سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۶
کد مطلب: 46491
۰

طرح «خشونت‌زدایی همه‌جانبه از مدارس» ضامن شادی در مدارس است

طرح «خشونت‌زدایی همه‌جانبه از مدارس» ضامن شادی در مدارس است
میگنا: به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در گفتگو با مهر از تلاش برای تدوین طرحی به نام «خشونت زدایی همه جانبه از مدارس» خبر داد. این طرح در راستای بالابردن مهارت های اجتماعی روانی در سه ضلعی مدرسه، دانش آموزان و والدین قرار است تدوین شود و همه وجوه خشونت احتمالی در مدارس که بارزترین نمودش را می توان تنبیه دانش آموزان در نظر گرفت، در بر می گیرد.

حکیم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه این طرح در حال حاضر در چه مرحله است، بیان کرد: ما این روزها درگیر به سرانجام رساندن طرح بازی و یادگیری هستیم که قرار است در ۱۰ استان و در هر استان در ۱۰۰ مدرسه اجرایی شود. از این طرح که فارغ شدیم سراغ تدوین نهایی طرح «خشونت زدایی همه جانبه از مدارس» می رویم. البته طرح بازی و یادگیری تا پایان دهه فجر در همه استان ها عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم اگر قرار است شادی در مدارس ما حاکم شود، باید این شادی را درونی کنیم و شادی درونی نمی شود مگر آنکه در هیچ مدرسه ای و در هیچ سطحی از آن شاهد خشونت آشکار و پنهان نباشیم. ما عناصر و نشانگان این مبحث را مشخص کرده ایم. در گام بعدی برای اجرایی شدن طرح که مهمترین مبحث آن توانمندسازی روانی -اجتماعی معلمان، مدیران و اولیا است باید فکر کنیم.

حکیم زاده با اشاره به اینکه راهبران آموزشی می توانند نقش مهمی در این طرح ایفا کنند، اظهار کرد: راهبران آموزشی ما در روستاها و مناطق محروم می توانند بسیار کمک کننده ما باشند. همانطور که می دانید موضوع راهبران آموزشی در سال ۹۵ مورد توجه قرار گرفت و آنها کارشان را آغاز کردند. امسال با پیگیری‌های انجام گرفته پست راهبران مصوب و ابلاغ شد تا مزایای آن‌ها طبق حکم پرداخت شود و به اعتقاد من راهبران آموزشی یکی از کیفی‌ترین نیروهای آموزشی ما هستند و حتی در برخی موارد که انتظار نمی رود توانسته اند موثر باشند.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: در شهرها معادل راهبران آموزشی، گروه های آموزشی ما هستند که در کنار هم می توانیم این طرح را پیش ببریم و حلقه ناقص شادی را با این طرح تکمیل کنیم.

حکیم زاده پیش از این به مهر گفته بود: وقتی از خشونت صحبت می کنیم هم از خشونت کلامی سخن می گوییم و هم از خشونت غیرکلامی. هر دو شکل این خشونت شیوه های متفاوتی دارد. خشونت همسالان نسبت به همسالان، خشونت معلم نسبت به دانش آموز و بر عکس، خشونت معلمان نسبت به یکدیگر در فضای مدرسه، خشونت مدیر نسبت به کادر مدرسه، خشونت والدین نسبت به معلم و بر عکس، همه شکل هایی از خشونت های شناخته شده موجود است. ممکن است نسبت به نشانگرهای برخی از این مولفه ها شناخت نداشته باشیم.

اما وی در ادامه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع دیگری به اسم بازماندگان از تحصیل و تلاش برای جذب آنها که در نشست خبری خود به جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل اشاره کرده بود، درباره آمار دقیق بازماندگان از تحصیل بیان کرد: ما نمی توانیم یک آمار صد درصد دقیق در این باره داشته باشیم. اما نکته ای که می توانم بگویم این است که ما تمام تلاش خود را از طریق شوراهای محلی و هر آنچه در اختیار داشته باشیم انجام می دهیم تا در دورترین نقاط هم سراغ بازماندگان از تحصیل برویم اما اگر موضوع بازماندگی از تحصیل مثلا فقر باشد ما اعتباری نداریم که این فقر را از سر راه خانواده ها برداریم.

تنها کاری که می توانیم بکنیم این است که تحصیل را کاملا رایگان ارائه دهیم. حتی در برخی موارد پیش آمده که مدیر مدرسه از جیب خود وسایل لوازم التحریر یا کیف دانش آموز را تهیه کرده است. حتی شما می دانید که ما تلاش کردیم تا برای آن دسته از دانش آموزانی که فاقد مدرک هویتی هستند و قاعدتا نمی توانستند در مدرسه ثبت نام کنند، یک کارت حمایت تحصیلی معتبر تهیه کنیم.

حکیم زاده ادامه داد: این کار را با همکاری وزارت کشور انجام دادیم. در حال حاضر هم ۵۵۰۰ دانش آموز فاقد مدرک هویتی به همین روش در مدرسه تحصیل می کنند. ما تمام تلاش خود را برای جذب بازماندگان از تحصیل انجام می دهیم اما در این زمینه باید دیگر نهادها و خصوصا شوراهای محلی نیز پیشقدم شوند و کنار ما باشند.

 
مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو