جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۳
کد مطلب: 49759
۰

نیازهای روانی نوجوانان را دریابیم

نیازهای روانی نوجوانان را دریابیم
میگنا: حجت الاسلام والمسلمین مجتبی بیرانوند با اشاره به این‌که در شرایط کنونی که تهاجم فرهنگی جنگی دیگر بر ضد نظام است شناخت شرایط روحی و روانی نوجوانان و تهیه ساز و کارهای مناسب یکی‌از راه‌های برون‌رفت از این معضل بزرگ است، اظهار کرد: شناخت نوجوان یک ضرورت است.

وی ادامه داد: همان‌طور که جریان زندگی همانند رودخانه‌ای است که از مبداء تا مقصد از کنار سرزمین‌های گوناگون و متنوعی می‌گذرد و سرانجام به دریا می‌پیوندد، نوجوانی یکی‌از متنوع‌ترین و پیچیده‌ترین چشم‌اندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده ‌است.

بیرانوند تصریح کرد: این نگرش‌ها و بینش‌ها هستند که روش‌ها را می‌آفرینند و هر شیوه رفتاری برآیند چشم‌اندازهای ما در رابطه با آن موضوع است از این‌رو برای دست‌یابی به اصول درست رفتار با نوجوانان نیازمند شناخت علمی آن‌ها هستیم.

امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که شناخت نیازهای نوجوان مسئله‌ای بسیار مهم است، چون هر رفتاری که از انسان سر می‌زند به‌منظور برآورده شدن یکی‌از نیازها و خواسته‌های بدنی و روانی اوست، عنوان کرد: اگر بتوان نیازهای مهم نوجوان را شناخت می‌توان او را یاری کرد که آن‌ها را به‌خوبی و از راه درست ارضاء کند.

وی با بیان این‌که بعداز نیازهای بدنی و اولیه نیازهای روانی در دوره نوجوانی بسیار مهم است که با توجه به محیط زندگی و موقعیت و آداب و رسوم اجتماعی در رابطه با هر فرد متفاوت است، اضافه کرد: بعضی از این نیازها عبارتنداز نیاز به مهربانی و محبت، امنیت و آسایش خاطر، احترام، استقلال، تشویق و قدردانی، مذهب و فلسفه حیات، هدف در زندگی، احساس هویت و شناخت خود، احساس رشد، کمال و خودشکوفایی، احساس تعلق داشتن و مورد قبول گروه هم‌سالان بودن که باید مورد توجه قرار بگیرند.

بیرانوند با اشاره به این‌که توجه به مسائل و مشکلات دوره نوجوانی بسیار مهم است، تأکید کرد: نوجوان براساس اهداف نیازهای خود و در برخورد با شرایط محیطی جهان‌بینی‌اش را شکل می‌دهد، مشکلات این دوره گاه چون حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته می‌شود و هریک با دیگری پایان می‌پذیرد، انباشته شدن مشکلات خطری است که نوجوان را تهدید کرده و برای او مسئله‌ساز می‌شود و اگر به‌موقع به آن‌ها توجه نشود و مشکل برطرف نگردد با مشکل دیگری پیوند می‌خورد و ممکن است سبب بسیاری از انحراف‌های فردی و اجتماعی و حتی بزه‌کاری آنان گردد، اینجاست که خانواده به‌عنوان یکی‌از قوی‌ترین عوامل سازنده شخصیت اجتماعی نوجوان مطرح است.

امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که پدر و مادر به‌دلیل اهمیت خاصی که دوره حساس و دشوار نوجوانی دارد می‌توانند با درک واقع‌بینانه موقعیت نوجوان و ارج نهادن به آن خمیرمایه شخصیت جوانی؛ نوجوان را شکل دهند، اظهار کرد: والدین به‌علت پایگاه عاطفی خاصی که دارند می‌توانند نوجوان را در پناه خود بگیرند، به‌ویژه آنکه نوجوان در وضعیتی نیست که از خانواده جدا شده و مستقل زندگی کند.

وی با بیان این‌که از زیباترین و بامعناترین جلوه‌های انسانی جوشش جهت‌دار نوجوان به تعالی و تکامل است، عنوان کرد: کمال‌گرایی به نوجوان نیز همانند بزرگسالان و حتی بیش‌از آنان پویایی می‌بخشد، مذهب از سرچشمه‌های اصیل و منابع قابل اتکایی است که می‌تواند کمال‌گرایی نوجوان را ارضاء کند.

بیرانوند با اشاره به این‌که تشکیل هویت فردی و اجتماعی از مسائل مهم دوره نوجوانی است، بیان کرد: در این دوره هویت‌یابی مسئله‌ای دشوار می‌شود چراکه نوجوان روز به روز تغییر کرده و در این دوران با مجموعه‌ای از تغییرهای روانی، فیزیولوژیکی، شناختی و همچنین تقاضاهای اجتماعی جدید روبه‌رو می‌شود.

امام جمعه بیرانشهر افزود: در نتیجه نوجوان به این مسئله که در چشم دیگران چگونه جلوه می‌کند بسیار اهمیت داده و آن‌را با تصوری که از خود دارد مقایسه می‌کند، ازطرفی با این مسئله نیز روبه‌رو است که چگونه نقش‌ها و مهارت‌هایی را که پیش‌تر آموخته را با نیازهای آینده ارتباط دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.