جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۰۰:۰۴
کد مطلب: 47284
۱

نشانه‌هایی که مى‌گوید فرزندتان به اوتیسم مبتلا شده است +عوامل موثر در ابتلا

نشانه‌هایی که مى‌گوید فرزندتان به اوتیسم مبتلا شده است +عوامل موثر در ابتلا
میگنا: لیلا شقاقی روانشناس بالینی کودک و نوجوان درباره بیماری اوتیسم اظهار کرد: اختلال در خود ماندگی یا اوتیسم یکی از اختلالات پنج‌گانه نافذ رشد است که در پنج گروه (اختلالات فروپاشنده دوران کودکی، درماندگی، رد، اسپرگر و اختلالات نافذ رشد نامعین دسته بندی می‌شود.وی ادامه داد: این بیماری رشد گستره مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی، زبانی و رفتاری فرد را مختل می‌کند و به‌طور معمول علائم آن پیش از سه سالگی در کودک دیده شده و عملکرد آموزشی او را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
نشانه‌های اوتیسم در کودکان
وی درباره علائم اوتیسم گفت: به طور کلی نشانه‌های اوتیسم در کودکان مبتلا شامل سه گروه رشد اجتماعی، زبان و ارتباط و تفکر و تخیل است که در هر کودکی با شدت و درجه‌های متفاوت بروز می‌کند.

شقاقی درباره شیوع بیماری گفت: شیوع اوتیسم در چند سال گذشته آماری متفاوت داشته است و از هر ۱۰ هزار کودک هشت کودک به اوتیسم مبتلا می‌شوند، از لحاظ توزیع جنسیت هم پسران بیش از دختر‌ها با این اختلال مواجه می‌شوند و دختر‌ها بیشتر مبتلا به اختلال رد می‌شوند.

روانشناس بالینی کودک درباره عوامل این نوع بیماری افزود: این بیماری در بیشتر موارد  پایه‌ ژنتیکی دارند و چهار الی پنج ژن در آن دخالت دارند، اما عواملی دیگر مانند زیستی و ایمنی شناختی و ناسازگاری‌های ایمنی بین جنین و مادر، محیط و خانواده و بیوشیمی هم می‌تواند در بروز این اختلال تاثیر داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ بچه‌های اوتیسم از لحاظ ظاهری نشانه‌‌ایی خاص از خود نشان نمی‌دهند و تنها زمانی‌که که با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم، متوجه می‌شویم که نوع ارتباط و واکنش‌هایی که از خود نشان می‌دهند، متفاوت است. این بچه ها چندان دلبستگی به خانواده و مسائل اطراف خود نشان نمی‌دهند، اغلب نمی‌توانند ارتباط چشمی برقرار کنند، همچنین نمی‌توانند بین والدین و دیگران تفکیک قائل شوند، در حالی که به طور معمول کودکان پیش غریبه‌ها احساس راحتی ندارند. مبتلایان به اوتیسم در بیشتر موارد نمی‌توانند حالت‌های روانی یا احساساتی و هیجانات اطرافیان خود را حس و درک کرده و با کسی دوست شوند.

شقاقی در ادامه افزود: رفتار‌های قالبی هم یکی از علائم این نوع بیماری است. تمام بازی ها و کنجکاوی‌هایی که یک کودک نرمال انجام می‌دهد، در این بچه‌ها بسیار کم دیده می‌شود. مبتلایان به اوتیسم در انجام کار‌ها هیچ تنوع و خلاقیتی ایجاد نمی‌کنند و دائم حرکت‌های تکراری انجام می‌دهند. این بچه‌ها در برابر تغییرات مقاوم نیستند و علاقه‌ای به تغییر  لباس، محل زندگی، رختخواب نخواهند داشت. از لحاظ خلق و خو و عاطفه هم خیلی بی ثبات هستند. ممکن است به یکباره گریه‌ها و خنده‌های عجیب و بی دلیلی از خود نشان می‌دهند که کنترل آن بسیار سخت است. در برابر محرک‌ها هم واکنش کمی نشان می‌دهند همانند صدا و احساس درد. ممکن است حالات پیش فعالی یا بی تحرکی از خود نشان دهند در حالی که پر تحرکی در ان‌ها شایع‌تر است. مشکلات تغذیه‌ای و شب ادراری وعفونت دستگاه تنفسی و گوارشی (باد گلوو یبوست) و حرکت‌های ارام روده و حالت‌های تب و تشنج هم ممکن در آن‌ها ایجاد شود.
 
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.