پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ / ۲۳:۳۱
کد مطلب: 46155
۴

چرا محدود کردن استفاده از تکنولوژی خوب است؟

چرا محدود کردن استفاده از تکنولوژی خوب است؟
میگنا: همه ما می‎دانیم که هویچ و کلم بروکلی برای سلامتی‏‌مان خوب است اما آیا تمام روز در حال خوردن این سبزیجات هستیم؟
افراط در هر چیزی مضرات خودش را دارد اما ظاهرا بعضی از ما هنوز فکر نمی‎کنیم زیاده‎روی در استفاده از تکنولوژی برایمان خوب نیست.

بنابر یک نظرسنجی که شرکت "گلوبال‌وب‌ایندکس" در ۳۴ کشور انجام داده، ، کاربران در یک روز معمولی به طور متوسط شش ساعت و نیم از وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند.

طبق این نظرسنجی، کاربران اینترنت در تایلند، فیلیپین و برزیل بیش از ۹ ساعت در روز آنلاین هستند.
این نظرسنجی همچنین می‎گوید یک سوم زمانی که کاربران در اینترنت می‎گذرانند صرف شبکه‎های اجتماعی می‎شود.



تکنولوژی با مغز ما چه می‎کند؟
تأثیر تکنولوژی بر سلامت جسمی و روانی ما همچنان یکی از موضوعات مهم در مطالعات علمی است.
دکتر شیمی کانگ از کانادا، کارشناس سلامت روان در کودکان و نوجوانان است و روی مسئله اعتیاد تمرکز دارد.

او می‌گوید: تأثیر استفاده از تکنولوژی در بروز مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی و نارضایتی از تصویر بدن هر روز بیشتر مشخص می‎شود و امروز حتی اعتیاد به اینترنت در پزشکی به عنوان یک اختلال شناخته می‎شود.

اما درست همانطور که هم غذای سالم داریم و هم غذاهای ناسالم، تکنولوژی هم انواع و اقسام دارد و برای برقراری یک ارتباط سالم با آن باید بدانیم انواع مختلف آن چه تأثیری روی مغز ما می‎گذارد.


مغز چطور به تکنولوژی واکنش نشان می‎دهد
دکتر کانگ می‎گوید مغز ما برای تجزیه و پردازش تکنولوژی شش ماده شیمیایی مختلف ترشح می‏‌کند.

سروتونین - وقتی ترشح می ‏شود که کارهای خلاقانه انجام می‎دهیم، با دیگران در ارتباطیم و به ‎آن‏ها کمک می‏ کنیم.
آندورفین - "تسکین دهنده درد" در بدن؛ ماده شیمیایی عصبی که آرامش ایجاد می‏ کند. این ماده در هنگام مراقبه (مدیتیشن) ترشح می‎شود، همین طور وقتی حضور در لحظه و حس قدردانی را تجربه می‏ کنید. انجام ورزش‎های قلبی-عروقی هم باعث آزاد شدن این ماده در بدن می‎شوند.

اوکسی‎توسین - وقتی یک ارتباط معنادار متقابل شکل می ‏گیرد، این ماده در بدن ترشح می ‏شود. این ماده برای بدن مفید است اما شکارچیان آنلاین می ‏توانند از آن برای سوءاستفاده از اعتماد قربانیان خود بهره بگیرند.

دوپامین - یک ماده شیمیایی عصبی که باعث ایجاد شادی و لذت می ‏شود. ترشح این ماده در ما حس رضایتمندی بوجود می‎آورد اما می‎تواند اعتیادآور هم باشد. طراحی تکنولوژی‎هایی که تمرکزشان بر تحریک ترشح دوپامین است هر روز رونق بیشتری می ‏گیرد.

آدرنالین - این ماده به دلیل تأثیرش در مهار واکنش‎های ما در موقعیت‎های جنگ و گریز معروف است. آدرنالین علاوه بر این هنگامی که در شبکه‎های اجتماعی فعال هستیم هم ترشح می ‏شود.

کورتیزول - این ماده شیمیایی عصبی نماد افراد مضطرب و کم‏خواب است؛ آن‎هایی که سرشان به شدت شلوغ است و نمی‎توانند تمرکز کنند.
به این ترتیب همه انواع تکنولوژی مثل هم نیستند و مهم‏تر اینکه تجربه همه از آن‎ها به یک شکل نیست.


تکنولوژی سالم، مخرب و ناسالم
دکتر کانگ می‎گوید: تکنولوژی سالم آن نوع از فن‎آوری است که با ترشح سروتونین، اندورفین یا اوکسی‌‏توسین به مغز ما انرژی می‎دهد.
نمونه‎های آن هم اپلیکیشن‏هایی هستند که برای مراقبه یا تمرین خلاقیت طراحی شده‎اند. 
اما تولید میزان زیادی از دوپامین اعتیادآور در مغز می‌‏تواند شما را در معرض پا گذاشتن به ورطه خطرناک اعتیاد قرار دهد.

کانگ می‌‏گوید: تصور کنید فرزند شما عاشق کار کردن با یک اپلیکیشن خلاقانه باشد که می‎شود با آن فیلم ساخت. اما او در این کار افراط می‌‏کند و ۶ یا ۷ ساعت از روز خود را به آن اختصاص می‎دهد. البته این اپلیکیشن که فقط باعث ترشح دوپامین می‎شود، یک تکنولوژی ناسالم به حساب نمی‎آید، اما باز هم باید مواظب بود و برای استفاده از آن حد و مرز تعیین کرد.

در سوی دیگرِ این طیف اما تکنولوژی‎ ناسالم قرار دارد که به گفته کانگ وقتی داریم به خودمان آسیب وارد می‏‌کنیم به سراغش می‌‏رویم. درست مثل وقتی که برای رها شدن از استرس غذای ناسالم می‏‌خوریم.


محدود کردن استفاده از تکنولوژی
دکتر کانگ می‏‌گوید که همه رژیم‎های سالم از چیزهایی که مخرب هستند دوری می‏‌کنند. با این حال کمی شیطنت اشکالی ندارد. به ما توصیه می‎شود از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی‎های شکردار پرهیز کنیم، اما اشکال ندارد اگر آخر هفته در کنار خانواده یا دوستان‌مان پیتزا و پاپ‎کورن بخوریم.
در مورد تکنولوژی هم اوضاع به همین شکل است. مثلا اشکالی ندارد اگر به صفحه اینستاگرام‎مان نگاهی بیندازیم یا کمی بازی ویدئویی انجام بدهیم.
البته اگر دیابت داریم یا در معرض خطر ابتلا به آن هستیم در مقایسه با افراد سالم محدودیت‎های سفت و سخت‎تری برای مصرف شکر خواهیم داشت. دکتر کانگ می‌گوید، تکنولوژی هم همین‎طور است:  اگر در خانواده‎تان پیشینه اعتیاد، اضطراب، افسردگی یا مشکلات مدیریت زمان وجود داشته باشد، باید مراقب باشید چون بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستید.

او می‎گوید نوجوانان هم به شدت آسیب‎پذیر هستند و در زمینه شناسایی افرادی که در اینترنت بیشتر در معرض خطر هستند، تحقیقات زیادی انجام شده است.


سم‎زدایی دیجیتال
بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، دسترسی به اینترنت و استفاده از تلفن‎های هوشمند روز به روز در جهان گسترش می‌‏یابد اما به نظر می‎رسد این سبک از زندگی هنوز مخالفان خود را دارد.

طبق نظرسنجی گلوبال‎وب‏ایندکس از هر ۱۰ کاربر اینترنت در انگلیس و آمریکا، هفت نفر یا استفاده‎ از تکنولوژی را محدود کرده‎ و یا به سم‎زدایی دیجیتال روی آورده‎اند.
سم‎زدایی دیجیتال می‎تواند اقداماتی نظیر بستن حساب‌های شبکه‎های اجتماعی، پاک کردن اپلیکیشن‎ها یا کاهش زمان استفاده از اینترنت را شامل شود.
دکتر کانگ می‎گوید در کنار استفاده از تکنولوژی، باید حواسمان به سایر نیازهای اولیه‎مان هم باشد.

وی می‌گوید: ما هنوز به هشت تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز داریم. بدن ما باید دو تا ۳ ساعت در روز به شکل فعالانه حرکت داشته باشد. باید بیرون برویم و از نور طبیعی بهره ببریم. حتی اگر از بهترین تکنولوژی استفاده می‏‌کنید، درصورتیکه سایر فعالیت‌‏های انسانی‏‌تان تحت‌‏الشعاع قرار بگیرد، دارید زیاده روی می‌‏کنید.
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