پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۵
کد مطلب: 47931
۲

مشاور حرفه ای کنکور کیست و چه ویژگی هایی دارد؟!

مشاور حرفه ای کنکور کیست و چه ویژگی هایی دارد؟!
میگنا: مشاور حرفه ای شما را در مسیر درست و اصولی فرایند انتخاب رشته گام به گام و با نگاه واقع گرایانه قرار می دهد. این فرایند دو بعد دارد:
الف: مشاوره در خصوص علاقه،استعداد و توانمندی های شما، ماهیت رشته های تحصیلی دانشگاهی و آینده تحصیلی و شغلی آنها و سایر راه های کسب شناخت در خصوص موارد مذکور

ب: الگوریتم فنی انتخاب رشته شامل محتویات کارنامه نتایج آزمون سراسریف سهمیه ها، بومی گزینی، نمره و رتبه در زیر گروهها و ...

چنین فردی ویژگی هایی دارد که او را به عنوان فردی كاربلد و به اصطلاح حرفه ای می شناسیم:
1- تخصص: مشاور حرفه ای،دانش و تجارب ناشی از علم و عمل در حوزه آموزش و راهمایی و مشاوره را همراه با هم دارد. و داراي تحصيلات مرتبط مشاوره يا روانشناسي هستند و به خوبي با روحيات رشدي دوره نوجواني آشنا هستند.

2- تداوم و استمرار: پایداری و ماندگاری در حرفه و تخصص ارائه مشاوره را دارا بوده و ارتباطات اثربخشی با دانش آموزان و داوطلبان در طول سالیان متمادی برقرار کرده است.

3- یادگیری مستمر و تکامل: از آخرین دانش و یافته های حوزه راهنمایی و مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته و تغییرات آزمون سراسری برخورد است.

4- تعلق،دل مشغولی و دغدغه مندی: چنین فردی با علاقه،اشتیاق،دلبستگی و خواست خود این حوزه را انتخاب کرده و آماده است مناسب ترین مشاوره را به داوطلبان ارائه و آنها را به آرامش روانی برساند.

بنابراین دغدغه داوطلب را دغدغه خود می داند و به ارزش های داوطلبان احترام می گذارد و از تعامل با آنها لذت می برد. (مشاورنماها دغدغه پول و کسب درآمد و شهرت از داوطلب دارند و بیشتر کار فصلی دارند)

5- تعهد سازمانی و پایبندی به ارزش های انسانی: به اصول و ارزش های آموزش و پرورش( تعلیم و تربیت) پایبند و متعهد است، به عبارت بهتر این ارزش ها را ابتدا د در خود درونی و نهادینه ساخته و بر آن اساس آنچه که صلاح و مصلحت نظام آموزش و پرورش و فرد است، یعنی هدایت،مشاوره و چهت دهی داوطلبان متناسب با استعداد، توان و علاقه آنها را مبنا قرار می دهد.

بنابراین به افراد به عنوان یک طعمه و کسب منابع حداکثری در حداقل زمان از وی، نگاه نمی کند( متاسفانه 90 درصد مشاورنماها پولکی هستند)

مشاور حرفه ای متضمن آگاهی از مبانی،اصول و نظریه های روانشناختي و مشاوره تحصیلی و آموزشی،منابع،کتب و نشریات معتبر حوزه روان شناسی، روندهای جاری و ملاحظات اخلاقی مرتبط با آموزش و پرورش افراد است و بنا بر این هر فردی نمی تواند در این جایگاه قرار گیرد.

بر این اساس، در زمانی که به فکر انتخاب یک مشاور حرفه ای برای انتخاب رشته هستید باید همواره این اصول را مدنظر و از خود سئوال کنید که آیا اینها را دارا هستند؟!

پس آیا افرادی که با مدارک غیر مرتبط در این آشفته بازاری که هیچ گونه نظارت و مدیریتی بر آن اعمال نمی شود، به اسم مشاوره انتخاب رشته قارچ گونه در یک بازه زمانی ظاهر می شوند، می توانند با جای پای یک مشاور حرفه ای قرار دهند؟

تنها در صورتی این روند قابل اصلاح است که شما داوطلبان گرامی با توجه به این اصول و مبانی، هر فرد یا موسسه ای را به عنوان مشاور انتخاب نکنید و همواره اصول مذکور را در انتخاب مشاور مدنظر داشته باشید.
مرجع : پيك سنجش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود