پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۱:۰۲
کد مطلب: 50604
۱

نگرانی تهرانی‌ها از ابتلا به کرونا کاهش یافت + نمودار

نگرانی تهرانی‌ها از ابتلا به کرونا کاهش یافت + نمودار
نتایج موج پنجم نظرسنجی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و ایسپا درباره کرونا نشان می‌دهد که از شدت نگرانی شهروندان پایتخت به ابتلا به این بیماری کاسته شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، نتایج موج پنجم نظرسنجی درباره کرونا که توسط دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طراحی و جمع‌آوری اطلاعات آن توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از ۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت انجام شده است، منتشر شد.
 
این نظرسنجی با حجم نمونه یکهزار و ۴۶ نفر و به ‌صورت تلفنی در سطح شهر تهران صورت گرفته است.
موج چهارم نظرسنجی در ابتدای اردیبهشت (دوم تا چهارم) انجام شد و در آن مقطع همزمان با تصمیم دولت برای بازگشایی کسب ‌و کارها، میزان نارضایتی و نگرانی عمومی افزایش یافته بود اما در موج پنجم از شدت نگرانی به ابتلا کاسته شده اما اغلب مردم کماکان مخالف بازگشایی مکان‌های عمومی مانند سینماها هستند.

براساس نتایج این نظرسنجی اگرچه ۵۹ درصد از مردم معتقدند کرونا در هفته‌های آتی افزایش خواهد یافت اما در مقایسه با موج چهارم یعنی در ابتدای اردیبهشت بخش بیشتری از جمعیت، کرونا را مسئله‌ای مدیریت‌شده می‌دانند و این در حالی است که ۴۶ درصد از مردم نگرانی از ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا را «زیاد» و ۳۰ درصد «کم» اعلام کرده‌اند.
 

از مقایسه نتایج با موج‌های قبلی می‌توان نتیجه گرفت میزان نگرانی از ابتلا به کرونا در جامعه رو به کاهش است. همچون موج‌های قبل سطح نگرانی در زنان بالاتر از مردان است.


رعایت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی
در پاسخ به پرسش «چقدر دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنید؟»، ۸۰ درصد از پاسخگویان گفته‌اند این موارد را «زیاد» رعایت می‌کنند. این نسبت در میان افراد شاغل ۷۷ درصد است.

همچنین ۳۵ درصد از خانوارهای تهرانی گفته‌اند در خانواده‌شان کسی هست که به خاطر شیوع کرونا شغلش را از دست داده و بیکار شده باشد. به ‌علاوه هزینه خانوار در ۴۳ درصد از پاسخگویان به‌ واسطه کرونا افزایش یافته و برای بقیه یا کاهش داشته یا تغییری نکرده است.

براساس این گزارش، نتایج موج پنجم نظرسنجی درباره کرونا نشان می‌دهد که تنها ۱۲ درصد از مردم تهران موافق بازشدن سینماها از عید فطر به بعد هستند. افراد زیر ۳۰ سال بیش از دیگران با باز شدن سینما موافقند (۱۷ درصد).


طرح ترافیک و کرونا
نیمی از شهروندان موافق تصمیم ستاد کرونا برای اجرانشدن طرح ترافیک و کمتر از یک‌ سوم مخالف آن هستند. ۳۷ درصد از پاسخگویان گفته‌اند در سال جدید حداقل یک بار در ساعت اداری به محدوده ترافیک رفته‌اند. در بین کسانی که تجربه رفتن به محدوده داشته‌اند، میزان موافقت با اجرانشدن طرح ترافیک ۶۴ درصد است در حالی که برای کسانی که به این محدوده نرفته‌اند میزان موافقت ۴۴ درصد است.
 
در یک سؤال دیگر از شهروندان پرسیده شده که آیا موافقند طرح ترافیک به ‌کلی برداشته شود. ۴۴ درصد مخالف و ۳۰ درصد موافقند.


اعتماد به آمار رسمی
۵۱ درصد از شهروندان میزان اعتمادشان به آمار رسمی فوت و مبتلایان به کرونا که از سوی دولت اعلام می‌شود «کم» است. ۲۸ درصد «تا حدی» اعتماد دارند و ۲۱ درصد هم اعتمادشان «زیاد» است. مقایسه با موج‌های قبلی نشان می‌دهد روند کاهشی بی‌اعتمادی که در ابتدای اردیبهشت صعودی شده بود بازهم رو به کاهش گذاشته است.
رضایت از دولت
۴۲ درصد از شهروندان تهرانی میزان رضایت خود از عملکرد دولت و سایر نهادهای عمومی در مقابله با کرونا را «کم»، ۳۳ درصد «متوسط» و ۲۵ درصد «زیاد» اعلام کرده اند. میزان نارضایتی از دولت و نهادهای عمومی به کمترین حد خود از میانه اسفند تاکنون رسیده است.

رضایت از شهرداری
۲۳ درصد از شهروندان رضایت خود را از اقدامات شهرداری در مقابله با کرونا «زیاد» و ۴۵ درصد «کم» اعلام کرده اند. میزان رضایت از عملکرد شهرداری در میان ساکنان پهنه شمال و جنوب تهران تفاوتی ندارد.
تقریباً نیمی از شهروندان از نظافت و جمع‌آوری زباله در ایام کرونا در تهران رضایت بالایی دارند. ۲۹ درصد رضایتشان متوسط و تنها ۲۴ درصد رضایتشان پایین است. میزان رضایت در پهنه شمال و جنوب شهر تفاوتی ندارد.
وقتی از مردم خواسته شده عملکرد شهرداری را قبل و بعد از کرونا مقایسه کنند، تنها ۸ درصد معتقدند عملکرد شهرداری بدتر شده و در مقابل ۳۴ درصد بر این باورند که شهرداری بهتر از قبل عمل کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!