پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۲۱:۴۰
کد مطلب: 50469
۱

پروتکل‌های جهانی بازگشایی مدارس

‌حسین ناصری
پروتکل‌های جهانی بازگشایی مدارس
حالا کشور ما نیز تصمیم گرفته است از ۲۷ اردیبهشت برای رفع اشکال دانش آموزان مدارس را البته به صورت اختیاری بازگشایی کند تا اگر دانش آموزی در دوران آموزش آنلاین مباحثی را متوجه نشده است برای رفع اشکال با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه برود. مدارس قرار است یک ماه باز باشند و بعد از آن امتحانات برگزار شود. با این حال مروری داریم بر پروتکل‌های دیگر کشور‌ها که پیش از این اقدام به بازگشایی مدارس شان کرده اند.

 
چین - منطقه محوری
بازگشایی مدارس در چین در برخی استان‌ها آغاز شده است یعنی بازگشایی به شیوه تدریجی منطقه محور است. ویدئو‌هایی هم از پروتکل‌های سخت بهداشتی در فضای مجازی گذاشته شده است که در آن دانش آموزان در بدو ورود در صورت نداشتن دمای بالا تمام لباس هایشان ضد عفونی می‌شودو بعد از ضد عفونی دست‌ها می‌توانند وارد مدرسه شوند. در ویدئوی دیگری هم می‌بینیم که دانش آموزان برای این که فاصله اجتماعی را رعایت کنند کتاب روی سرشان قرار می‌گیرد تا در صورتی که حرکت کردند کتاب بیفتد و معلم متوجه شود.
همچنین در فضای مجازی تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد در برخی از مدارس چین برای رعایت کردن فاصله‌های اجتماعی از کلاه‌های مخصوص استفاده می‌کنند. البته برخی هم معتقدند بازگشایی مدارس در چین تبلیغاتی است و بر این باورند که چین از عهده فراهم کردن تمام امکانات لازم برای اطمینان از ایجاد محیطی امن برای جمعیتی حدود ۳۰۰ میلیون دانش آموز و کادر آموزشی برنمی آید.
 


کره جنوبی - کلاس‌های روز در میان
به دنبال موفقیت کره جنوبی برای مهار همه گیری ویروس خطرناک کرونا، مدارس این کشور که زمانی دومین کانون شیوع بیماری پس از چین بود، از ۲۴ اردیبهشت باز می‌شود. وزیر آموزش و پرورش این کشور اعلام کرده که دبیرستان‌های کره جنوبی از روز ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) بازگشایی می‌شود و به تدریج تا پایان ماه می (۱۱ خرداد) همه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی سر کلاس خواهند رفت.
بنا به این گزارش میلیون‌ها ماسک و دیگر تجهیزات لازم برای ضدعفونی و مواد بهداشتی دیگر در اختیار مدارس سراسر کره جنوبی قرار گرفته است. راهکار‌هایی از جمله حضور روز درمیان دانش آموزان برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم در نظر گرفته شده است.


دانمارک - کلاس در فضای باز
 
در دانمارک صد‌ها هزار کودک با رعایت فاصله اجتماعی به مدارس بازگشتند. کلاس‌ها به دو کلاس ۱۰ و ۱۱ نفره تقسیم و حتی برخی کلاس‌ها در محیط آزاد تشکیل می‌شوند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده بیشتر از محیط مدارس، زمان کلاس‌ها نیز کوتاه‌تر شده است. در مدارس ابتدایی برخی از کلاس‌ها در سالن‌های ورزشی بزرگ برگزار می‌شوند. در برخی مدارس دانش‌آموزان باید هر دو ساعت دستان خود را بشویند.


فرانسه - کلاس‌های ۱۵ نفره
 
به نوشته یک روزنامه فرانسوی، وزیر آموزش ملی فرانسه در مصاحبه با روزنامه دودیمانش، از بازگشت تمام دانش آموزان تا پایان ماه جاری به مدارس خود، ابراز امیدواری کرد. در فرانسه هم در هر کلاس فقط باید ۱۵ نفر حضور داشته باشند این در حالی است که پیش از کرونا معمولا کلاس‌ها در فرانسه ۳۰ نفره بوده است.


تایوان - تعطیلی در صورت مثبت بودن ۲ مورد
 
تایوان که از کشور‌های موفق در مقابله با کروناویروس است از اواخر فوریه، پس از مدت کوتاهی تعطیلات، دوباره مدرسه خود را بازگشایی کرده است. دانش آموزان و کارکنان از ماسک استفاده می‌کنند و هنگام رسیدن به مدرسه، اقدامات پیشگیرانه شدیدی را پشت سر می‌گذارند. میز‌های خاصی در کلاس‌ها به‌منظور تشویق رعایت فاصله اجتماعی در بین کودکان ایجادشده و کلیه پنجره‌ها و دریچه‌های تهویه هوا در کلاس‌های درس باز است. مدارسی که دو یا چند مورد مثبت کروناویروس دارند نیز باید کلیه کلاس‌های شان را تعطیل کنند.

هلند - حفاظ پلاستیکی
 
در هلند مدارس با نصب حفاظ‌های پلاستیکی در بین دانش آموزان مقدمات بازگشایی را فراهم کرده اند. کلاس‌های دانش‌آموزان پر از مواد ضدعفونی کننده شده و باید فاصله دانش‌آموزان و معلمان از هم کاملا حفظ شود. به گزارش رویترز، در مدارس هلند طرح جداسازی بین دانش آموزان و معلمان به خوبی اتفاق افتاده است. در این طرح دانش‌آموزان با باکس‌های پلاستیکی از یکدیگر فاصله می‌گیرند. برخی از مدارس هم حضور محصلان را شیفتی یا یک روز در میان کرده‌اند.

آلمان - تضمین بهداشت و فاصله اجتماعی
 
مدارس آلمان نیز بر اساس اولویت‌بندی بازگشایی می‌شوند و اولویت بازگشایی با دانش‌آموزان مقاطع بالاتر و دانش‌آموزانی است که امتحان فارغ‌التحصیلی دارند. البته بازگشایی مدارس همراه با فاصله اجتماعی و رعایت موارد بهداشتی خواهد بود. به مدارس گفته‌شده که باید برنامه‌هایی برای تضمین بهداشت و فاصله اجتماعی ارائه دهند. این تضمین را کسانی خواهانند که می‌ترسند مدارس آلمان از صابون، ضدعفونی‌کننده یا محصولات حفاظتی شخصی PPE کافی برخوردار نباشند.


سنگاپور - کلاس در روز‌های محدود
 
نگاهی به تجربه سنگاپور ما را به برگزاری کلاس با روز‌های محدود در مناطق با شیوع کمتر و جمعیت کمتر رهنمون می‌کند. شایان ذکر است که سنگاپور تاکنون به دلیل شیوع کرونا تعطیل نبوده بلکه تعطیلات روتین خود را گذرانده است.

کانادا - حضور در کلاس اختیاری
 
در برخی از استان‌های کانادا مدارس باز هستند و به خانواده‌ها امکان تصمیم گیری داده شده و آن‌ها با سنجیدن شرایط خود و خانواده تعیین می‌کنند که فرزندانشان به مدرسه بروند یا نه. اما در مدارسی که باز هستند، افرادی که نشانه‌های تب، سرفه، مشکلات تنفسی دارند یا حس چشایی و بویایی شان را از دست داده اند از ورود به مدرسه منع می‌شوند. هر یک از کارکنان مدرسه یا دانش‌آموزانی که در یک خانه با فردی که به خاطر کووید-۱۹ در قرنطینه به سر می‌برد، زندگی می‌کنند، حق ورود به مدرسه ندارد. فاصله دو متری طی دوره فعالیت مدرسه باید رعایت شود. دست‌دادن و دیگر شیوه‌های تماس فیزیکی ممنوع است. تعداد دانش‌آموزان در کلاس باید حداکثر ۱۵ دانش‌آموز باشد. هیچ موسیقی، هنر یا ژیمناستیک تدریس نخواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند