جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۴
کد مطلب: 47909
۱

رتبه اول کنکور: کسانی که می‌گویند امکانات حرف اول موفقیت را می‌زند بهانه می‌آورند

رتبه اول کنکور: کسانی که می‌گویند امکانات حرف اول موفقیت را می‌زند بهانه می‌آورند
میگنا: «کنکور» در کشور ما به عنوان بزرگ‌ترین آزمون جوانان مطرح می‌شود و جوانان کشور حتی از سال اول دبیرستان به فکر موفقیت در کنکور هستند و بخصوص در سال آخر دبیرستان برای این موضوع بسیار تلاش می‌کنند.

در سال آخر دبیرستان ورود به آموزش عا‌لی و بخصوص دانشگاه‌های برتر کشور رویای هر لحظه جوانان است و این مسأله استرس زیادی را هم برای آن‌ها به همراه دارد.

خیلی‌ها ‌هم برای موفق‌تر بودن هزینه‌های بیشتری می‌کنند و به کلاس‌های مختلف می‌روند تا در رقابت با دیگر داوطلبان موفق‌تر باشند.

اما در این میان جوانانی هم هستند که حتی از مناطق کم امکانات‌تر و فقط با تلاش خودشان به موفقیت می‌رسند و به گونه‌ای گوی سبقت را از رقبا می‌ربایند که بر جایگاه نخست گروه آزمایشی خودشان می‌نشینند.

با یکی از همین رتبه اولی‌های پرتلاش گفت‌وگو کرده‌ایم؛ فاطمه شب‌خیز رتبه اول کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی از شهر لار یکی از شهرستان‌های استان فارس در گفت‌وگويي از نحوه درس‌ خواندنش برای کنکور گفت.

-ضمن تبریک به دلیل کسب رتبه نخست کنکور، سؤالات‌مان را از اینجا شروع می‌کنیم که چطور متوجه شدید رتبه اول در گروه علوم انسانی را کسب کردید؟
شب‌خیز: با من تماس گرفتند و خبر دادند، خیلی خوشحال شدم و سر از پا نمی‌شناختم.

-وقتی می‌گویند فردی رتبه اول کنکور را کسب کرده، ناخودآگاه این مسأله به ذهن خطور می‌کند که شاید 24 ساعت شبانه روز را درس می‌خوانده است، شما چقدر در روز درس می‌خواندید؟
شب‌خیز: من هر روز 7 تا 8 ساعت درس می‌خواندم، البته در روزهای آخر خیلی بیشتر زمان می‌گذاشتم و اصلا دلم نمی‌خواست که کتاب‌هایم را رها کنم.

* کمک خانواده‌ام در موفقیتم تاثیر بسیاری داشت
-از خانواده‌تان بگویید، خانواده شما چقدر در موفقیت شما موثر بودند؟
شب‌خیز: خانواده من از هر نظر چه مادی و چه معنوی حمایتم می‌کردند و فضای خانه را برای مطالعه من آماده کرده بودند. 
خیلی وقت‌ها خانواده‌ام به خاطر من به مهمانی نمی‌رفتند یا من در مهمانی‌ها حضور پیدا نمی‌کردم و در حد توانشان همه شرایط را فراهم می‌کردند.

-تفریح هم داشتید یا فقط درس می‌خواندید؟
شب‌خیز: بله، من زمان‌های استراحتم مطالعه می‌کردم یا به همراه خانواده به تفریح می‌رفتیم و اصلا محیط خانواده‌ام خشک و کسل‌کننده نبود که خدا را شکر نتیجه گرفتم.

-خواهر و برادر هم دارید؟
شب‌خیز: من یک خواهر کوچک‌تر از خودم دارد.

* هرکه می‌گوید امکانات حرف اول را در موفقیت می‌زند بهانه می‌آورد
-شما از یک شهر کم امکانات‌تر در کنکور شرکت کرده‌اید اما گوی سبقت را از تمام رقبا ربودید، نظرتان در مورد این مسأله چیست؟
شب‌خیز: به نظر من امکانات یک ابزار است و هر کس که می‌گوید امکانات حرف اول را می‌زند بهانه آورده است؛ چراکه امکانات شرط اول موفقیت نیست و همه چیز به تلاش و پشتکار خود فرد بستگی دارد و برای من امکانات اصلا دغدغه نبود.


-یعنی شما حتی از کلاس‌های کنکور هم استفاده نکردید؟
شب‌خیز: خیر، من با کمک دبیران مدرسه و در کلاس‌هایی که مدرسه برگزار می‌کرد شرکت می‌کردم و جدا از اینها به کلاس دیگری نرفتم.
 با وجود اینکه شهر ما شهر کوچکی است و امکانات کمی دارد ولی من اصلا کمبودها را احساس نمی‌کردم و به مطالعه کتاب‌های درسی‌ام می‌پرداختم، منبع اصلی مطالعات من کتاب درسی بود و از دیگر کتاب‌های فوق برنامه استفاده نمی‌کردم.
خانواده من شرایط مالی متوسطی دارند و من هم مانند دیگر بچه‌ها در یک شرایط معمولی درس خواندم و به نظرم شرایط مالی بسیار عالی و همچنین امکانات در موفقیت هیچ تاثیری ندارد.

* اولویتم برای انتخاب رشته آینده شغلی ام است
-حالا که به هدفتان رسیدید، تصمیم دارید در چه رشته و چه دانشگاهی ادامه تحصیل دهید؟
شب‌خیز: هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام ولی دانشگاه‌هایی که دوست دارم دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و دانشگاه فرهنگیان است و علاقه زیادی به ادامه تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه شهید بهشتی دارم، اما به خاطر آینده‌ شغلی مایلم که در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل دهم.
 
-آینده شغلی؟
‌شب‌خیز: بله یکی از ملاک‌های من برای انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظرم آینده شغلی است چراکه افرادی بوده‌اند با رتبه‌های بالا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کرده‌اند، اما آینده شغلی نداشته‌اند و در حال حاضر کاری ندارند.

-چه برنامه‌ای برای آیند‌ه‌تان دارید؟
شب‌خیز: در حال حاضر فقط به تحصیل فکر می‌کنم و اینکه آینده شغلی خوبی داشته باشم و تنها دغدغه من آینده شغلی است.

* برای پیشرفت باید با ناملایمات کنار آمد
-با آمدن به دانشگاه‌های تهران برای ادامه تحصیل، دوری از خانواده برای شما مشکل‌ساز نیست؟
شب‌خیز:  قطعا دوری از خانواده ناخوشایند است ولی برای پیشرفت باید با شرایط کنار آمد و به زندگی دانشجویی عادت کرد و خانواده‌ام هم مرا در این زمینه حمایت می‌کنند.

-برخی کارشناسان عقیده دارند برخی از جوانان هنگامی که به دانشگاه می‌روند دچار تغییرات هویتی فرهنگی می‌شوند، ارزیابی شما از این مسأله چیست؟
شب‌خیز: به نظر من اینکه آدم با دانشگاه رفتن هویت و رفتارش تغییر کند اصلا درست نیست، من سعی می‌کنم که هیچ وقت دچار تغییر رفتار نشوم؛ چراکه این امر اصلا درست نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .