگاه ها و موسسات عالی که محکی علمی میان بیش از یک میلیون داوطلب است در روزهای پنجشنبه و جمعه 7 و8 تیرماه در دو نوبت صبح و عصر در حالی برگزار شد که علاوه بر این که موجی از نگرانی و استرس را بر چهره داوطلبان نشاند، خانواده های آنان را هم بی نصیب نگذاشت تا جایی که از ساعات اولیه ورود فرزندان خود به جلسه کنکور، ساعت ها پشت درهای حوزه های امتحانی انتظار می کشیدند و برای قبولی فرزندانشان دعا می کردند.
در این گزارش، بخشی از حاشیه ها و دلواپسی های والدین فرزندان کنکوری در فضای حوزه امتحانی دانشگاه امیر کبیر آمده است.

**ترافیک سنگین به دلیل همراهی والدین با فرزندان
نخستین ساعات صبح پنجشنبه و جمعه 7 و 8 تیرماه، هر جا که موجی از ترافیک به چشم می خورد حکایت از حوزه آزمون داوطلبان کنکور داشت. ترافیکی که علاوه بر حجم سنگین خودروها، از حجم سنگین فضای کنکور و احساسات والدین در همراهی با فرزندان کنکوریشان خبر می داد.
والدینی که تلاش می کردند تا بهترین لحظات را ایجاد کنند تا فرزندان با فراغ بال و آسوده خاطر در میان گزینه ها، صحیح ترین را انتخاب کنند.

**واپسین سلفی گرفتن ها با فرزندان
از نکته های جالب کنکور امسال، عکس گرفتن والدین با فرزندان در آستانه ورود به جلسه آزمون بود. والدینی که سایه سنگین اضطراب را با نقابی از خنده پوشانده بودند و با گرفتن سلفی با فرزندان تلاش می کردند آنان را هم از استرس دور کنند. عکس هایی که شاید بعدها واقعیت درون آن ها مشخص شود و همیشه نمادی از اضطراب باشند.

**دعا و نیایش خانواده بدرقه راه کنکوری ها
با ورود داوطلبان به حوزه های امتحانی، حلقه های اشک و اضطراب پنهان شده، بر چهره والدین نمایان می شد و هر یک به نوعی تلاش می کرد تا هر آن چه از دعا و نیایش در چنته دارد بدرقه راه فرزند خود و دیگر داوطلبان کند.

خواندن دعا از روی کتابچه های دعا و گوشی های تلفن همراه، صلوات شمردن با صلوات شمار و زمزمه کردن زیر لب نشانه های آشنایی بود که تک تک والدین منتظر فرزند در پشت دروازه حوزه های آزمون، خود را با آن مشغول کرده بودند و حاضر نبودند آن فضا را ترک کنند.
برخی دیگر هم با ورود فرزند به حوزه امتحانی، نفس راحتی را که یک سال در سینه حبس کرده بودند خارج می کردند و با فراغ بال به سراغ خرید های عقب افتاده می رفتند تا اندکی از اضطراب خود بکاهند.


** آینده شغلی نامعلوم، عمده دلنگرانی والدین
هزینه های تحصیل تا اشتغال نامعلوم، نکته مشترک دلواپسی های والدین بود که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره می کردند. مادری با اشاره به هزینه های یکسال کنکور فرزندش می گفت: این همه هزینه کردیم تا وارد دانشگاه شود. حال باید بسیار دوندگی کنیم تا بلکه بتوان با پارتی، به شغلی مشغول شود.
دیگری در تکمیل صحبت های این مادر، به بی ربط بودن شغل ها با رشته تحصیلی دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دلمان نمی سوخت اگر متناسب با همین درسی را که در دانشگاه می خوانند، مشغول به کار می شدند. الان درس یک چیز است، شغل و حرفه چیز دیگر می شود!

**دلنگرانی والدین از تغییر نظام آموزشی
از نکته های مهم دیگر کنکور امسال که ذهن بسیاری از خانواده ها را به خود مشغول کرده بود تغییر سیستم آموزشی از نظام قدیم به جدید 3-3-6 بود. به این معنا که نگران این مساله بودند که فرزندانشان اگر امسال، نتیجه مطلوبی در کنکور به دست نیاورند، سرنوشتشان در سال آینده و تکمیل شدن ساختار آموزشی 3-3-6 و ورود سیستم نظام جدید به کنکور چه خواهد شد.

پدر یکی از داوطلبان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تغییر نظام آموزشی از دغدغه های اصلی ما است. این که فرزندمان در صورت قبول نشدن، چطور می تواند سال آینده با هم گروهی های جدید آزمون دهد؟ و سهمیه اش در قبولی کنکور چقدر است؟ برای همین به فرزندم گفته ام تمام تلاش خود را امسال به کار بندد تا قبول شود.

**برگه های تبلیغاتی، سنگفرش حوزه های امتحانی
حجم برگه های تبلیغاتی کنکور 98 در تمامی سطح پیاده رو و خیابان حوزه های امتحانی هم شاید دلیل دیگری بود که والدین تمام وقت در حال دعا برای قبولی فرزند خود بودند. برگه های تبلیغاتی که یادآور این موضوع بودند که در صورت قبول نشدن در آزمون امسال، یکسال دیگر هم باید نشست و خواند و ماند.

کنکوری که نباید به دیده سرنوشت ساز به آن نگاه کرد اما تغییر ساختار و شرایط اقتصادی و اجتماعی، همگان را خواسته یا ناخواسته به سمت ادامه تحصیل کشانده تا بلکه از این طریق، اعتبار و پایگاه شغلی و اجتماعی مناسبی به دست آورند. بر همین اساس، شاید بتوان گفت روز کنکور، دلهره آورترین روز برای فرزندان و والدین است./ میگنا

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، برگزاری کنکور در سال های 59 و 60 به تعویق افتاد و دوره های جدید از سال 61 تا امسال به صورت پیاپی برگزار شده است، با احتساب 11 دوره برگزاری کنکور پیش از انقلاب اسلامی و دوره های پس از انقلاب اسلامی، امسال چهل و هشتمین دوره برگزار شد.

تازه ترین دوره این آزمون سراسری روزهای 7 و 8 تیرماه (پنجشنبه و جمعه) با شرکت یک میلیون و 11 هزار و 825 نفر برگزار شده و یا در حال برگزار شدن است که از این تعداد، 599 هزار و 313 نفر زن و 412 هزار و 512 نفر مرد هستند و به عبارت دیگر 59.23 درصد داوطلبان زن و 40.77 درصد مرد هستند.

تعداد داوطلبان در گروه های آموزشی مختلف شامل 144 هزار و 550 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، 642 هزار و 451 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 205 هزار و 26 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 12 هزار و 260 نفر در گروه آزمایشی هنر و 7 هزار و 538 نفر در گروه آزمایشی زبان های خارجی، بوده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.