جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۳۹
کد مطلب: 49462
۱

حرکت به سمت عدالت آموزشی با برگزاری متمرکز آزمون دکتری

حرکت به سمت عدالت آموزشی با برگزاری متمرکز آزمون دکتری
میگنا: یکی از مهم‌ترین تدابیر اندیشیده شده به منظور پذیرش بهینه دانشجویان مقطع دکتری در سال تحصیلی 98، برگزاری متمرکز مصاحبه‌های داوطلبان بود که این امر با هدف عدالت در گزینش علمی، صرفه‌جویی در هزینه‌های برگزاری آزمون و کاهش هزینه‌های تحمیلی به داوطلبان صورت گرفت؛ مساله‌ای که از زوایای مختلف قابل‌تحلیل و بررسی است. 
 
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در باره مرحله مصاحبه داوطلبان دکتری درباره اهداف این مدل برگزاری گفته بود: «برگزاری یک مصاحبه عادلانه را همه داوطلبان انتظار دارند. در دانشگاه آزاد اسلامی برای ما بسیار مهم بود که در این آزمون یک امتحان عادلانه و یکپارچه و یک ارزیابی منصفانه دقیق علمی داشته باشیم.»

او ادامه داد: «در دو سال گذشته یک‌بار در سطح منطقه‌ای و یک بار نیز در سطح استانی این آزمون انجام شد، ارزیابی‌ای که برای این دو سال داشتیم این بود که برای اینکه یک امتحان دقیق علمی داشته باشد باید آن را به صورت یکپارچه کشوری برگزار کنیم.»

دکتر طهرانچی در تکمیل توضیحات خود افزود: «اساتید برجسته از دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های طراز اول کشور را به‌عنوان هیات‌داوران انتخاب کردیم و چیزی حدود دو هفته در این واحد امتحانات برگزار خواهد شد. البته داوران جدا از مسائل عمومی داوطلبان، یک بررسی تخصصی نیز برای هر داوطلب خواهند داشت.»

او در پاسخ به متمرکز برگزارشدن این آزمون نیز گفت:‌ «وقتی یک داوطلب در یک سطح و توسط اساتید برجسته مورد ارزیابی متمرکز قرار می‌گیرد، به او اجازه داده می‌شود که با یک انتخاب و نمره، در محل‌های مورد‌علاقه خود شرکت کند؛ یعنی با دادن یک نمره داوطلب می‌تواند به آن تکیه کند و مشکلات نمرات سلیقه‌ای نیز به وجود نخواهد آمد. در سال گذشته و در برخی مراکز، میزان انحراف نمره بالا بود و این موضوع داوطلب را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کرد. ما سعی کردیم با همین تصمیم‌گیری، مشکل 50درصد داوطلبان دکتری را حل کنیم، یعنی الان اگر ظرفیت دانشگاه‌های دولتی را 10هزار نفر فرض کنیم و 10هزار نفر نیز در دانشگاه آزاد اسلامی جذب شوند، 50 درصد مشکل داوطلبان دوره دکتری حل خواهد شد.»

البته این موضوع با استقبال داوطلبان نیز همراه شده بود، «فرهیختگان» در شماره 2821 خود، در گفت‌وگویی با چند نفر از داوطلبان این آزمون، نظر آنها را درباره متمرکز برگزار شدن آزمون دکتری جویا شده بود. در آن مصاحبه داوطلب رشته روانشناسی بالینی گفته بود: «در سال‌های گذشته داوطلبان واحدهای مختلفی را انتخاب می‌کردند و گاهی رتبه‌ها آنقدر خوب بود که حتی از 10 استان برای مصاحبه دعوت می‌شدند که این موضوع وقت زیادی از آنها می‌گرفت. شاید قبلا آرامشی بین برخی شرکت‌کنندگان به دلیل آشنایی با استادان و محیط وجود داشت، اما این نگرش هم بود که هر واحدی دانشجویان خود را به صورت رندوم انتخاب می‌کند. حالا با متمرکزشدن، از آنجا که برای همه افراد به صورت یکسان برگزار شد، آزمون مصاحبه عدالت‌محورتر می‌شود. البته چون سال اول است که به صورت متمرکز برگزار می‌شود، شاید نوع گزینش، سوال‌ها، چیدمان و گروه‌بندی تا حدی برای داوطلبان ناشناخته باشد اما درکل منصفانه‌تر است.»

یکی‌دیگر از مصاحبه‌شونده‌ها نیز گفته بود: «امسال دیگر دانشجویان و استادان همدیگر را نمی‌شناسند، بنابراین سنجش علمی به عدالت آموزشی نزدیک‌تر شده است. برگزاری آزمون مصاحبه دکتری در تهران امتیاز بزرگی برای شرکت‌کنندگان محسوب می‌شود و از تعداد سفرهای آنها در استان‌های مختلف کاسته است  که همین موضوع علاوه‌بر مسیر طولانی میان چند استان، بار مالی و هزینه‌های آنها را نیز کمتر می‌کرد و در زمان هم برای آنها صرفه‌جویی می‌شد.»

اساتید و اعضای هیات‌علمی نیز یکی‌دیگر از طیف‌هایی بودند که نسبت به متمرکز برگزارشدن این آزمون اعلام رضایت می‌کردند، «فرهیختگان» در شماره 2815 خود در گفت‌وگویی با 10 استاد حاضر در جلسات مصاحبه دکتری این مساله را به بحث و نظر گذاشت. غلامی‌جمکرانی عضو هیات‌علمی رشته حسابداری واحد قم در آن مصاحبه درباره مزایای متمرکز بودن آزمون گفته بود: «یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها، رعایت یکنواختی در انجام مصاحبه‌هاست. یعنی از زمانی که گروه‌های مصاحبه‌کننده مشخص و در یک محل متمرکز شدند نوعی یکنواختی در مصاحبه‌ها به وجود آمد. در تجربه‌های قبلی یعنی زمانی که مصاحبه‌ها به صورت استانی یا همان غیرمتمرکز برگزار می‌شد، در مراکز استان‌ها نوعی اعمال‌سلیقه وجود داشت که در شیوه متمرکز از این موضوع جلوگیری شد. همچنین از تعداد سفرهایی که دانشجویان باید در استان‌های مختلف انجام می‌دادند، کاسته شد. این موضوع باعث شد هم بار هزینه‌های مالی آنها کم ‌شود و هم از تعداد روزهایی که قرار بود در سفر باشند، کاسته شد.»

حیدر محمدزاده، دانشیار و عضو هیات‌علمی رشته حسابداری واحد مرند می‌گوید: «قطعا متمرکزبودن بهتر است؛ در سنوات قبل در استان‌ها سلایق شخصی اعمال می‌شد و دانشجویان اذیت می‌شدند. همچنین گاهی یک دانشجو از سوی چهار استان دعوت به مصاحبه می‌شد که این موضوع هم بار مالی برای آنها به دنبال داشت و هم رفت و آمد بین استان‌ها کاسته می‌شد. همچنین وقتی دانشجویان از سوی چهار استان دعوت به مصاحبه می‌شدند، درنهایت نمرات هر استان نیز فرق می‌کرد که این موضوع سبب شد گزینش برای مرکز سنجش و پذیرش سخت‌تر شود. اما حالا وحدت‌رویه وجود دارد. به‌طور مثال الان در رشته حسابداری پنج تیم پنج‌نفره هستیم و قبل از اینکه تیم‌ها را تفکیک کنیم با مدیرگروه جلسه‌ای برگزار شد که به وحدت‌رویه رسیدیم تا سوالات در چه حدی باشد.»
 
 
مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.