جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۳:۳۵
کد مطلب: 49631
۱
استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم روانشناسی مطرح کرد

وابستگی به فضای غیرحقیقی بیش از ۱۵۰ دقیقه در شبانه روز «اعتیاد اینترنتی» است

وابستگی به فضای غیرحقیقی بیش از ۱۵۰ دقیقه در شبانه روز «اعتیاد اینترنتی» است
دکتر «سعید عزیزی» در دومین کرسی آزاداندیشی «من و گوشی ام» با موضوع آسیب های اجتماعی، فضای مجازی، سواد رسانه و فرزندان انقلاب با تاکید بر اهمیت آشنایی خانواده ها با فضای مجازی گفت: در عصر کنونی کودکان و نوجوانان اطلاعات بیشتری از والدین در مورد فضای مجازی دارند و این وضعیت می تواند موجب بی اطلاعی والدین از آسیب های این حوزه باشد.
 
استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم روانشناسی افزود: معتاد فضای مجازی و اینترنت کسی است که بيش از ۱۵۰ دقيقه در شبانه روز به فضاهاي غير حقيقي شامل موبايل، موسيقي، تلگرام و اينترنت وابستگی داشته باشد.
 
عزیزی، اعتیاد به فضای مجازي را از مهم ترين تهديدها و آسیب های فضاي مجازي  عنوان کرد و بیان داشت: استفاده روزانه بيش از يک دهم ساعات شبانه روز از اينترنت سبب وابستگي به فضاي مجازي و بروز آسيب هاي استفاده بيش از حد از آن مي شود. لذا برنامه ریزي براي استفاده از فضاي مجازي در مديريت رسانه بسیار مؤثر است.
 
این مدرس دانشگاه و مشاور امور خانواده افزود: پرخاشگری شدید، میل به تنهایی و افسردگی و عدم تمرکز در یادگیری از مهم ترین نشانه های یک معتاد اینترنتی است.
 
عزیزی با بیان اینکه اعتیاد به موبایل شامل رمان، موسیقی و شبکه های اجتماعی است، گفت: خواندن رمان سه شرط دارد، نخست اینکه در فضای مجازی و از روی موبایل و تبلت نباشد، دوم اینکه بیش از یک ساعت و ربع به طول نیانجامد و سوم اینکه رمان در دنیای واقعی قابل جستجو باشد.
 
این روانشناس در ادامه به بحث موسیقی پرداخت و گفت: این مورد در سه حیطه فقهی، دولتی و حکومتی، روانشناسی بحث می شود. حیطه فقهی مبحث حلال و حرام در مورد موسیقی  و در حیطه دولتی مبحث مجاز و غیر مجاز در موسیقی مطرح است که حیطه اول و دوم با هم یکی نیستند و ممکن است موسیقی حرام، مجوز داشته باشد.
 
عزیزی افزود: در حیطه روانشناسی،  موسیقی به  دو دسته هارمونیک (لایت کلاسیک محلی و سنتی  پاپ) و غیرهارمونیک (شامل موجی و ضربی وساخته فراماسونی) مطرح می شود. موسیقی غیرهارمونیک تعادل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک را به هم می زند. این نوع موسیقی ممکن است فرد را با ۵ مشکل شامل دادزدن، ناسزاگویی، آسیب به اشیاء، خود زنی و حمله به دیگران رو به رو کند.
 
این روانشناس تصریح کرد: در گوش دادن به موسیقی باید به موسیقی مثلث توجه شود که شامل محتوای مناسب، ملودی خوب و شخصیت خواننده است که موسیقی از نظر وجودی باید محبوب باشد.
 
عزیزی در خصوص شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام و واتساپ هم گفت: در این حوزه ها سه دسته فعالیت وجود دارد، افرادی که عرضه موضوع و محصول دارند، افرادی که عقده حقارت دارند و افرادی که فقط می چرخند تا ببینند چه خبر است. البته در ارتباط با تلگرام و واتساپ مبحث چت هم مطرح می شود . ارتباط هیچ ربطی به ازدواج ندارد و ارتباط شناخت نمی آورد بلکه شناخت، علم است.
 
این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه به چگونگی مديريت و کنترل و نظارت بر نحوه استفاده فرزندان از فضاي مجازي اشاره داشت و افزود: تمامي افراد در هر گروه سني مي توانند در معرض آسيب هاي فضاي مجازي قرار بگيرند و در این فضا باید مواظب باشیم کسی با اعتقادات ما بازی نکند.
 
کرسی آزاد اندیشی «من و گوشی ام» با موضوع آسیب های اجتماعی، فضای مجازی، سواد رسانه و فرزندان انقلاب به همت حوزه علمیه حضرت زینب(س) با همکاری ادارات آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی ، ورزش و جوانان و فرمانداری شهرستان آران و بیدگل و با حضور دانش آموزان، مبلغان دینی و فعالان فرهنگی در سالن شهدای دولت این شهرستان برگزار شد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.