جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۰
کد مطلب: 45259
۰

آمادگی وزارت بهداشت برای حذف کنکور

آمادگی وزارت بهداشت برای حذف کنکور
میگنا: دكتر باقر لاریجانی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره حذف کنکور تابع قوانین کشور است و اگر کنکور بنا به دلایلی برداشته شود، تهمیداتی برای اجرای آن در وزارت بهداشت نیز اندیشیده شده است. يکی از اشکالات کنکور در پذیرش رشته پزشکی آن است که نمی توان از فردی که خواهان تحصیل در این رشته است، مصاحبه ساختارمند گرفت؛ زیرا کسی که پزشکی می خواند باید دارای روحیه از خودگذشتگی باشد، بتواند استرس خود را مدیریت کند و در شرایط هیجانی درست تصمیم گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر پنج دوره پذیرش پزشکی از مقطع کارشناسی داریم، ادامه داد: این مراحل پذیرش به دلیل سخت بودن آموزش پزشکی است و باید افراد مورد ارزیابی قرار گیرند. در حال حاضر افراد گرایش بسیاری به تحصیل در رشته های پزشکی دارند و نمی توانیم در این زمینه کاری کنیم.

به گفته معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بسیاری از استعدادهای برتر به دلیل وجود کنکور در رشته های مورد علاقه خود قبول نمی شوند، عده ای با معدل پایین به خارج از کشور می روند و در رشته های پزشکی تحصیل کرده بعد به کشور برمی گردند. این افراد باید مانند سایر دانشجویان رشته های پزشکی در کشور، امتحانات کشوری را بگذرانند. اکنون بیش از نیمی از آنها که منتقل شده اند، با وجود اینکه از دانشگاه های معتبر بوده اند اما بازهم نتوانسته اند در امتحانات کشوری قبول شوند.

وی با بیان اینکه شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت به زودی تصمیمات مهمی را برای پیشگیری هر چه بهتر دور زدن کنکور برای انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور اعلام می کند، تصریح کرد: این شرایط به مراتب سختگیرانه تر از شرایط فعلی است.

لاریجانی درباره شرایط جدید انتقال دانشجویان به داخل گفت: انتقال دانشجویان به داخل کشور توسط موسسات مختلف تبلیغ می شود درحالی که انتقال تنها شامل دانشجویانی است که در گذشته برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند و به این منظور به زودی شرایط جدید نقل و انتقال از سوی شورای ارزشیابی وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

وی افزود: این گونه نیست فردی که کنکور را بد داده است، با گذراندن ۳۶ واحد درسی در خارج، به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود 10 هزار دانشجوی ایرانی در گروه علوم پزشکی در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: سال گذشته ۴۰۰ پرونده برای انتقال به داخل داشتیم و امسال 2 هزار پرونده برای انتقال به داخل تشکیل شده است. همچنین ۱۰ هزار نفر متقاضی دریافت معرفی نامه برای ارز دانشجویی بودند که از این تعداد هفت هزار نفر در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می کردند و سه هزار نفر دانشجوی دانشگاه های غیرمعتبر بودند که برای آنها معرفی نامه ارز دانشجویی ارائه نمی شود.

لاریجانی اظهار داشت: در سه دهه اخیر تعداد دانشگاه های علوم پزشکی چهار برابر شده و ظرفیت پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی به سه تا چهار هزار نفر رسیده است، در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم و تعداد اساتید در این سه چهار دهه اخیر حدود هفت برابر شده است.

به گفته وی، دانشگاه های علوم پزشکی باید ظرفیت مازاد و شهریه‌ای برای پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور ایجاد کنند و شهریه این دانشجویان از طریق تبدیل شهریه ارزی آنها به ریال محاسبه شود، در این راستا حداقل شهریه بر اساس مصوبه وزارت بهداشت به دانشگاه ها اعلام شده است. دانشجویان انتقالی تنها در ظرفیت مازاد و شهریه ای پذیرفته می‌شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از ارائه دروس به صورت مجازی در علوم پزشکی از مهرماه ۹۷ خبر داد و افزود: دروس دانشگاه های علوم پزشکی به صورت مجازی و به
کمک دانشگاه علوم پزشکی مجازی ارائه می شود. این اختیار به تمام مناطق آمایشی علوم پزشکی داده شده است که زمینه را برای پذیرش دانشجوی خارجی فراهم کنند و اکنون سه هزار دانشجوی خارجی از ۴۳ کشور خارجی در حال تحصیل در کشور هستند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از اجرای برنامه آموزش مهارتی و حرفه ای در علوم پزشکی به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت در حوزه کارآفرینی یادکرد و گفت: این کار به کمک موسسه آموزش مهارتی و حرفه ای در علوم پزشکی انجام می گیرد و موجب کاهش مدرک گرایی می شود و کارآفرینی ایجاد می کند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت مرکز ملی آموزش پزشکی در حوزه های مختلف از تدوین سند ارتقای فعالیت استعدادهای درخشان و نخبگان در حوزه وزارت بهداشت خبر داد و افزود: این سند در حال آماده سازی است.

لاریجانی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت‌های خود را بر اساس طرح آمایش سرزمین که مصوب شورای عالی تحول آموزش پزشکی است و محورهای زیادی را شامل می‌شود، انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با اجرای برنامه‌های آموزش مهارت در حرفه پزشکی که در گذشته ساماندهی نداشت، مدرک گرایی کاهش یافته و به سمت صلاحیت حرفه‌ای و کارایی پیش رفته است.

لاریجانی از تدوین آیین نامه مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی خبر داد و اظهار داشت: این آیین نامه با رعایت استانداردها تدوین شده است و از سرمایه گذاری مردمی و بخش خصوصی در حوزه آموزش علوم پزشکی استفاده می‌کند.

وی درباره آزمون‌های بین المللی پزشکی، نیز گفت: نمی توانیم در این زمینه به صورت مستقل تصمیم بگیریم، در این زمینه نظر خود را به بانک مرکزی منعکس کردیم و تابع قوانین هستیم و با توجه به شرایط کشور، فعلا ارز دولتی در پرداخت هزینه آزمون های بین المللی نداریم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: پرداخت ارز دولتی برای آزمون های بین المللی در گروه پزشکی به صورت بین المللی است و منابعی برای آن تامین نشده است همچنین اینکه باید پرداخت بین المللی به صورت مستقیم انجام شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره قراردادهای بین المللی نیز افزود: سیاست ما گسترش رابطه علمی با کشورهای مختلف است و تبادل استاد و دانشجو در این تفاهم نامه ها صورت می گیرد و اینگونه نیست که افراد به صورت تک به تک در این فرآیند جابجا شوند بلکه مهم تشکیل تیم های مشترک برای تبادلات علمی است.

لاریجانی با بیان اینکه در سال گذشته تمام موسسات آموزش عالی علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شدند و ادامه اعتباربخشی در امسال تنها محدود به مواردی است که مشکلاتی داشته اند، خاطرنشان کرد: استانداردهای دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی تدوین شده و به اتمام رسیده است و از امسال کاهش طول دوره پزشکی کلید می خورد. همچنین از تابستان امسال امکان شرکت در آزمون دستیاری به صورت استریت (پیش از فارغ التحصیلی و پیش از گذراندن دوره طرح و سربازی) در برخی از رشته‌های تخصصی مورد نیاز کشور فراهم می شود.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محاسبات نیروی انسانی تخصصی و فوق تخصصی را برای پنج سال آینده در شورای گسترش دانشگاه ها نهایی کرده و بر اساس این محاسبات، می دانیم که چه تعداد نیروی انسانی نیاز داریم.
لاریجانی تاکید کرد: توزیع نیروی انسانی علوم پزشکی در کشور دچار مشکل است که سعی داریم با بومی گزینی این مساله را کاهش دهیم و نیازها را رفع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش پزشکی ایران مسیر ارتقا خود را طی می کند و با توجه به چالش هایی که دارد، حتی دانشگاه های سطح پایین کشور ما در مقایسه با بسیاری از دانشگاه های دنیا خوب هستند. در منطقه نیز سرآمد و قابل مقایسه با کشورهای برتر در زمینه آموزش پزشکی هستیم.
 
مرجع : خبرگزاري ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...