جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۱
کد مطلب: 44796
۱
سلامت روان

جامعه مصرف گرا سلامت روان ندارد

جامعه مصرف گرا سلامت روان ندارد
میگنا: دكتر حسن عشایری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مداخله گرها در حوزه سلامت روان محدود نیستند، به عنوان مثال مصرف گرایی نیز بر سلامت روان افراد یک جامعه تأثیر می گذارد. جامعه ای که اولویتش مصرف گرایی، عمل های زیبایی و پوشیدن لباس های گران قیمت است، از سلامت روان برخوردار نیست. برای بررسی سلامت باید به سه بعد زیستی، روانی و اجتماعی توجه کرد. سلامتی نداشتن بیماری نیست بلکه بر اساس تعریف جدید سازمان بهداشت جهانی ارتقا کیفیت زندگی جزئی از سلامت روان است.


استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: بسیاری از مداخله گرهای اجتماعی سلامت روان افراد را دچار نقص می کنند و منشاء برخی از آنها می تواند زیستی باشد. کارکرد نادرست و نارسایی در اندام ها به مخاطره سلامت روان افراد منجر می شود؛ به عنوان مثال مشکلات تیروئید می تواند به کج خلقی و حتی رفتارهای خشونت آمیز در جامعه و خانواده منجر شود.

سلامت روان مفهومی فردی نیست. اجتماع نیز یکی از مداخله گرهای مهم بر سلامت روان افراد است. در همه جوامع نوعی از اختلال روان مانند اضطراب و افسردگی وجود دارد ولی علت و عامل آن در ایران متفاوت با دیگر کشورها است.

عشایری ادامه داد: زندگی سراسر مساله و حل مساله است و خانواده، آموزش و پرورش و رسانه ها در ایجاد اختلال روان و همچنین درمان آن تاثیرگذار هستند.

افسردگی خلقی درمان می شود ولی عقل افسرده درمان نمی شود. باید در خانواده، آموزش و پرورش و رسانه ها خردورزی و فرهنگ مدنیت به افراد آموزش داده شود. همه افراد باید بدانند قانون شهروندی فقط برای دیگران نیست و خودشان نیز باید رعایت کند.

عشایری اضافه کرد: منشاء اضطراب و افسردگی در بین مردم کشور نابسامانی و اختلاف طبقاتی است زیرا بیشتر افراد جامعه شاهد هستند عده معدودی هر روز ثروتمندتر می شوند و طبقه متوسط به سمت پایین سقوط می کند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود