پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۳
کد مطلب: 47232
۰

تاثیر انتخاب آگاهانه در موفقیت تحصیلی

تاثیر انتخاب آگاهانه در موفقیت تحصیلی
میگنا: در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های چهل‌چراغ با موضوع «راه‌های نرفته موفقیت» که این روزها به همت دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از ساعت ۱۳ تا ۱۶ در تالار ادب برگزار می‌شود، کارشناسان برنامه به دو اصل کلی «قربانی نبودن» در مقابل «رهایی از داستان» برای رسیدن به موفقیت و دو اصل اختصاصی «مطالعه صحیح» و «انتخاب آگاهانه» برای رسیدن به موفقیت تحصیلی پرداختند.

رئیس دانشکده علوم‌تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان در این نشست درباره اصل غیرواقعی تلاش برای قربانی نبودن در زندگی برای رسیدن به موفقیت اظهار داشت: برخی از افراد به هر دلیلی خانواده، دوستان یا جامعه و در کل، دیگران را عامل عدم موفقیت خود می‌دانند و این تصور را در تمام زندگی به همراه دارند.


حرکت‌های غیرواقعی در مسیر کسب موفقیت
محمدرضا عابدی افزود: دوستی دارم که پزشک است، در حالی که اصلاً این رشته را دوست نداشت و الان هم از شغل خود راضی نیست. زمانی که پای حرف او نشستم متوجه شدم تنها برای کم کردن روی یکی اقوام نزدیک خود به سراغ تحصیل در رشته پزشکی رفته و فقط خواسته قربانی بودن را تلافی کند، به این حرکات، حرکت‌های غیرواقعی موفقیت می‌گوئیم.

وی با بیان اینکه رهایی از داستان یعنی اینکه احساس قربانی بودن نکنیم و از داستان‌های منفی ذهن خود رها شویم چراکه رها کردن گذشته آسان‌تر از فراموش کردن یا تلاش برای تغییر دادن آن است، بیان داشت: فراموش کردن و تغییر گذشته ممکن نیست، اما می‌توانیم گذشته را رها کنیم.


مطالعه صحیح یک اصل غیرواقعی در راه موفقیت است
رئیس دانشکده علوم‌تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان سپس به سراغ دو اصل اختصاصی برای موفقیت در تحصیل پرداخت و گفت: مطالعه صحیح یک اصل برای موفقیت است، اما اصلی غیرواقعی است که به دلایل آن می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه اصول بالا موفقیت کاذب ایجاد می‌کند که تداوم ندارد و موفقیت باکیفیتی محسوب نمی‌شود، اضافه کرد: جایگزین اصل غیرواقعی مطالعه صحیح، انتخاب آگاهانه است.


تأثیر خودکار آمدی و رفتار مهربانانه در پیشرفت تحصیلی
عابدی با بیان اینکه برای موفقیت تحصیلی در واقع علاقه و در نظر گرفتن استعدادهای فرد است که اهمیت دارد، ابراز داشت: برای رسیدن به موفقیت شناخت رغبت‌های فرد اهمیت خاصی دارد، همچنین خودکار آمدی و رفتار مهربانانه دو اصلی است که در موفقیت تحصیلی تأثیرگذار است؛ مواردی که گفته شد برخی از پیش فرض‌های اصل واقعی انتخاب آگاهانه برای رسیدن به موفقیت تحصیلی است.

وی درباره رفتار مهربانانه خاطرنشان کرد: بارها مشاهده شده یک دانش‌آموز در درس ضعیف بوده، اما به جای اینکه به معلمان و والدین او توصیه کنیم ساعت مطالعه او را زیاد کرده یا برای او کتاب کمک آموزشی و کلاس تقویتی فراهم کنند، باید در هر حال با او بسیار مهربان باشند و به او محبت کنند و تأثیر این رفتار مهربانانه و احساس خودکار آمدی را در پیشرفت تحصیلی گام به گام دانش‌آموز مشاهده کرده‌ایم.

