جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۳
کد مطلب: 49720
۱

پناه به فضای مجازی برای فرار از خویشتن

عليرضا آزادي
پناه به فضای مجازی برای فرار از خویشتن
شاید مهم‌ترین مسئله نوجوانی و جوانی كسب هویت است. اریکسون اولین کسی بود که هویت را به عنوان دستاورد مهم رشد شخصیت در نوجوانی و گامی مهم به سوی تبدیل شدن به فردی ثمربخش و خشنود مطرح کرد. اما در جوامع امروزی با ظهور و گسترش فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی فرد با مراجع مختلف و متنوعی برخورد دارد که هرکدام ارزش ها و سبک زندگی ویژه‌ای را رواج می‌دهند. از جهتی دیگر تمام مرزهای هویتی افراد دچار نفوذ شده‌اند بطور مثال خانواده اقتدار و مرجعیت خود را در دنیای امروزی از دست داده است.

از طرفی گسترش فضای مجازی در میان جوانان و نوجوانان عاملی بر چندپارگی و انشقاق هویت در آنها شده است. از این رو آنچه به چشم می‌خورد فرآیند عدم انتقال هویت از نسلی به نسل دیگر است چرا که در دنیای کنونی و حضور پر رنگ فضای مجازی در میان جوانان و از طرفی عام شدن بسیاری از امور در اثر ارتباط افراد و عام شدن فرهنگ‌های متقاوت در میان جوامع بشری عاملی بر چندپارگی فرهنکی و ایجاد بحران‌های هویتی در میان جوانان و نوجوانان شده است.

سده بیست و یکم فارغ از الکترونیکی کردن رابطه انسان‌ها زمینه‌ای را برای شکل گیری جهانی مجازی فراهم کرده است که افراد و جوامع را در قالب‌های تازه و هویت‌های تازه قرار داده است ار جهاتی باعث شده است تا نگرش افراد نسبت به خود، دیگران و جهان تغییر کند. پس باید گفت این هویت است که بیش از هرچیزی دست خوش تغییرات اجتماعی و تکنولوژی شده است.

هویت چیست؟
هویت پاسخ به این سوال است « من کیستم؟ » داده می‌شود. اما این کیستی در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد اما اینگونه نیست چرا که هویت چند لایه و پیچیده است. هویت در دنیای واقعی متشکل از موجودات زنده و اشياء عبارت است از اطلاعات منحصر به فرد يک موجود.اما در دنیای مجازی که موازی با دنیای واقعی در حال جریان است هویت بسیار متقاوت است چرا که فضای مجازی، مجموعه‌ی به هم پيوستگی‌های افراد بشر از طريق رايانه‌ها و ارتباطات مخابراتی صرف نظر از جغرافيای فيزيکی است.پس هریک از افراد می‌تواند خود را خلاف آنچه که هست معرفی کند.

فضای مجازی راهی برای فرار از خود واقعی
در زندگی واقعی چند درصد افراد خودشان هستند. در محیط کار ممکن است افرادی ببینید که با مردان و زنان به لطافت رفتار کی‌کنند اما زمانی که به زندگی خصوصیآنان وارد می‌شویم خلاف واقع مشاهده می‌شود. افراد دو چهره دارند یعنی هر جا که پنهان هستند چیز دیگری هستند و هر جا که آشکار هستند و مورد انتقاد قرار می‌گیرند چهره‌ی دیگری از خود نشان می‌دهند. با این پیش درآمد باید گفت در فضای مجازی به افراد آزادی عمل بیشتری تعلق گرفته و از عکس تا نام و هویت خود را می‌توانند پنهان کنند. در واقع افراد در این فضا آن چیزی که هستند، نیستند و آن چه دوست دارند، باشند هستند.


علل گرایش افراد به هویت جعلی
در دنیای مجازی افراد از آزادی بیان بیشتری برخوردار می‌شوند که و احساس مسئولیت در برابر گفتار و اندیشه از بین می‌رود به همین دلیل است که افراد سعی دارند در این فضا بخشی از هویت خود را پنهان کرده و هویتی برای خود ایحاد می‌کند که کمبودها و امیال درونی خود را نشان می‌دهد. اما باید خاطرنشان کرد احساس کمبود توجه و ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن علتی است بر فرار از دنیای واقعی و پناه بردن به زندگی مجازی به همین دلیل است که این افراد سعی دارند در این فضا مورد توجه دیگران گرفته و هر لایک و کامنت موجب خوشحالی و اشتیاق این افراد برای فعالیت در این فضا را بیشتر می‌کند.

گاهی اوقات ما ناتوانی‌ها و کاستی‌های خود را از این طریق پوشش می‌دهیم و عقده‌های شخصی خود را می‌پوشانیم. در واقع فضای مجازی را می‌توان مکانی برای «تخلیه‌ی احساسات و عواطفی» است که کامنت‌های مربوط به آن، نقش چشمگیری در این تخلیه احساسات دارند.




دكتر عليرضا آزادي - روانشناس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو