پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۴
کد مطلب: 47175
۱

راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس کنکوری‌ها

راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس کنکوری‌ها
میگنا: فرصت زیادی تا برگزاری کنکور بزرگترین ماراتن علمی کشور باقی نمانده است و داوطلبان به سرعت در حال مطالعه و مرور مطالب درسی هستند؛ در این روز‌ها داوطلبان در کنار مطالعه، ناخواسته درگیر برخی از حواشی می‌شوند که ممکن است برای آنان مشکلات جدی را به وجود آورد و زحمات چندین ساله آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب را از بین ببرد؛ این حواشی و اتفاقات فارغ از اضطراب و استرس، سردرگمی، نگرانی و پارامتر‌های هیجانی در قالب پرخاشگری، عصبانیت و انزوا بروز خواهد داشت.
 
 
کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زندگی هر فرد و جزو خاطرات فراموش نشدنی عمر تحصیلی او به حساب می‌آید؛ خاطراتی که می‌تواند شیرین یا تلخ باشد.

در واقع کنکور را می‌توان ثمره ۱۲ سال تحصیل در کلاس درس دانست که بخشی از زندگی و آینده فرد را رقم می‌زند و در این بین نکته مهم و‌قابل‌توجه، چگونگی استفاده از این فرصت و تبدیل آن به نقطه عطفی برای رسیدن به موفقیت است.

روش درست مطالعه برای کنکور، برنامه‌ریزی مناسب، خواب کافی، تغذیه مناسب و مغذی، همراهی خانواده، ورزش، داشتن هدف، دوری از استرس و اضطراب، توکل و ایمان به خدا، همت بالا، استفاده از کتاب درسی و منابع کمک آموزشی مناسب و معتبر و مشاوره با اساتید و مشاوران مجرب از نکاتی است که باید در طول دوران مطالعه برای کنکور مدنظر قرار داد و آن را رعایت کرد.
 
برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته‌اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه‌ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم از این پس با بسته ویژه کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، روش های موفقیت را کسب کنید و نتیجه‌ای مطلوب و قابل قبول در کنکور به دست آورید.

در این زمینه سهیل سراج مشاور تحصیلی می گوید: بهترین راه برای تقویت در کنکور، آزمون‌های آزمایشی است که می‌تواند هم از استرس کنکوری‌ها بکاهد و هم آن‌ها را تقویت کند؛ کنکوری‌ها برای تقویت خود باید مطالب را کدگذاری کرده و اطلاعات را به خوبی متوجه شوند.

این مشاور تحصیلی تشریح کرد: کنکوری‌ها باید از قانون مطالعه مطلع باشند و روی مسیر آن فکر کنند؛ همچنین باید آگاه باشند اگر سوالی را در زمان امتحان بلد نیستند وقتی زیاد روی آن نگذارند و زمان را برای سوالاتی که پاسخ آن را می‌دانند صرف کنند؛ با این روش ضریب آن‌ها بالا خواهد رفت.

روز کنکور، روز فکر کردن به سوالات نیست
وی با اشاره به اینکه روز کنکور، روز فکر کردن به سوالات نیست، گفت: مدت زمانی که برای جواب دادن داریم به حدی کوتاه است که زمان نداریم سوال جدیدی را ببینیم و روی آن فکر کنیم؛ یک کنکوری باید به حدی آزمون‌های شبه کنکور بدهد تا در جلسه کنکور در تمام سوال‌ها تسلط داشته باشد و اگر سوال جدیدی دید و نتوانست مفهوم آن را به سرعت دریابد باید به راحتی از کنار آن بگذرد.
 
سراج با بیان اینکه کنکوری‌ها باید مدل‌های متفاوت آزمون را امتحان کنند، گفت: دانش‌آموز باید از درسی که تسلط دارد آزمون شبه کنکور را انجام دهد و به طور چرخشی این مدل را با درس‌های دیگر انجام دهد، با این روش یاد می‌گیرد که در جلسه کنکور از چه درسی شروع کند تا فرصت کافی برای تست زدن مفید داشته باشد.

این مشاور تحصیلی افزود: آزمون‌های مجازی بسیار در انجام کار فوق مؤثر است؛ کنکوری‌ها باید کار کردن با ساعت را یاد بگیرند و تایم خود را زمان‌بندی کنند؛ همچنین باید یاد بگیرند با ابزاری که در دست دارند چگونه کار کنند، چگونه پاسخنامه را تصحیح کنند و نحوه پاک کردن با پاک‌کن را بلد باشند.
 
وی با اشاره به اینکه کنکوری‌ها از آزمون‌ها به عنوان چک نویس نباید استفاده کنند، گفت: کنکوری‌ها باید بلد باشند چگونه در برگه سوال مسائل را حل کنند و باید مرتب‌نویسی را یاد بگیرند، اینکه برخی از کارها را ذهنی انجام دهند مسئله مهمی است باید روی برخی نکات مهم تسلط داشته باشند.
 
سراج بیان کرد: موسیقی آرام، بستن چشم‌ها و نفس کشین عمیق برای آرام کردن بسیار مؤثر است، همچنین دوش آب سرد بسیار در آرام کردن مؤثر است این دوش گرفتن می‌تواند ذهن را آرام کند علاوه بر این گاهی اوقات صحبت با خانواده بسیار مؤثر است و استرس را کاهش می‌دهد.

این مشاور تحصیلی افزود: به هیچ عنوان قرص‌های ضد استرس توصیه نمی‌شود و تنها در مواردی که پزشک آن را تجویز کرده می‌توانند مصرف کنند آن هم تنها برای کنترل تمرکز است.


 
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم