پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۹
کد مطلب: 46721
۰

برنامه‌ریزی درسی در نوروز برای کنکوری‌ها

آرمان رمضانی
برنامه‌ریزی درسی در نوروز برای کنکوری‌ها
میگنا: همان گونه که در یک مسابقه‌ی دوی استقامت چند صد متر پایانی اهمیتی فوق العاده دارد در مسابقه‌ استقامت آماده شدن برای کنکور هم ۳، ۴ ماه پایانی بسیار مهم و سرنوشت ساز است.
 
نکته‌ بعدی که به این ایام اهمیت فوق العاده‌ای می‌دهد فرصت پیشی گرفتن از دیگران است. به طور کلی این ایام نقطه‌ی عطفی در روند آماده سازی دانش آموزان برای کنکور به حساب می‌آید. بسیاری که تا قبل از تعطیلات نوروز دوام آورده اند و خوب درس خوانده اند خسته می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را پشت سر بگذارید. از طرفی اگر شما به عنوان داوطلب کنکور تا قبل از تعطیلات نوروز از برنامه‌ی درسی خود عقب افتاده اید یا به دلیلی نتوانسته اید عملکرد مناسبی داشته باشید، این ایام آخرین فرصت برای باقی ماندن در رقابت است.
 
پیش از پرداختن به نکات مهم و پر اهمیتی که بهتر است برای مطالعه در ایام نوروز در خاطر داشته باشید، بهتر است به مهمترین نکته یعنی برنامه ریزی بپردازیم. اگر تا به حال برای تعطیلات نوروزتان برنامه ریزی نکرده اید باید بگویم اندکی دیر شده و باید بجنبید. بدون یک برنامه مطالعاتی دقیق نمی‌توانید بیشترین استفاده را از تعطیلات ببرید. برای بسیاری از ما تعطیلات نوروز تنها یک دوره‌ ۱۲ روزه نیست بلکه از اواخر اسفند آغاز می‌شود و بعضا به یک ماه می‌رسد.

هیچ کس بهتر از خود شما و مشاورتان از وضعیت شما پیش از شروع تعطیلات آگاه نیست و نمی‌تواند برای این ایام برنامه ریزی کند. بهتر است در این برنامه ریزی تعداد روز‌های مطالعه و همچنین استراحت مشخص شده باشد و دقت برنامه ریزی در آن حد باشد که بدانید در روز سوم در نوبت عصر چه دروسی قرار است خوانده شود. می‌توانید بعد از پایان هر روز، موفقیت آمیز بودن مطالعه آن روز را علامت بزنید و نکاتی را که فکر می‌کنید بعد‌ها نیاز پیدا می‌کنید را یادداشت کنید.

اولین مسئله این است که آیا منزلتان در ایام نوروز مکان مناسبی برای تمرکز بر مطالعه هست یا نه؟ خانه‌ بسیاری از ما در این روز‌ها شلوغ و پر رفت و آمد است. اولین راه حل هماهنگی با خانواده برای آماده سازی محیط خانه است. اهل خانواده میتوانند استثنائا این یک سال میزبان دید و بازدید‌ها نباشند تا شما بتوانید بدون پرت شدن حواس به برنامه ریزی درسیتان برسید. البته می‌توانید چند روزی از تعطیلات را به کتابخانه بروید و خانه را در اختیار خانواده و مهمانان نوروزی قرار دهید. نکته‌ مهم این است که اگر می‌دانید شرایط منزلتان برای یک مطالعه‌ی فشرده مناسب نیست باید به فکر راه حل جایگزین باشید. استفاده از اردوی مدرسه و یا موسسات آموزشی در این شرایط می‌تواند راه گشا باشد.

