جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ / ۰۶:۰۱
کد مطلب: 49457
۱

چرا باید جوانان را نسبت به «اعتیاد» آگاه کنیم؟

چرا باید جوانان را نسبت به «اعتیاد» آگاه کنیم؟
میگنا: رضا کارگشا با اشاره به این که ارتباط خانواده با اعتیاد همیشه در مسیر دوسویه شکل می‌گیرد، گفت: ما نقشی را که برای خانواده و آموزش خانواده در حوزه اعتیاد قائل هستیم، نقشی ضعیف است.

وی با اشاره به سه اصل اساسی درمان اعتیاد، اظهار کرد: جسم، روان و جهان سه اصل مهم در درمان اعتیادند و در عین حال با موضوع پیشگیری از اعتیاد هم در ارتباط هستند.

این درمانگر اعتیاد با تاکید بر این که حوزه آموزش پیشگیری اعتیاد در کشور عملکرد ضعیفی دارد، عنوان کرد: ما باید موضوع پیشگیری از اعتیاد را در عین تغییر نگرش و جهان‌بینی افراد پیش ببریم. بسیاری از افراد درگیر با اعتیاد به دلیل فقر اطلاعاتی و جهل معتاد شده‌اند.

رضا کارگشا با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی در حوزه اعتیاد، تصریح کرد: متاسفانه ما در بسیاری از مواقع در مباحث مربوط به آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان در رابطه با اعتیاد، عملکردی توام با اکراه داریم.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها به اشتباه گمان می‌کنند که اگر فرزندشان با سیگار یا مواد مخدر آشنا شود، زمینه گرایش به استعمال در آن‌ها به وجود می‌آید.

این درمانگر اعتیاد که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: اگر ما اطلاعات درستی را به نوجوانان و جوانان بدهیم، بدون شک آگاهی آن‌ها از حوزه اعتیاد عاملی بازدارنده به شمار خواهد رفت.

مریم امیدی، مسئول پیشگیری از بیماری ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی نیز با اشاره به این که معتاد همیشه از خانواده کژکارکرد وارد جامعه می‌شود، گفت: خانواده‌ای که کارکردهای عاطفی و روانی مطلوبی را نداشته باشد، زمینه را برای رشد یک معتاد فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این که در جهان امروز چهارچوب خانواده به هم ریخته شده است، عنوان کرد: در حال حاضر چهارچوب اکثر خانواده‌ها از وضعیت روانی خارج شده و به سمت وضعیت اقتصادی گرایش پیدا کرده است.
مسئول پیشگیری از بیماری ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از خانواده‌ها تنها به فکر غذای جسم فرزندان خود هستند و تمام وقت خود را به کار کردن و کسب درآمد صرف می‌کنند.

وی با اشاره به این که خانواده‌ها باید به وضعیت روانی فرزندان خود توجه کنند، ادامه داد: معمولا نیازهای عاطفی فرزندان خود را حداکثر تا سنین ۵ یا ۶ سالگی پاسخ می‌دهیم و بعد از شروع دوران مدرسه به اصطلاح می‌گوییم که «کودک از آب و گل در آمده است» و دیگر به نیازهای عاطفی آن‌ها توجه نمی‌کنیم.

امیدی معتقد است: محبوب بودن، مفید بودن، موثر بودن و مهم بودن مهم‌ترین عناصری هستند که خانواده باید به ذهنیت فرزند خود تزریق کند. امروزه خانواده‌ها به جای برطرف کردن نیاز فرزندان خود خواسته‌های آن‌ها را برطرف می‌کنند.

مسئول پیشگیری از بیماری ایدز و اعتیاد سازمان بهزیستی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی تلاش می‌کند تا از طریق ارائه راهکارهای اجتماع محور موضوع پیشگیری از اعتیاد را در جامعه پیش ببرد.

وی با بیان این که در جوامع امروزی آسیب‌های متعددی وجود دارند، گفت: آسیب دیدن خانواده‌ای فقط به موضوع اعتیاد به مواد مخدر و محرک محدود نمی‌شود و در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها به اعتیاد فضای مجازی مبتلا هستند.

مریم امیدی با اشاره به این که هر عضو خانواده باید آگاهی لازم را در خصوص انواع آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، اظهار کرد: هر عضو خانواده پس از فراگرفتن راه‌های پیشگیری از آسیب‌های مختلف باید این راهکارها را در اختیار سایر اعضای خانواده قرار دهد.

وی با اشاره به این که کودک باید در فضای خانواده حس مهم بودن را تجربه کند، تصریح کرد: کودک می‌تواند با قبول مسئولیت‌های مختلف حس «مسئولیت‌پذیری» و «مهم بودن» را یاد بگیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.