پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۰
کد مطلب: 47911
۱
۱

افسردگی و وسواس در انتخاب همسر از پیامدهای ازدواج در سنین بالا

افسردگی و وسواس در انتخاب همسر از پیامدهای ازدواج در سنین بالا
میگنا: دکتر علیرضا زارعی، گفت: ازدواج در سن پایین در گذشته امری عادی و معمول بوده است اما امروزه با توجه به پیشرفت جوامع بشری، میانگین سن ازدواج نیز بالا رفته و ازدواج در سنین پایین سبب بروز مشکلاتی از قبیل خشونت خانوادگی از طرف همسر و درگیر شدن زن در مسائل خانوادگی و برای مرد که باید نقش نان آوری را ایفا کنند و از ادامه تحصیل باز می مانند.
 
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ما در جامعه مدرنی زندگی می کنیم ازدواج در سن پایین توصیه نمی شود، افزود: مشکلی که ازدواج در سنین پایین ایجاد می کند این است که زن و مرد هنوز آمادگی پذیرش نقش های پدر و مادری را ندارند و با توجه به بررسی های آماری سن پایین مادر موجب به دنیا آمدن نوزادانی با سن کمتر و از نظر جسمی ضعیف تر می شود که این مسئله سبب افزایش خطر مرگ و میر در بین فرزندان این گونه ازدواج ها می شود.

زارعی اظهار کرد: از نظر اسلام هیچ محدودیتی در سن ازدواج وجود ندارد و هر زمان که هر دو طرف بالغ باشند و به سن تکلیف و بلوغ جسمی برسند و احساس نیاز پیدا کنند زمان مناسبی برای ازدواج است.

وی گفت: با توجه به وضعیت جامعه ما سن ازدواج سیر صعودی دارد که این نیز خوب نیست و با توجه به آمار مراجعه کنندگان به مراکز روانشناسی و مشاوره افسردگی یکی از مشکلات شایع در بین افرادی است که دیر ازدواج می کنند که از علائم آن می توان بی اشتهایی، خواب آلودگی، احساس کم ارزش بودن و .

 
تبعات ازدواج در سنین پایین
همچنین یک روانشناس بالینی در خراسان شمالی گفت: سن مناسب ازدواج و اختلاف سنی از عوامل مهم در ازدواج است و باید به آن ها توجه ویژه شود .

دکتر حامد سجادپور گفت: در ازدواج دو مسئله مهم سن مناسب ازدواج و اختلاف سنی زوجین مطرح است که مسئله اول برخلاف تصور عموم مردم به مراتب مهم تر است.

وی افزود: مهم ترین اشکال ازدواج در سن پایین عدم پختگی است و این مسئله ممکن است سبب عوض شدن ملاک ها به مرور زمان شود و فرد پس از مدتی احساس می‌کند که جوانی نکرده است و نسبت به هم سن و سال های خود خیلی زود مسئولیت های زندگی را به دوش می کشد.

از دیگر مشکلات ازدواج در سن پایین برای پسرها عدم داشتن شغل مناسب و نرفتن به سربازی است که این مسئله وابستگی آن ها را به خانواده ها بیشتر می کند.

اما مسئله دیگر در ازدواج اختلاف سنی زوجین است که باید به آن توجه کرد و مناسب ترین میزان اختلاف سنی بین سه تا هشت سال است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر 5 سال نسل عوض می شود مثلا زوجی با 10 سال اختلاف سنی ممکن است نتوانند با یکدیگر ارتباط موثر برقرار کنند چون زن ذاتا دوست دارد به مرد تکیه کند و مرد دوست دارد که به او تکیه شود و با توجه به اینکه زن ها زودتر به بلوغ می‌رسند ترجیحا زن باید کوچک تر از مرد باشد و ممکن است نتواند به مرد تکیه کند.

سجادپور تشریح کرد: البته در مورد اختلاف سنی هیچ چیز قطعی و تضمینی نیست، به طور مثال ممکن است زن و مرد هم سن باشند و مرد از نظر روحی قوی باشد و زن بتواند به او تکیه کند، سوالی که در این گونه ازدواج ها از خانم ها می پرسیم این است که "آیا فکر می کنی می‌توانی به این فرد تکیه کنی؟ ". باید به این نکته توجه کرد که سن مناسب ازدواج نسبت به اختلاف سنی از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار است و بیشترین علت طلاق در استان ازدواج در سن پایین است.

وی در پایان افزود: برای همه نمی توان یک نسخه پیچید و همه این ملاک ها بستگی به تفکر خود فرد دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
این نظریه مال ۳۰ سال پیش هست. اون موقع سی سالگی سن بالا بوده. امروزه سی تاچهل سال کاملا طبیعیه واسه ازدواج.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!