چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۱:۴۶
کد مطلب: 46751
۱

وزير بهداشت: يکي از افسرده ‌ترين جوامع جهان هستيم

وزير بهداشت: يکي از افسرده ‌ترين جوامع جهان هستيم
میگنا: دکتر سعید نمکی در نشست با اصحاب رسانه حوزه سلامت، در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت دارو در سال آتی، گفت: سال 98، سال نسبتا پرتلاطمي خواهد بود و با توجه به فشار تحريم‌ هاي ظالمانه ممکن است شرايط ويژه‌ اي را تجربه کنيم، اما در زمينه تهيه دارو و تجهيزات پزشکي اساسي، با تمهيداتي که انديشيده شده است، نگراني وجود نخواهد داشت؛ چراکه وضعيت ارزي که قرار است به حوزه دارو و تجهيزات پزشکي اساسي، اختصاص يابد را همواره دنبال مي‌ کنيم. بر اين اساس، ارز مورد نياز براي دارو و تجهيزات پزشکي اساسي را تا پايان بهار آينده تامين مي کنيم.

در حال حاضر، نگراني براي تهيه دارو و تجهيزات پزشکي نداريم و مکانيزم‌ هايي براي دور زدن تحريم‌ ها انديشيده‌ايم.‌ بنابراين نگراني عمده‌اي در زمينه تامين دارو و تجهيزات پزشکي به ويژه در حوزه داروهاي اساسي مانند داروهاي بيماران خاص و صعب العلاج نداريم.


باید به سمت نشاط آفرینی حرکت شود
 دکتر سعيد نمکي درخصوص سلامت روان در کشور، اظهار کرد: وضعيت بهداشت روان در مملکت بسيار پريشان است و ما يکي از افسرده ‌ترين جوامع جهان هستيم؛ چراکه به بهداشت روان توجه نمي‌ کنيم. متاسفانه در کشور ما برنامه هاي فرح ‌زا به مراتب کمتر از برنامه‌هاي ماتم ‌زا است. اين چه شيوه اي است که سريالي پخش مي شود و در تيتراژ پاياني، از پزشکي قانوني، بهشت زهرا و مواردي از اين قبيل، تشکر مي‌ شود. اين تفکر، تفکري ماتم ‌زا است، بنابراين طبق تاکيد رهبر معظم انقلاب، بايد به سمت نشاط آفريني حرکت شود؛ در زمان تدوين بودجه نيز بارها از مسئولان سازمان صداوسيما خواستم که فضا را شادمان تر کنند.

دکتر نمکي ادامه داد: 28 سال پيش و زماني که در وزارت بهداشت به عنوان معاون بهداشتي حضور داشتم، به بهداشت روان در وزارتخانه توجه کردم و حتي به بهورزها آموزش داديم که با مشاهده اولين نشانه از کج خلقي و بد رفتاري رواني، فرد را ارجاع دهند. در اين حوزه دو مبحث پيشگيرانه را به شدت پيگير هستيم. ابتدا اينکه نشاط ‌آفريني را احيا کنيم و بعد از آن هم رسيدگي به بيماران رواني است. در مجموع به دنبال آن هستيم که دو مبحث را توسعه دهيم، يکي از آنها مربوط به توسعه خدمات و افزايش تخت هاي سوختگي و ديگري ارتقاي بخش هاي روانپزشکي و رسيدگي به بيماران اعصاب و روان است.

وزير بهداشت افزود: امروز در دنيا ايزوله کردن بيمار رواني را جايز نمي دانند. بايد به نحوي عمل کنيم که بيماران روان احساس وخامت حال نکنند. از طرف ديگر، بايد با توسعه بخش هاي روانپزشکي ويژه بتوانيم امکان بازتواني در بيماران روان را مهيا کنيم.اين مباحث را به عنوان اولويت در وزارت بهداشت پيگيري مي کنيم.

 
امروز، روز ناامید کردن نیست
دکتر نمکی ادامه داد: در حوزه بهداشت روان، نخستین اقدام این است که سیاستگذاران را قانع کنیم که روان مردم آشفته است و نباید فضای روانی جامعه را از آنچه که هست، تلخ‌ تر کنیم. در این زمینه مطبوعات نقش موثری دارند. امروز روز ناامید کردن نیست، بلکه زمان امیدآفرینی است. اگر سال آینده را که سال نسبتا سختی از نظر اقتصادی است، با چاشنی یاس همراه کنیم، مردم را به سختی می ‌اندازیم. رسانه باید به مردم امید و نشاط دهد. بنابراین خواهشم این است که ابتدا امید را در دل مردم قوی‌تر کرده و تخم ناامیدی نپاشیم و در تلطیف فضاها و روح‌نوازی رنگ‌ها نقش ایفا کنیم. وزیر بهداشت با بیان اینکه عمده‌ ترین مشکل مردم در پریشان‌خاطری، اقتصاد نیست، افزود: در حال حاضر، افراد غنی نیز پریشانند و این یکی از غصه‌ های عمومی است که گریبان ما را گرفته است. باید همه کمک کنیم که جو روانی جامعه تلطیف شود و این کار یک مشارکت عظیم بین بخشی را می‌طلبد که ما برایش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ستاد بازنگری طرح تحول ایجاد شد
دکتر نمکی در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال‌های آتی گفت: من هرگز نگفته ‌ام که طرح تحول قرار است متوقف شود و حتی اعلام کردم ما قطار تحول را در هیچ ایستگاهی متوقف نمی ‌کنیم، بلکه آن را در طول حرکت تعمیر خواهیم کرد. در این زمینه بسته‌های کاهش پرداخت از جیب، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری پزشکان در نقاط محروم را تقویت کرده و بسته‌هایی مانند مقیمی را که ضرورتی ندارند در راستای اقتصادی‌تر شدن تحول، تصحیح می‌کنیم. در عین حال، ستادی را با عنوان ستاد بازنگری طرح تحول سلامت ایجاد کردیم تا اگر بخواهیم از نقاط کمتر توسعه یافته و افراد کم بضاعت حمایت ویژه کنیم، در آنجا برنامه‌هایش را مشخص می‌کنیم.
مرجع : وبدا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند