جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۵
کد مطلب: 45389
۱
پیشنهاد جنسی یک مشاور به دختر جوان!

در مقابل «پیشنهاد بی‌شرمانه جنسی» مشاور يا وكيل چه کنیم؟

در مقابل «پیشنهاد بی‌شرمانه جنسی» مشاور يا وكيل چه کنیم؟
میگنا: تعدد خواستگاران دختر را به شدت در انتخاب بهترین گزینه مستاصل کرده بود. پسران جوانی که کم و بیش از وضعیت مالی خوبی بهره مند بودند و مشاغل آبرومندی داشتند. وقتی به نتیجه قطعی می رسید که به یکی از آنها جواب قطعی بدهد، خواستگار جدید همه رشته های او را پنبه می کرد و دوباره تردد تمام ذهنش را فرا می گرفت. خواستگارانی که هم به شدت خواهان دختر بودند و به اندازه کافی برای به دست آوردن دل دختر سماجت داشتند. رفت و آمدهای زیاد و اصرارهای فراوان دختر را به شدت سردرگم کرده بود. هر چند او عنصر عشق را برای تشکیل یک خانواده سالم و موفق بیشتر از هر چیزی لازم می دانست اما خوب می دانست که تمکن مالی نیز تاثیر عمیقی در پایداری خانواده دارد.

خانواده در دادن مشاوره به دختر جوان کمک زیادی نمی کردند و باید گفت پدر و مادر دختر در ارائه مشاوره چیزی به معلومات او نمی افزودند و همین موضوع تردیدها را در دل دختر بیشتر می کرد. او پیش از این زندگی خانواده هایی از نزدیکان خود را دیده بود که با چه شور و حرارتی از عشق آغاز شده بود و در نهایت در کمتر از دو سال به جدایی مصیبت باری رسیده بود؛ همینطور دیده بود که فقر و عدم تمکن مالی چنان بنیان خانوده ها را سست می کند و باعث بروز جر و بحث و اختلافات بین کسانی می شود که زندگی را با آرزوهای فراوان و عشقی پر هیجان آغاز کرده بودند.


ماجرای تماس با مرکز مشاوره ازدواج و شنیدن پیشنهاد بی‌شرمانه

خراسان نوشت: ماجرای تماس با مرکز مشاوره ازدواج و شنیدن پیشنهاد بی‌شرمانه دختر جوان پس از ماه ها تلاش برای انتخاب بهترین گزینه برای همراهی در زندگی آینده، به توصیه یکی از دوستان با یکی از مراکز مشاوره با وکیل به صورت تلفنی تماس گرفت و مشکل خود را با یکی از متخصصان مشاوره در میان گذاشت. پاسخی که شنید عمق فاجعه بی سر و سامانی و عدم نظارت بر عملکرد این مراکز خودمختار را می رساند. دختر جوان با شنیدن این پاسخ در جای خود میخکوب شد و چیزی را که به او پیشنهاد شده بود باور نمی کرد.

وکیل و مشاور در شرم آورترین حالت ممکن به دختر جوان پیشنهاد کرد که برای فهم بیشتر جنس مخالف بهتر است با مراجعه به آن مرکز به مدت چند ماه به صیغه چند پسر درآید تا بتواند انتخاب دقیقی داشته باشد!!

کسی که به عنوان مشاور پشت خط بود، حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و به دختر جوان پیشنهاد داد که می تواند برای یکی دو سال به صیغه یکی از مردان آن مرکز در آید تا بتواند راحت تر و در فضایی صمیمی تر از او کمک بگیرد !!! این اتفاق برای دختر دیگری هم افتاده بود؛ دختری که عاشق شده بود و می خواست بدون رضایت پدر ازدواج کند، وقتی با یکی از مراکز مشاوره و پاسخ تلفنی به سوالات حقوقی تماس گرفت و مشاور علت مخالفت پدر را پرسید.

دختر گفت که اختلاف سنی من و معشوقم عامل مخالفت پدرم با ازدواج ما است، سپس مشاور گفت: پدیدار شدن این عشق به دلیل این است که تا به حال با پسران دیگری دوستی نداشته ای. به جایی که آدرس می دهم بیا اینجا پسران جوان زیادی هستند که می توانی خودت یکی از آن ها را انتخاب کنی و همین جا صیغه شما را می خوانیم. به این ترتیب با پسران جوان نیز ارتباط می گیری و می توانی درست تصمیم بگیری.