رئیس دانشکده علوم‌تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان بیان داشت: باید همواره این نکته را در نظر داشته باشیم که در موفقیت واقعی هم مسیر خوب بوده است و هم محصول، اما برخی برای رسیدن به موفقیت به عده زیادی آزار و ضرر می‌رسانند که موفقیت این افراد کاذب است، در مقابل افرادی هم هستند که در مسیر موفقیت به افراد دیگر نیز کمک می‌کنند و و موفقیت آنها واقعی است.


تکنیک‌های موفقیتی که ما را قربانی می‌کند
در ادامه روان شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه در برنامه‌ها و سمینارهای موفقیت تکنیک‌هایی برای قربانی نبودن بیان می‌شود، گفت: در این سمینارها می‌گویند تو ارباب زندگی و سرنوشت خودت هستی، جسارت داشته باش، تو می‌توانی زبانزد شوی، گذشته‌ات را جبران کن، مقصرهای زندگی‌ات را ببخش، تو با احساس قربانی بودن می‌خواهی مسئولیت را به گردن دیگران بیندازی و تا زمانی که احساس قربانی بودن داری موفق نمی‌شوی.

راضیه ایزدی ادامه داد: نتیجه این پیش‌فرض‌ها این است که واقعاً باور می‌کنیم قربانی بودن ما واقعی است، در صورتی که این صرفاً احساسی است که یک فرد ممکن است داشته باشد. فردی که احساس قربانی بودن می‌کند، به‌دنبال مقصر می‌گردد و خود را مجبور به بخشیدن این افراد می‌کند. این فرد فکر می‌کند باید در حوزه‌ای که در آن احساس قربانی بودن می‌کند، پیشرفت کند و ممکن است موفق هم باشد اما موفقیت او حالت جبرانی دارد و موفقیت واقعی نیست چون فقط خواسته قربانی بودن را تلافی کند.

ایزدی با بیان اینکه به جای اصل غیرواقعی قربانی نبودن، باید به سراغ اصل واقعی رهایی از داستان برویم، تصریح کرد: زمانی که این اصل را برای موفقیت مدنظر قرار می‌دهیم به پیش‌فرض‌هایی می‌رسیم که عبارت است از؛ همه انسان‌ها یک ذهن داستان‌سرا دارند که با توجه به گذشته داستان‌هایی را مطرح می‌کند، داستان‌های ذهن لزوماً با واقعیت منطبق نیستند، باید داستان‌های ذهن را شناخته و از آنها آگاه باشیم، لازم نیست داستان را تغییر دهیم، باید به کارایی داستان در زندگی خود و نه صحت و سقم آن فکر کنیم و اینکه هر فرد با هر داستانی که در ذهن دارد می‌تواند موفق باشد.


پیش‌فرض‌های غیرواقعی مطالعه صحیح برای رسیدن به موفقیت تحصیلی
وی درباره پیش‌فرض‌های غیرواقعی مطالعه صحیح برای رسیدن به موفقیت تحصیلی افزود: این پیش‌فرض‌ها عبارت است از شیوه‌های صحیح مطالعه را یاد بگیرید، از بسته‌ها و مؤسسات آموزشی برای موفقیت تحصیلی استفاده کنید، باید زمان مطالعه را زیاد کنید، باید تکنیک‌های تندخوانی را یاد بگیرید، برای مطالعه حتماً باید برنامه دقیق داشت، باید محیط مطالعه را عوض کنید، باید تکنیک‌های تمرکز را فرا بگیرید و باید در کلاس‌های تقویتی و آمادگی شرکت کنید.

گفتنی است سلسله نشست‌های چهل‌چراغ رمضان ۹۸ تا ۳۰ اردیبهشت ماه به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۱۶ در تالار ادب واقع در خیابان باغ گلدسته، بلوار هشت‌بهشت ادامه دارد.
 
 
مرجع : خبرگزاري مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...