پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۷:۰۰
کد مطلب: 50550
۱

شایع ترین علت طلاق در سیستان و بلوچستان

شایع ترین علت طلاق در سیستان و بلوچستان
در گذشته‌های نه چندان دور زندگی مشترک افراد دوام طولانی‌تری داشت و طلاق به‌ندرت اتفاق می‌افتاد، اما امروزه در عصر بی‌ثباتی اقتصادی، افزایش ابتلا به بیماری‌های روانی، فشار وارده از سوی رسانه‌های اجتماعی و … طلاق، دیگر امری غیرعادی تلقی نمی‌شود و به‌ ویژه در خانواده‌هایی که زن و شوهر مدام با نگرانی‌های مالی قابل توجه و عدم سازگاری با یک‌دیگر مواجه‌اند، این امر تقریبا اجتناب‌ناپذیر است.

حتی همسرانی که بسیار متعهد و به اصول اخلاقی پایبند هستند، نیز ممکن است به دلایل مختلف ناگزیر از طلاق شوند و با وجود مشکلات ناشی از این مهم باز هم به تنهایی بار مسئولیت بر دوش کشیده و زندگی کنند.


اعتیاد شایع ترین علت طلاق در سیستان و بلوچستان
در همین راستا ابراهیم انصاری، کارشناس ارشد روانشناسی در ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: با توجه به این که مزدوج شدن در بلوچستان در سن پایین انجام می شود و زوجین از آگاهی کامل نسبت به هم برخوردار نیستند و فاقد شناخت کافی از همدیگر هستند در واقع به نوعی این انتخاب همسر از سو والدین صورت می گیرد که می تواند یکی از عللی باشد که ممکن است به طلاق منجر شود.

وی افزود: یکی از دلایل عمده دیگر طلاق، در بلوچستان مسئله چند همسری می باشد که یک تعداد افراد اقدام به ازدواج دوم می کنند که تفاوت سنی بسیار قابل ملاحظه ای بین همسران وجود دارد و به نوعی این علت باعث بروز اختلافاتی بین آنان می شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: فقدان باورهای مذهبی یکی دیگر از دلایل عمده طلاق می باشد؛ یعنی اعتقاد بر این است که در منطقه بلوچستان اگر مرد در رابطه با همسر خود حرف زبانی بزند که او را طلاق می دهم حتما این کار را عملی می کند که به نوعی این فرآیند به زبان محلی زن طلاق گفته می شود.

وی عنوان کرد: گاهی تفاوت های مذهبی و فرهنگی هم می توانند یکی دیگر از عوامل طلاق در سیستان و بلوچستان به شمار برود که به مرور زمان زوجین ممکن است باعث اختلافاتی در این زمینه شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: اخیرا وضعیت اقتصادی در جامعه دشوار شده است و بسیاری از زوجین به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت و تامین مایحتاج در زندگی خود دچار مشکلاتی می شوند که منجر به عدم سازش بین همسران می شود و طرفین اقدام به جدایی می کنند.

مدیر موسسه چترا ایرانشهر اضافه کرد: میزان آموزش در زمینه مهارت های زندگی و ازدواج، در این منطقه بسیار کم است؛ عدم آگاهی و شناخت نقط قوت و ضعف زوجین از عمده دلایل می باشد که منجر به طلاق بین آنان می شود.

وی با اشاره به این که همسران باید دارای تفکر انتقادی و خلاق باشند، عنوان کرد: یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای دوام زندگی بین زوج های جوان آموزش های لازم و به موقع در زمینه کنترل خشم؛ استرس می باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطر نشان کرد: یکی از عمده ترین دلایلی که در بلوچستان منجر به طلاق بین زوجین می شود؛ تفاوت سنی بسیار زیاد می باشد که از نظر درک و فرهنگ هر کدام از دو طرف مربوط به نسل های متفاوت هستند که ممکن است باعث عدم همدلی و پذیرش بین آنان شود که این مورد مربوط به شکاف نسل است.


شبکه های اجتماعی دمنده آتش طلاق هستند
وی گفت: از عمده دلایل جدایی بین زوجین می توان به ناسازگاری های جنسی نام برد که ۷۰ درصد جدایی های بین همسران از این مسئله منشا می گیرد که طرفین نتوانستند نقاط قوت و ضعف یکدیگر را به خوبی بشناسند و این مورد به سرکوبی انجامیده که یکی از علت های پنهان طلاق می باشد.

ابراهیمی بیان کرد: اعتیاد در بطن جامعه یکی دیگر از عللی می باشد که باعث جدایی زوجین می شود. در منطقه بلوچستان آمار افراد اعتیاد به مواد مخدر در حال افزایش می باشد و این عامل یکی از علت های اصلی طلاق بین زوجین در این منطقه است.

وی گفت: عواملی چون بیماری های روحی، روانی مانند عدم کنترل اضطراب، بیماری دوقطبی، شیزوفرنی، خیانت همسران به یکدیگر هر کدام می توانند دلایلی بر جدایی همسران از یکدیگر باشد.

ابراهیمی با اشاره به این که رسانه های اجتماعی گفت: در بلوچستان اکثر زندگی بین زوجین به صورت سنتی می باشد و بسیاری از همسران جوان در این منطقه با مراجعه به شبکه های اجتماعی زندگی خود را با سایر مردم در مناطق مختلف می سنجند که این عامل سبب جدایی آنان از یکدیگر می شود.

مدیر موسسه چترا در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: اختلاف نظر در تربیت فرزندان بین همسران جوان از جمله عواملی می باشد که منجر به ایجاد اختلاف بین آنان می شود که در این راستا زوجین نیاز به آموزش دارند.


 
مرجع : عصرهامون
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...