 
خطری که زندگی مادران آینده را تهدید می کند
فعالیت این مراکز رعب آور در پوشش مراکز مشاوره تلفنی در واقع خیانت به اعتماد عمومی و کاسبی با آبرو و عصمت کسانی است که مادران آینده این سرزمین هستند؛ دخترانی که به خاطر سود جویی و شهوترانی برخی افراد حیوان صفت در چنین دام کثیفی گرفتار می شوند و برای همیشه فرصت یک زندگی عادی و مادر شدن را از دست می دهند.

فراموش نکنیم کسانی با این مراکز به اصطلاح مشاوره تماس می گیرند که به نوعی دچار استیصال در تصمیم گیری و عدم ثبات در تصمیم گیری هستند و در واقع سعی می کنند با کمک متخصصین علم روانشناسي و مشاوره، بهترین گزینه و راه حل را انتخاب کنند و در بیشتر موارد به سخنان این گرگ صفتان جنایتکار اعتماد کرده و آینده خود را به حراج می گذارند. وقتی با یکی از این مراکز تماس گرفتیم و سوالمان را مبنی بر اینکه چگونه می توانیم به مشاوره این مراکز اعتماد کنیم، شخص پاسخگو با ناراحتی گفت سوالمان را مطرح کنیم.

سوال ما این بود که مجوز پاسخ تلفنی را چه ارگانی صادر می کند و آیا نظارتی بر نحوه عملکرد این گونه مشاوره ها هست یا خیر؟ که متاسفانه به جای پاسخ دادن تلفن را قطع کرد. اقدامات و پیشنهادات بی شرمانه در شکل مشاوره، چاهی عمیق بر سر راه دختران جوان است که با چاشنی سادگی و زودباوری آنان می تواند به راحتی نتیجه فاجعه
بار داشته باشد. نتیجه ای که علاوه بر نابودی ثمره دسترنج و زحمت یک خانواده می تواند به راحتی سرنوشت یک دختر جوان را بازیجه عده ایی شهوتران و گرگ صفت کند و فرصت زندگی را برای همیشه از یک انسان سلب کند.


 
 
نقد خبر:

خبری که به شدت مبهم است!
سایت باشگاه خبرنگاران با این مقدمه که این روزها در هیاهوی شهرها، دام های مهیب و تاریکی با نام مشاوره خانوادگی و ازدواج برای دختران گسترده شده است، می نویسد: «دختر جوان پس از ماه ها تلاش برای انتخاب بهترین گزینه همراهی در زندگی آینده، به توصیه یکی از دوستان با یکی از مرکز مشاوره با وکیل به صورت تلفنی تماس گرفت و مشکل خود را با یکی از متخصصان مشاوره در میان گذاشت. پاسخی که شنید عمق فاجعه بی سر و سامانی و نبود نظارت بر عملکرد این مراکز خودمختار را می رساند. دختر جوان با شنیدن این پاسخ در جای خود میخکوب شد و چیزی را که به او پیشنهاد شده بود، باور نمی کرد. وکیل و مشاور در شرم آورترین حالت ممکن به دختر جوان پیشنهاد کرد که برای فهم بیشتر جنس مخالف بهتر است با مراجعه به آن مرکز به مدت چند ماه به ازدواج موقت چند پسر درآید تا بتواند انتخاب دقیقی داشته باشد! کسی که به عنوان مشاور پشت خط بود، حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و به دختر جوان پیشنهاد داد که می تواند برای یکی دو سال به صیغه یکی از مردان آن مرکز در آید تا بتواند راحت تر و در فضایی صمیمی تر از او کمک بگیرد!»

نکته عجیب درباره این خبر، به شدت مبهم بودن آن است. نویسنده این خبر در حالی به این نتیجه گیری رسیده که «این مراکز رعب آور، چاهی بر سر راه دختران جوان هستند» که هیچ زحمتی برای ارائه مستندات حتی به صورت کلی به خود نداده و حتی مشخص نیست منظور نویسنده از «مرکز مشاوره تلفنی با وکیل» چیست و چگونه وکیلی در یک مشاوره تلفنی با یک شخص ناشناس چنین پیشنهادی را مطرح می کند؟

استفاده از عبارت هایی همچون «شاهد عمق فاجعه بی سر و سامانی و نبود نظارت بر عملکرد این مراکز خودمختار هستیم»، کمی عجیب به نظر می رسد زیرا اگر این خبر درست باشد، فقط یک مرکز چنین تخلفی کرده و اطلاعاتی درباره فراگیری و فراوانی این رفتار داده نشده است. 


در ادامه مطلب، ابتدا توضیحی کوتاه درباره این خبر و سپس مصاحبه زندگی سلام با دکتر محمد حاتمی، مشاور عالی و معاونت نظارت حرفه ای و امور کمیسیون های سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و در انتها توصیه های یک مشاور را در همین باره خواهید خواند.


سخت ترین حکم را صادر خواهیم کرد
معاون نظارت سازمان نظام روان شناسی کشور درباره این خبر به "زندگی سلام" می گوید: «شب گذشته خبر را دیدم و امروز به محض رسیدن به سازمان روان شناسی کشور، پیگیری ها را شروع خواهم کرد که اصلا این فرد مشاور بوده یا نه. هرچند خبر بسیار ناقص است و هیچ اطلاعاتی درباره این مراکز مشاوره داده نشده و حتی در این مطلب به بودن سندهایی درباره این ادعا هم اشاره نشده است که در اختیار ما قرار دهند. با این حال، مطمئن باشید که این پرونده پیگیری خواهد شد اما با قاطعیت می گویم که این فرد مجوز فعالیت در این حوزه را نداشته است. اگر هم واقعا مجوز داشته باشد، سخت ترین حکم را برای وی صادر و به زودی در این باره شفاف سازی خواهیم کرد.»


نظارت دوره ای بر مشاوران داریم
دکتر «حاتمی» درباره ادعای این خبر که هیچ نظارتی بر مشاوران و مراکز مشاوره وجود ندارد، می گوید: «به هیچ وجه این گونه نیست و بر همه مراکز مشاوره ای که از سازمان مجوز داشته باشند، نظارت دوره ای صورت می گیرد و حراست و بازرسی سازمان در این زمینه، فعال هستند. مراکزی هم که مجوز نداشته باشند، در بازرسی ها شناسایی و به پلیس امنیت معرفی می شوند. با این حال و متاسفانه افراد سوء استفاده گری هستند که با عنوان روان شناس و مشاور به خصوص در شبکه های مجازی فعالیت می کنند و تا حدودی غیر قابل کنترل شده اند. البته گروهی روی همین افراد هم نظارت دارند اما کافی نیست و هر سایت و کانال و صفحه ای را می بندیم، فردایش صفحه دیگری باز می کنند. توجه داشته باشید که ما از نظر شخصیتی و روانی هم برای صدور مجوز به مشاورها بسیار حساس هستیم و برای صدور مجوز فعالیت به عنوان مشاور دو مرحله داریم. اولا ارزیابی شخصیتی توسط سه استاد دانشگاهی فرد صورت می گیرد که باید صلاحیت اش تایید شود، سپس یک کمیسیون هم باید به صورت حضوری او را ارزیابی کند تا صلاحیت فرد تایید شود.»


به 2 صورت آشکار و نامحسوس نظارت داریم
عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی درباره نحوه نظارت
بر مراکز مشاوره می گوید: «در کشور تقریبا 500 کلینیک و پنج هزار نفر مجوز فعالیت به عنوان مشاور دارند. نظارت ما بر مشاوران و مراکز مشاوره به دو صورت است، یکی به صورت بازدید و آشکار و دیگری به صورت نامحسوس. در این بین، مراکزی که شناخته شده تر هستند، کمتر بازدید می شوند اما مراکز دیگر را حتما و به صورت دوره ای و نامحسوس بازرسی می کنیم. نکته مهم دیگر این است که ما بر تمام مراکز مجوزدار به طور نامحسوس نظارت می کنیم حتی آن هایی بهزیستی مجوز داده است، چراکه مسئولیت هر نوع خدمات روان شناسی با سازمان نظام روان شناسی است. یعنی ما هم باید مجوز بدهیم و هم نظارت داشته باشیم اما باید بپذیریم که امکانات مان برای نظارت کافی نیست.»



هیچ مرکز مشاوره تلفنی مجوز ندارد
دکتر حقدادی درباره تلفنی بودن مرکز مشاوره اشاره شده در این خبر و مجوزدار بودنش می گوید: «به هیچ مرکز مشاوره تلفنی، مجوز نداده ایم و اگر بهزیستی هم مجوزی در این باره داده از نظر سازمان روان شناسی کشور غیر مجاز است بنابراین این مرکز مجوز نداشته است.»



چند نکته مهم که به بهانه این اتفاق باید مورد توجه مردم قرار بگیرد
از دقت در انتخاب مشاور تا شکایت از غیرمتخصص ها
بحث پیشنهادهای بی شرمانه جنسی به صورت کلی، نیازمند بررسی و درمان اصولی است اما در ادامه مطلب به صورت خاص به خبر پیشنهاد مشاور به خانمی برای ازدواج موقت می پردازیم.

در انتخاب مرکز مشاوره باید دقت کرد
متاسفانه در محیط های مشاوره ای به علت آسیب پذیری بالاتر مراجعان، احتمال وقوع این چنین رفتارهایی چه از جانب مراجع و چه مشاور بیشتر است اما باید توجه کرد که در متن خبر آمده است که وکیل و مشاور. در واقع ممکن است این خانم به دنبال مشاوره حقوقی با یک وکیل تماس گرفته باشند. لفظ «مشاوره» و «مشاور» یک کلمه عمومی است و به هر نوع مشاوره ای اطلاق می شود. مشاوره تحصیلی و كنكور، حقوقی، روان شناسی، مالی،حتي مشاور املاك و... و متاسفانه برخی افراد از همین کلمه سوءاستفاده می کنند زیرا تقریبا به کل مشاوره های روان شناسی در جامعه مشاوره اطلاق می شود. در نتیجه برخی افراد غیر متخصص با سوءاستفاده از این کلمه اقدام به فریب افراد می کنند.

متاسفانه رشته روان شناسی از نظر دخالت افراد غیر متخصص، بسیار آسیب‌پذیر و فعالیت های همین افراد در کل به وجهه روان شناس ها آسیب فراوان وارد کرده است. مردم باید توجه کنند، صرفا کلینیک هایی که از بهزیستی یا سازمان نظام روان شناسی و مشاوره مجوز رسمی دارند و فهرست آن ها در سایت بهزیستی موجود است، صلاحیت مشاوره های روان شناسی و ازدواج و همچنین روان درمانی را دارند.


ضرورت مراجعه به مشاوره انکارپذیر نیست
موضوع بعدی، توصیه های بعضی از پیج ها و کانال ها به والدین به بهانه این خبر مبنی بر این است که خودتان با فرزندان تان دوست باشید تا بتوانید نقش مشاور را بر عهده بگیرید و دچار این آسیب ها نشوید! این حرف مانند این است که بگوییم والدین محترم لطفا با فرزندان خود دوست باشید تا اگر نیاز به جراحی مغز داشتند، خود شما به عنوان یک فرد دلسوز، این جراحی را انجام دهید تا از خطاهای پزشکی اجتناب کنید. مشاوره روان شناسی، به شدت تخصصی و پیچیده است که حتی بسیاری از دانش آموختگان رشته های روان شناسی و مشاوره قادر به انجام آن نیستند. چطور می توان انتظار داشت افراد غیر متخصص آن را انجام دهند؟! مگر این که منظور شنیدن همان نصیحت های بزرگ ترهای فامیل باشد که در ضمن ارزشمند بودن، علمی و قابل تعمیم به همگان در هر زمان و مکانی نیست.


افراد غیر متخصص را به سازمان معرفی کنید
مردم ما می دانند که اشتباه یا حتی فساد اخلاقی یک فرد، دلیل بر آسیب زا بودن آن تخصص نیست. در تمامی مشاغل انسان های شریف و انسان های فاسد وجود دارند. این جا وظیفه اصلی به دوش خود مردم و رسانه هاست که با پیگیری این گونه خبرها، افراد شارلاتان و غیر متخصص را شناسایی و به جامعه معرفی کنند. اگر حرف های مشاوری، علمی به نظر نمی رسد، باید پیگیری و ادعاهایش بررسی شود. در همین مطلب، آیا اجباری است که دختر دقیقا همان پیشنهاد را انجام دهد؟ از مردم خواهشمندیم که در صورت برخورد با این گونه موارد حتما به مراجع ذی صلاح اطلاع دهند زیرا هیچ سازمانی قادر به نظارت 24 ساعته بر کار همه افراد نیست اما قطعا در صورت طرح شکایت، پیگیری جدی انجام خواهد شد. چه سازمان نظام روان شناسی، چه بهزیستی و حتی کانون وکلا همیشه قاطعانه با تخلفات اخلاقی افراد تحت نظارت خود برخورد کرده اند.
 
 
 
 
مرجع : خراسان- باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی