جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۱
کد مطلب: 50051
۰

تاثیر سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در کنکور سراسری ۹۹

تاثیر سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در کنکور سراسری ۹۹
میگنا: در کنکور سراسری ۹۹ نیز مانند تمام کنکور‌های قبل سهمیه‌ها به قوت خود پا برجا هستند. یکی از این سهمیه‌ها سهمیه‌ ایثارگران است. 
 
برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، ضمن علامت گذاری بند مربوطه باید کد ۱۲ رقمی از ارگان ذی‌ربط را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه درج کنند که در صورت تایید ارگان در سهمیه گزینش می‌شوند.

باتوجه به تصویب قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) در تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان براساس این قوانین صورت می‌گیرد.

بر اساس قوانین فوق، بیست و پنج درصد (۲۵%) ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا، مفقودالاثر و آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۲۵% ظرفیت).

پنج درصد (۵%) ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵% و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه»، اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۵% ظرفیت).

یکی از سهمیه‌های موثر در کنکور سراسری،  سهمیه ایثارگران‌ است که به دو دسته سهمیه ایثارگران ۲۵ و ۵ درصدی تقسیم می‌شود. مشمولان سهمیه ایثارگران ۵ درصدی، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها،  همسر و فرزندان رزمندگان هستند که در صورت کسب حد نصاب لازم می‌توانند از این سهمیه در کنکور استفاده کنند.

تمامی متقاضیان کنکور ۹۹ باید در مراحل ثبت نام کنکور سراسری یکی از سهمیه‌های مندرج در دفترچه را انتخاب کنند. همانطور که در دفترچه ثبت نام کنکور ۹۹ درج شده است، یکی از سهمیه‌های موثر در انتخاب رشته کنکور ۹۹،  سهمیه ایثارگران ۵ درصدی است.

سهمیه مذکور مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارد بلکه حد نصاب قبولی هر رشته محل را کاهش می‌دهد.   پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۹، تراز (نمره کل)، رتبه داوطلب در سهمیه ایثارگران ۵ درصدی و رتبه داوطلب در سهمیه مناطق در کارنامه اولیه درج می‌شود که ملاک اصلی برای مرحله سرنوشت ساز انتخاب رشته کنکور ۹۹، رتبه داوطلب در سهمیه‌ است. در این مقاله به بررسی مشمولان و تاثیر سهمیه ۵ درصدی و حد نصاب قبولی آن در کنکور سراسری پرداخته ایم.

مشمولان سهمیه ایثارگران ۵ درصدی در کنکور ۹۹
۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل مختص داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصدی ایثارگران‌ است که شامل  جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن‌ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه است. رزمنده به کسی اطلاق می‌شود که از تاریخ ۳۱/۶/۵۹ تا ۳۱/۶/۶۷ حداقل ۶ ماه متوالی و یا متناوب داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند.  در این بخش جامعه آماری دارندگان سهمیه ۵ درصد در گروه‌های آزمایشی مختلف نسبت به تعداد کل شرکت کننده‌های کنکور سراسری در سال ۹۸ را قرار داده ایم.

حد نصاب قبولی سهمیه ایثارگران ۵ درصدی در کنکور ۹۹
مطابق دفترچه انتخاب رشته کنکور ۹۹،  حد نصاب نمره قبولی داوطلبان با سهمیه ۵ درصدی ایثارگران، ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.  

تاثیر سهمیه ایثارگران ۵ درصدی در کنکور ۹۹
پس از وارد کردن سهمیه ۵ درصدی ایثارگر در فرم ثبت نام کنکور سراسری و تائید نوع سهمیه توسط ارگان مربوطه، داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خود قرار می گیرد و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می‌شود. سال گذشته حدودا ۱۰ درصد از جامعه آماری کنکور سراسری را داوطلبان با سهمیه ۵ درصدی ایثارگران تشکیل داده بودند.  

۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبان دارای این سهمیه تعلق می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصدی، رقابت بیشتری بین داوطلبان شکل می‌گیرد. در نظر داشته باشید سهمیه مذکور مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارد بلکه حد نصاب قبولی هر رشته محل را کاهش می‌دهد و به عبارت دیگر رتبه این دسته از داوطلبان نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه است، مقایسه شده و تحت عنوان رتبه در سهمیه در کارنامه اولیه کنکور ۹۹ درج می‌شود.

در صورتی که داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصدی در سهمیه خودشان به دلیل کم بودن ظرفیت و زیاد بودن جمعیت آماری و رقابت بالا موفق به قبولی نشوند در سهمیه مناطق سنجیده می‌شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن