شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۴
کد مطلب: 46713
۲
‌رئیس بازرسی سازمان نظام روانشناسی بیان کرد:

اصول پایش اخلاق دینی و حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره/ تدوین کد‌های اخلاقی

اصول پایش اخلاق دینی و حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره/ تدوین کد‌های اخلاقی
به گزارش میگنا حسین مصباح، رئیس بازرسی و معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر شیوه نظارت و ارزیابی روانشناسان و مشاوران کشور برای جلوگیری از تخلفات و تغییر ماهیت هدف این حرفه به نگاه صرفا اقتصادی، گفت: بیشتر روان‌شناسان با هدف و آرزوی کمک به افراد تحت درمان و ارتقای آسایش و رفاه آن‌ها به فعالیت حرفه‌ای می‌پردازند و می‎توان گفت که روان‌شناسان هرگز عمدا نمی‌خواهند به مراجعین، دانشجویان، همکاران و دیگر افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند صدمه‌ای وارد شود.

وی اظهار کرد: این موضوع هم که هرگز اشتباهی در این حوزه روی نخواهد داد، تصور نادرستی است و همواره و در هر حرفه‌ای امکان اشتباه وجود دارد و روان‌شناسی هم از این لحاظ مستثنی نیست. روان‌شناسان به هنگام رویارویی با موارد چالش‌برانگیز اغلب گزینه دیگری ندارند، جز اینکه تصمیمی اخلاقی بگیرند و خنثی‌سازی، سردرگمی، فشار، بی‌تفاوتی، نگرانی، استدلال منطقی و خردمندانه گفتگو کردن جزو واکنش‌های عمومی به موارد دشواری است که در فعالیت‌های حرفه‌ای شاهد آن هستیم.

مصباح با تاکید بر اینکه حقوق و اخلاق حرفه‌ای معیار درستی و نادرستی اعمال و رفتاری است که افراد جامعه آن را انجام و یا از آن اجتناب می‌کنند هست؛ اظهار کرد: تدوین کد‌های اخلاقی، اصول راهنمای حرکت در این مسیر و تصویب قوانین و مقررات حاکم بر موضوع تبیین‌کننده ضمانت اجرای حقوقی این فعالیت‌هاست و بر همین اساس می‌توان با تمسک به قواعد حقوقی و موازین اخلاقی به نظم و انتظام حاکم بر حرفه روان‌شناسی دست پیدا کرد.

رئیس بازرسی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی در خصوص برخورد با نارسایی‌های اخلاقی در این حوزه گفت: سازمان نظام روانشناسی معاونتی با عنوان انتظامی دارد که در کنار آن کمیسیون حرفه‌ای صدور پروانه هم فعالیت می‌کند. تمام افرادی که قصد دریافت پروانه نظام روانشناسی و فعالیت در این حوزه را دارند، از طرف این کمیسیون فراخوانده می‌شوند و ضمن ثبت‌نام و عضویت این افراد در سازمان نظام روانشناسی، به تناسب تخصص‌هایشان در کمیسیون‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و بعد از مصاحبه‌های اولیه و مشاهده گزارشات و مدارک فرد، متناسب با تخصص‌شان پروانه را اخذ می‌کنند. این یک بخش از نحوه فعالیت و نظارت اولیه در اجرای صدور پروانه است که نهایتا به ایجاد مراکز روانشناسی هم منجر می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر نظارت‌ها به شکل بازرسی انجام می‌شود؛ چراکه طبیعتا تمامی کسانی که به خدمات روانشناسسی و مشاوره اقدام می‌کنند باید پروانه نظام روانشناسی را اخذ کرده باشند و بعد از آن به کار تخصصی خود بپردازند. حتی کسانی که از سازمان بهزیستی مدارک را دریافت می‌کنند ابتدا باید این پروانه را داشته باشند. اما متاسفانه در برخی موارد مانند خیلی از مشاغل بعضا شاهد حضور افراد سو استفاده‌گر و راه‌اندازی مراکز و محل‌هایی برای ارائه خدمات روانشناسی بدون مجوز هستیم.

مصباح تصریح کرد: سازمان نظام روانشناسی در این مواقع با هماهنگی نیروی انتظامی و سایر مبادی قانونی برای کسانی که فاقد پروانه نظام روانشناسی و ضوابط لازم در این حوزه هستند پیگیری و اقدامات لازم را انجام و برخورد‌های متناسب با قانون وضعیت خاص را با این افراد انجام می‌دهد. ما در حال حاضر اقدامات اولیه را برای هماهنگی با قوه قضائیه برای پیگیری و دستگیری این افراد به مراجع قانونی انجام داده‌ایم و امیدواریم کسانی که کاسب‌کارانه در این حوزه فعالیت می‌کنند و به مردم و زندگی آنان خلل ایجاد می‌کنند دستگیر و به سزای اعمالشان برسند.

رئیس بازرسی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه خود مردم باید آگاه باشند و دقت لازم را در مراجعه به مراکز روانشناسی داشته باشند، ادامه داد: مردم باید به مکان‌هایی بروند که پروانه نظام روانشناسی فرد در دید آن‌ها قرار گرفته باشد و یا مجوز سازمان نظام روانشناسی و دیگر مراکز معتبر صدور مجوز ارائه این خدمات را دارا باشد. البته افرادی که دارای پروانه نظام روانشناسی هستند، حداقل از فیلتر‌های مختلف علمی و آموزشی ورود کرده‌اند و صلاحیت لازم را در ارائه خدمات دارند، اما از یک طرف سازمان نظام روانشناسی باید نظارت جدی به این حوزه داشته باشد و از طرف دیگر هم این مردم هستند که باید دقت داشته باشند و به مراکز و محل‌هایی که فاقد پروانه هستند مراجعه نکنند.

وی در خصوص نحوه ارائه گزارش‌های مردمی از تخلفات روانشناسان هم به ایکنا گفت: عموم مردم می‌توانند با سازمان نظام روانشناسی یا مشاوره و بخش معاونت بازرسی و انتظامی تماس حاصل کنند و گزارش‌های خودشان را به ما اطلاع بدهند و ما به محض دریافت این گزارشات قطعا پیگیری خواهیم کرد. البته برطبق تبصره ۱ ماده ۳ و تبصره‌های ۲،۱و۳ ماده ۴ قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره اشتغال به حرفه‌های روان‌شناسی و مشاوره الزاما با عضویت و اخذ مجوز دارندگان مدرک کارشناسی ارشد به بالا ازاین سازمان میسراست؛ لذا صدور هرگونه گواهی یا مجوز توسط ارگان‌ها و سازمان‌ها فاقد وجاهت قانونی است. بدین منظور کارگروهی ویژه برای حل مشکل به دستور ریاست سازمان نظام برای تعامل و گفت‌وگو و سایر اقدامات لازم در سازمان شکل گرفته است که در آینده نزدیک نتیجه فعالیت‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مصباح در خصوص نحوه پایش اخلاق و مباحث دینی و حرفه‌ای در روانشناسان هم گفت: اخلاق حرفه‌ای در حوزه روانشناسی مبتنی بر پنج اصل عمده است. این اصول به روانشناسان کمک می‌کند تا در چهارچوب اخلاق حرفه‌ای در حوزه‌های درمان، آموزش، سنجش به فعالیت بپردازند. این اصول شامل اصل احترام به شان و آزادی انسان‌ها، اصل وظیفه‌شناسی و مسئولیت پذیری، اصل سودمندی و عدم آسیب‌رسانی، اصل عدم تبعیض و اصل توجه به نظام ارزش‌های جامعه هستند.

رئیس بازرسی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: در واقع روانشناسان در قبال رفاه و امور مربوط به سلامت روانشناختی افراد جامعه احساس مسئولیت دارند و با اصل سودمندی و عدم آسیب‌رسانی به تلاش برای رساندن منافع سلامت روانشناختی به افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند می‌پردازند. علاوه بر این آن‌ها باید تلاش کنند تا به افراد آسیبی وارد نشود و در مواقعی که اجتناب از این آسیب امکان‌پذیر نیست، سطح آن را به حداقل برسانند. یکی دیگر از این اصول این است که روان شناسان باید همواره در چهارچوب ارزش‌ها و معیار‌های اجتماعی جامعه اسلامی و فرهنگ کشور قدم بردارند و به آن‌ها پایبند باشند.
مرجع : خبرگزاري ايكنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.