دقت داشته باشید هدف اصلی شما در تعطیلات عید، فقط و فقط جبران کردن عقب افتادگی هاست نه پیش افتادن از سرفصل‌های درسی. بسیاری از دانش آزموان گمان می‌کنند استفاده مفید از روز‌های تعطیلات نوروز در این است که از سرفصل‌های آزمون آزمایشی جلو بیفتند و یا دروسی که باید بعد از عید بخوانند را در نوروز به اتمام برسانند. اما واقعیت این است که بعد از عید بصورت دومینو وار شما وارد رویداد‌هایی می‌شوید (امتحانات میان ترم، امتحانات نهایی و دوران جمع بندی) که دیگر فرصتی برای شما باقی نمی‌گذارند؛ بنابراین اینکه مثلا چند ماه پیش فلان فصل فلان کتاب را نخواندید یا فلان مبحث را نتوانستید کنکوری بخوانید هیچ گاه فرصتی برای رسیدگی نخواهید یافت مگر در ایام نوروز. پس حتما برنامه ریزی کنکوری در ایام تعطیلات عید نوروز را با محوریت جبران عقب افتادگی‌ها پیش ببرید.
 

بهتر است برای جمع بندی دروس در تعطیلات، اول مرور سال دوازدهم یا همان سال اول پیش دانشگاهی را در اولویت قرار دهید. بعد از آن سراغ جمع بندی دروس پایه بروید. از آنجا که به هر حال قرار است دروس سال دوم پیش دانشگاهی را امتحان دهید، درنتیجه بعدا مجبور به مطالعه‌ آن‌ها خواهید شد، پس نیازی نیست که آن‌ها را در این ایام بخوانید.

تفاوت اصلی ایام تعطیلات نوروز با مطالعه‌ شما در روز‌های عادی در آن جاست که کل روز رادر اختیار دارید. بیشتر داوطلبان کنکور، سال منتهی به کنکور دانش آموز هستند و باید بخشی از روز را به مدرسه بروند. بهتر است در این ایام زمان‌های مطالعه روزانه تان را به دو قسمت صبح و عصر تقسیم کنید و با توجه به توان و سابقه تان در هر بخش ۵ ساعت یا بیشتر مطالعه کنید.

شکل کلی مطالعه شما در ایام نوروز نیازی نیست متفاوت با برنامه مطالعاتی عادی شما باشد. بهتر است ۶۰ درصد زمان را به دروس اختصاصی و ۴۰ درصد را به دروس عمومی اختصاص دهید. بعد از اتمام مطالعه‌ی هر مبحث ۱۵ دقیقه استراحت کنید. پیشنهاد می‌شود تست‌های دروس اختصاصی در همان روز مطالعه و تست‌های دروس عمومی روز بعد از مطالعه زده شود.

فراموش نکنید که هرچقدر هم عزمتان برای استفاده بهینه از تعطیلات نوروز جزم باشد باز هم نباید استراحت را فراموش کنید. مطالعه‌ی مستمر و فشرده آن هم در ایامی که بقیه‌ی افراد خانواده مشغول استراحت و تفریح هستند می‌تواند روحیه‌ی شما را دچار مشکل کند. فراموش نکنید به هر حال تا پایان این ماراتن چند ماه پر فشار دیگر باقیست و مهم است تا روز آخر روحیه‌ شما دچار اشکال نشود.

در مورد مطالعه و استراحت در این ایام ۲ تئوری رایج وجود دارد. عده‌ای اول استراحت می‌کنند و روز‌های باقی مانده را صرف مطالعه می‌کنند و عده‌ای بر عکس، روز‌های ابتدایی تعطیلات را صرف برنامه‌ی مطالعاتیشان می‌کنند و در روز‌های پایانی تعطیلات چند روزی استراحت می‌کنند. البته تصمیم گیری در مورد تمام این مسائل بستگی به خلق و خوی شما و البته مقدار مطالعه‌ شما قبل از تعطیلات دارد، اما به طور کلی با توجه به این که ممکن است در صورت استفاده از تئوری اول بعد از استراحت برای مطالعه زمان کافی نداشته باشید، پیشنهاد می‌شود ایام استراحت و مسافرت را بعد از ایام مطالعه قرار دهید.
 
مرجع : برترين ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...