پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۰
کد مطلب: 46692
۱

رشد ۵ /۱ برابری خودکشی در ۱۵ سال اخیر

رشد ۵ /۱ برابری خودکشی در ۱۵ سال اخیر
میگنا: به گفته اميد محدث، عامل اصلي افزايش خودکشي در کشور مسائل اقتصادي و بيکاري است. چراکه، دو سوم اين افراد مرد هستند و بالاي ۲۵ سال سن دارند. موضوعي که کارشناسان اجتماعي هم بر آن تاکيد مي کنند و معتقدند دو عامل مسائل اقتصادي و بيکاري در سال هاي اخير به افزايش خودکشي در کشور دامن زده است. تاجايي که شرايط ايران از نظر خودکشي به وضعيت بحراني رسيده است. البته در کنار اين مسائل، برخي از کارشناسان هم از افزايش پديده هاي نوظهوري مانند خودکشي هاي تفريحي خبر مي دهند و مي‌گويند که اين معضل در ميان جوانان و نوجوانان بشدت درحال افزايش است.
 
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آخرین آمار خودکشی در ایران گفت: طبق آخرین آمار در کل کشور ۲۱۲ نفر زیر ۱۷ سال اقدام به خودکشی کردند.

محمدمهدی تندگویان افزود: تا پایان سال ۹۶، حدود ۴ هزار و ۹۹۲ نفر در کشور اقدام به خودکشی کرده‌اند، اما منجر به مرگ آن دقیقا مشخص نیست و همیشه آماری که به ما می‌دهند، آمار اقدام به خودکشی است. این رقم طبق آمار ارائه شده از سوی نیروی انتظامی و نیز پایش‌های خود ماست.

او درباره استان‌هایی که بیشترین و کمترین آمار اقدام به خودکشی را داشته‌اند، گفت: استان بزرگ تهران بیشترین میزان خودکشی و یزد کمترین میزان خودکشی را داشته است.

تندگویان در ادامه با اعلام رنج سنی که بیشترین آمار اقدام به خودکشی را داشته‌اند، بیان کرد: به طور متوسط در کل کشور در دو دوره رنج سنجی آمار خودکشی بالا است؛ رنج ۲۵ تا ۳۴ سال و همچنین ۳۵ سال به بالا بیشترین اقدام به خودکشی را داشته‌اند؛ یعنی بیشتر خودکشی‌ها در این رنج سنی صورت می‌گیرد، اما چند سالی است که در افراد زیر ۱۷ سال هم اقدام به خودکشی مشاهده شده است. طبق آخرین آمار در کل کشور ۲۱۲ نفر زیر ۱۷ سال اقدام به خودکشی کردند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص میزان خودکشی در گروه زنان و مردان گفت: در کل کشور آمار اقدام به خودکشی‌ در زنان حدود دو سوم  و در مردان یک سوم بوده است.



 خودکشی در 15 سال اخیر؛ 5/1 برابر
یک پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه پدیده خودکشی به ازای تعداد افراد در جامعه آماری صد هزار نفری سنجیده می‌شود گفت : آمار خودکشی در کشور به شکل تدریجی رشد داشته است و در 15 سال اخیر یک و نیم برابر شده است.

اردشیر بهرامی در گفت‌وگو با موج ضمن تشریح آمار این پدیده افزود: خودکشی به ازای تعداد افراد در جامعه آماری صد هزار نفری سنجیده می‌شود و در  15 سال اخیر آمار خودکشی در ایران یک و نیم برابر رشد کرده است. با توجه به رشد بحران‌های اقتصادی و اجتماعی باید هرچه زودتر برنامه‌های جدی برای پیشگیری از خودکشی از سوی مسئولان تدوین شود.

وی افزود : به عنوان مثال در سطح ملی آمار خودکشی 5 نفر به  ازای هر صد هزار نفر است اما این آمار در مناطق کوچکتری مانند استان‌های غربی 30 یا 40 نفر به ازای صد هزارنفر است که این آمار گویای این است که  اگرچه خودکشی در سطح ملی زیاد نیست اما در مناطق و استان‌ها که به ازای جمعیت منطقه سنجیده می‌شود رو به افزایش است. بنابراین خودکشی در برخی مناطق به خصوص مناطق غربی روند رو به رشدی دارد و بحران تلقی می‌شود.

به گفته بهرامی همه این آمارها نشان دهنده آن است که خودکشی در یک دهه اخیر روند رو به رشد و تدریجی را طی کرده است. آمار قربانیان خودکشی از  سال 75 تا سال 94 از 2 هزار و نهصد نفر به 4 هزار و بیست نفر در سال 94 رسیده است. به طور کلی خودکشی در 15 سال اخیر یک و نیم برابر رشد داشته است. همچنین بر خلاف دنیا آمار خودکشی جوانان نسبت به دیگر گروه‌های سنی و آمار خودکشی زنان نسبت به مردان در ایران بیشتر است.


  افزایش خودکشی‌های نمایشی
وی در ادامه با اشاره به رواج خودکشی‌های نمایشی در شهرهای بزرگ تصریح کرد : افرادی که در ملاعام خودکشی می‌کنند می‌خواهند پیام اعتراضی خود را به جامعه برسانند و به نوعی از بقیه طلب کمک کنند که این نوع خودکشی در چند سال اخیر بیشتر خودش را در سطح جامعه را نشان داده است.

این پژوهشگر با اشاره به نقش دستگاه‌های متولی ارائه آماردقیق خود کشی گفت: نیروی انتظامی، پزشکی قانونی، اورژانس اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی آمار قربانیان خودکشی را در سال در اختیار دارند اما این آمارها معمولا اختلاف دارند زیرا خانواده‌ها به دلیل مسائلی نظیر آبروداری خودکشی را پنهان می‌کنند.
ناگفته نماند در مناطق روستایی این خودکشی‌ها حتی در جایی ثبت نمی‌شود.
مرجع : روزنامه آرمان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند