پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۸
کد مطلب: 48158
۱
۱۴ تا ۱۵ سالگی؛ سن مصرف تفننی سیگار

کمبود قابل توجه مشاور و مربی بهداشتی در مدارس

کمبود قابل توجه مشاور و مربی بهداشتی در مدارس
میگنا: دكتر حبیب الله مسعودی فرید درباره آسیب‌های اجتماعی در جمعیت دانش‌آموزی گفت: جای اقدامات پیشگیرانه برای کودکان و نوجوانان خالی است. فراگیری مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی اسلامی به گونه‌ای که منجر به تغییر رفتار شود بسیار مهم است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب آسیب‌های اجتماعی گفت: ۵۰ درصد اختلالات روانی در سنین زیر ۱۴ سالگی شروع می‌شوند، ولی مطالعات شیوع شناسی ما سنین بالای ۱۵ سال را در نظر دارد. اگر طرح نماد (نظام مراقب اجتماعی دانش آموزان) فراگیر شود می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه درس سواد رسانه‌ای در پایه دهم تدریس می‌شود ولی خوب است که چنین آموزش‌هایی از سنین پایین‌تر آغاز شود اظهار کرد: شمار مشاوران مدارس نیز باید افزایش یابد. ما در ائتلاف نماد، تربیت افراد چندظرفیته و ایده مددکار مدرسه را مطرح کردیم.

مسعودی فرید با بیان اینکه هشت درصد گزارشات اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است گفت: باید بیشترین نیرو و توان را در حوزه پیشگیری قرار دهیم. آموزش و پرورش و مدرسه جایی است که به ۹۵ درصد بچه‌ها در آنجا دسترسی داریم و فرصتی است که همه دستگاه‌ها باید از آن استفاده و به آموزش و پرورش در راستای رویکردهای پیشگیرانه کمک کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور نگران کننده است؟ گفت: بله قطعا همینطور است. به عنوان مثال فردی که دست به خودکشی می‌زند ازمدت ها قبل علائمی چون افسردگی و اضطراب داشته و یا اعتیاد همینطور است. ما باید نشانگان آسیب‌ها را رصد کنیم. مثلا اگر ۱۵ عامل خطر اعتیاد داریم که در سن دانش‌آموزی در حال افزایش است باید هوشیار بشویم. در ائتلاف نماد همه دستگاه‌های ذیربط عضو هستند و می‌توان با نگاه ارتقایی قبل از بروز آسیب مداخلات لازم را داشته باشیم.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به کمبود قابل توجه مشاور و مربی بهداشتی در مدارس عنوان کرد: معتقدم آموزش و پرورش راهبردی‌ترین وزارتخانه است. باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش و پرورش صادر شود. ما اکنون ۳۵۸ مرکز اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر داریم که همه آنها روانشناس و مددکار دارند. ۴۵۰۰ مددکار، روانشناس و مشاور حقوقی و بیش از ۲۰۰۰ مرکز مشاوره داریم. خط ۱۴۸۰ خط مشاوره تلفنی و خط ۱۲۳ هم برای اورژانس اجتماعی است. این مراکز طبق پروتکل نماد با آموزش و پرورش متصل اند و اگر دانش آموزی نیازمند مداخله باشد پیگیری ها انجام می شود.

سردار ابراهیم کریمی، جانشین معاونت اجتماعی ناجا نیز با بیان اینکه از نگاه پلیس اگر آسیب‌های اجتماعی توسط دستگاه‌های مربوط کنترل نشود سرریز آن به کارهای سلبی و پلیسی می‌رسد که چندان هم خوشایند نیست گفت: آسیب‌های اجتماعی در شهرها و استان‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت هستند اما آنچه مسلم است این است که در آموزش و پرورش باید بیشتر به آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی پرداخته شود.

وی افزود: سن اعتیاد دارد مقداری پایین می آید. سن مصرف تفننی سیگار ۱۴ تا ۱۵ سالگی است اما اگر اعتیاد باشد به ۱۷ تا ۱۸ سال هم می‌رسد. علیرغم اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته هنوز به نقطه درست و مطمئن نرسیده‌ایم و بعضا دانش آموزانی دستگیر می‌شوند که خطرناک هستند.

کریمی با بیان اینکه اعتیاد، مشکلات دوستیابی و همباشی‌ها، از جمله آسیب‌های اجتماعی در سنین نوجوانی و جوانی هستند گفت: مباحثی چون آموزش دینی و نهادینه‌سازی رفتارهایی در دانش‌آموزان به عنوان کنشگران اجتماعی مطلوب هنوز جای کار دارد. سنین آموزش برخی مباحث در مقاطع مختلف نیازمند بازنگری است و برنامه‌های طراحی شده باید به اجتماع نزدیکتر باشد. فضای مجازی هم هست. جوانان ما باید شناخت جامعی پیدا کنند تا کمتر آسیب ببینند. لازم است تولید محتوا در آموزش و پرورش در این حیطه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

جانشین معاون اجتماعی ناجا درباره رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه دانش آموزی نیز گفت: آسیب‌ها رشد دارد اما به نسبت جامعه نیست و کنترل شده‌تر است. این رشد، آهسته است نه آنقدر شدید که وضعیت اضطراری را رقم بزند. البته وضعیت خطرناک است زیرا انتظار نداریم کودکان و نوجوانان در این عرصه وارد شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود آمارهایی درباره مصرف سیگار در حدود ۴۸ درصد پسرها در تهران گفت: این آمار کاملا اشتباه است. این آمار یعنی اینکه از هر دو دانش آموز باید یکی سیگاری باشد، در حالی که ما چنین آماری را نمی بینیم. به نظر می‌رسد مصرف سیگار باید در سطح خیلی پایینتری باشد.

کریمی درباره وضعیت مشاور در مدارس نیز گفت: همه ۱۴ میلیون نیازمند مشاور نیستند و باید پیشگیری و آموزش انجام شود تا فرد نیازمند مشاور نشود. برنامه‌های مشترکی با آموزش و پرورش داریم. ۴۰۰۰ مربی فعال آموزش همگانی روی مباحث پیشگیرانه کار می‌کنند و بخش عمده‌ای از آنها در آموزش و پرورش و مدارس هم فعالیت می‌کنند. تلاش می‌کنیم اجازه ندهیم یک آسیب به جرم و مراحل بعدی برسد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه تقریبا به همه مدارس در موضوعات مختلف سر می‌زنیم گفت: مربیان در استان‌ها توزیع شدند و بر اساس برنامه به آموزش و پرورش مراجعه می‌کنند. شش موضوع را استخراج کردیم که یکی از آنها نزاع و درگیری است. واحدهای آموزش همگانی وظیفه سرکشی به مدارس دارند. بر اساس تفاهم‌نامه همکاری با آموزش و پرورش، عمل می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود