جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۳
کد مطلب: 34314
۱

نگاه کارشناسان دینی به فضای مجازی

نگاه کارشناسان دینی به فضای مجازی

متن حاضر ، دیدگاه‌های چند تن از کارشناسان دینی و فرهنگی درباره فضای مجازی است که نکاتی خواندنی را دربردارد.
-
-

دیدگاه‌های چند تن از کارشناسان دینی درباره فضای مجازی

حجت الاسلام و‌ المسلمین قرائتی

فضای مجازی یک فرصت مناسب است

فضای مجازی یک فرصت مناسب است، طلاب از امکاناتی که وجود دارد به خوبی استفاده کنند و از فضای مجازی جهت نشر دین حداکثر استفاده را ببرند.

به هردو عرصه مجازی و حقیقی توجه شود

ما نباید تنها به فضای مجازی اکتفا کنیم و اثرگذاری برنامه‌های حضوری را نادیده بگیریم، برهمین اساس ضروری است تا به هردو عرصه مجازی و حقیقی توجه شود.

ضعف تبلیغ در فضای مجازی

امروزه کم‌تر جوانی را می‌توان پیدا کرد که در فضای مجازی و اینترنت فعالیت نداشته باشد، نشر معارف اسلامی از طریق اینترنت باید در مرحله فوق‌العاده‌ای قرار بگیرد، چرا‌که در فضای مجازی ضعف تبلیغ را می‌توان به‌راحتی حس کرد.

حجت‌الاسلام و‌االمسلمین سیداحمد خاتمی

فضای مجازی آری؛ اما.....

فضای مجازی آری؛ اما فضای مجازی پالایش شده چراکه هیچ یک از نظام‌های دنیا بدون پالایشی که براساس ارزش‌هایشان است راه فضای مجازی را باز‌نمی‌گذارند.

ورود حوزه‌های علمیه در عرصه‌ فضای مجازی پدیده‌ مبارکی است

ورود حوزه‌های علمیه در عرصه‌ فضای مجازی پدیده‌ مبارکی است؛ چرا‌که ما باید عرضه دین را به تناسب شرایط پیش ببریم؛ نمی‌شود که فضای مجازی دنیا را فرا بگیرد و ما در این عرصه حضور نداشته باشیم.

فضای مجازی تبدیل به یک فضای جنگ نرم شده است

امروز فضای مجازی تبدیل به یک فضای جنگ نرم شده که جنگی تمام‌عیار بوده و در طول تاریخ اسلام بی‌سابقه است و هدف اصلی آن نیز ضربه زدن به اعتقادات جوانان است.

فضای مجازی؛ ابزاری برای مقابله با تمامیت انقلاب اسلامی

فضای مجازی ابزاری برای مقابله با تمامیت انقلاب اسلامی و از بین بردن 36 سال تلاش و مجاهدت و تغییر سبک زندگی خانواده‌ها شده است.

در رفت و آمدها مواظب باشیم

در رفت و آمدها مواظب باشیم با خانواده‌هایی که از نظر ایمانی و اعتقادی سست هستند و وجود دیش‌های ماهواره در منازل آنان عادی شده ارتباط برقرار نکنیم؛ چرا‌که این‌گونه خانواده‌ها فرزندان ما را درمقابل تهدیدات قرار می‌دهند.

تمام تلاش دشمنان در فضای مجازی خواهد بود

کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا به صراحت گفت که تمام تلاش آن‌ها در فضای مجازی خواهد بود و خود اوباما هم این امر را که دخالت نظامی برای آن‌ها هزینه‌براست به‌صراحت اعلام کرده است، این‌ها بگویند یا نگویند، واقعیت هم همین است که مسأله دخالت و اشغال نظامی بحثی تاریخ مصرف گذشته است؛ لذا آن‌چه که احساس می‌کنیم دشمنان ما به آن معطوف شده‌اند، این است که ملت‌ها را از درون تهی کنند و اصالت‌های ملت‌ها را از بین ببرند.

راه‌انداختن فضای مجازی به منظور تغییر در سبک زندگی

تردیدی نیست مقدار زیادی از هزینه‌های مقابله با نظام اسلامی صرف همین فضای مجازی با به راه انداختن شبکه‌های مجازی است تا سبک زندگی‌ها را به سمت غرب متحول کنند و در باورها و ارزش‌های اخلاقی تزلزل ایجاد کنند.

سلاح مجازی برای تضعیف جامعه

برای تضعیف و نابودی بنیان‌های خانواده به‌ویژه جوانان مسلمان، دشمنان امروز از سلاح مجازی فساد در شبکه‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.

ورود به خانه‌های مسلمانان برای از درون تهی کردن آنان

استکبار به این نتیجه رسیده است که جنگ مستقیم و میدانی نتیجه‌بخش نیست و باید با ورود به خانه‌های مسلمانان، آنان را از درون تهی و بی‌اراده کرد و در این میان برای استکبار، کرد، فارس، شیعه، اهل سنّت و غیر آن تفاوت ندارد.

فضای مجازی، جهنمی از تهاجم فرهنگی است

فضای مجازی، جهنمی از تهاجم فرهنگی است که کلینتون وزیر خارجه امریکا به صراحت بیان کرده بود بودجه برای مقابله با ایران را متمرکز بر فضاهای مجازی می‌کنند و مأموریت آن‌ها دین‌زدایی، اخلاق‌زدایی و مقابله با انقلاب اسلامی است که در این شرایط حفظ دین خیلی دشوار و سخت است که بخشی از آن به دوش پدر و مادران است که هم مراقب خود و هم فرزندانشان باشند.

با فضای مجازی نمی‌توان به طور فیزیکی مقابله کرد

آوردن آنتن‌های ماهواره‌ای به‌ نوعی آتش جهنم است که آیین‌نامه آن را غرب تنظیم کرده که ملت ولایی ما را از درون تهی کنند. با فضای مجازی نمی‌توان به طور فیزیکی مقابله کرد. حربه ما در برابر دشمن؛ اماکن زیارتی، منبرهای سخنرانی، صدا و سیما، تذکر، امر به معروف و نهی از منکر است تا فضای مجازی را تضعیف کند.

حجت‌الاسلام رفیعی

فضای مجازی و اینترنت؛ یکی از ابزارهای دشمن برای تهاجم فرهنگی

یکی از ابزارهای دشمن برای تهاجم فرهنگی، فضای مجازی و اینترنت است که امروز جوانان ما را احاطه کرده و دشمن با استفاده از این ابزار، فکر و اندیشه جوانان ما را هدف قرار داده است و باید برای مصون ماندن جوانان از گزند این تهاجم سنگین آنان را از توطئه دشمن آگاه کرد که این کار نیز نوعی امر به معروف و نهی از منکر است.

خطر متلاشی‌ شدن خانواده‌ها

به تماشای هر شبکه و فیلم و فضای مجازی نپردازید که گاهی اوقات پرداختن به این مسائل، خانواده‌ها را متلاشی می‌کند.

هجمه علیه اعتقادات مسلّم اسلامی با استفاده از فضای مجازی

گروهی امروزه با استفاده از فضای مجازی آن‌چه را  قابلیت چاپ ندارد به صورت شبهه و هجمه علیه اعتقادات مسلّم اسلامی مطرح می ‌ کنند. ‎ ‎

خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند

خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند تا در فضای مجازی که اکنون به آسانی قابل دسترس است، به فساد نیفتند و در این راستا ضروری است خطرهای ناشی از فساد مجازی در جامعه تبیین شود.

حجت‌الاسلام مرتضی ادیب‌ یزدی

در فضای مجازی دچار مشکلات جدی هستیم

ما در فضای مجازی دچار مشکلات جدی هستیم؛ زیرا اختراع فضای مجازی از ناحیه غرب صورت گرفته و تکنولوژی غربی به این بازدهی و به این نوع ایجاد ارتباط در میان آحاد بشر رسیده است. زمانی که تکنولوژی از غرب می‌آید، خود به خود فرهنگ غرب، اصول و ریشه‌های آن بسته و شکل می‌گیرد؛ بنابراین در نگاه نخست ما نمی‌توانیم با جریانی که ریشه‌ها و اصولش با فرهنگ غربی و دیدگاه غربی تنظیم شده است، به گونه‌ای تعامل کنیم که غیرقابل تغییر باشد.

فضای حاکم بر فضای مجازی منطبق با فرهنگ غرب است

اگر بخواهیم در اصول فضای مجازی و کیفیت ارتباط‌گیری با مراجعه‌کنندگان دست ببریم، دیگر فضای مجازی نخواهد بود و از کاروان و مبتکران آن فضا عقب می‌افتیم. فضای حاکم بر فضای مجازی منطبق با فرهنگ غرب و انکار ارزش‌های الهی و معنوی است، به همین دلیل حضرات علما تا اندازه‌ای برای‌شان مشکل است که در این فضا حضور یابند.

علما باید به فضای مجازی ورود یابند

علما باید به فضای مجازی ورود یابند و با کمال اقتدار و کارشناسانه برخورد کنند تا موارد منفی را نقد و نفی و موارد مثبت را تقویت کنند.

از فضای مجازی برای تبلیغ دین استفاده کنیم

اقتضای حاکمیت حکومت اسلامی این است که علما به نیازمندی‌های مردم توجه کنند و با کمال صراحت حکم خدا را آن‌چه هست، بیان کنند. اوج هنر روحانیت و مجتهدان و محققان انقلابی این است که تلفیقی بین واقعیت‌های روز و احکام الهی ایجاد کنند. باید به گونه‌ای عمل کنیم تا مردم با کمال صراحت و شفافیت وارد فضاهای روز و مقتضی روز شوند تا پیام انقلاب، قرآن و اهل بیت(ع) را در فضای مجازی به گوش همگان برسانیم.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان

فضای مجازی محل امتحان‌هاست

فضای مجازی محل امتحان‌ها و تکلیف‌های جدید ماست؛ امتحاناتی که ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایش‌های آدم‌ها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا کرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه می‌توان کاملاً آن را کنار گذاشت و نه می‌توان به راحتی از آسیب‌هایش در امان بود. همۀ دنیا همین‌طور است.فضای مجازی با همۀ مختصات تازه‌ای که دارد و تغییرات گسترده‌ای که ایجاد کرده است، چیزی نیست جز زمینۀ جدیدی برای سنجش قدرت روحی انسان و بستر تازه‌ای برای تکالیف انسانی و دینی، که باید ببینیم چگونه از عهدۀ آن‌ها برخواهیم آمد.

از ابزار و فناوری فضای مجازی درست استفاده کنیم

این‌که ابزار و فناوری فضای مجازی، از کدام فرهنگ و تمدن سرچشمه گرفته و یا مهم‌تر از آن، این‌که چگونه جریان سلطه در حال سوءاستفاده از این ابزار است، مسؤولیت ما را در مواجهه با این فضا کم نمی‌کند که هیچ، بیش‌تر هم می‌کند. فعلاً این ماییم و این امکاناتی که می‌تواند موجب شکست ما و یا برعکس شکست دشمنان ما بشود. ما باید ببینیم با امتحان الهی در مواجهه با این فضای جدید چگونه برخورد می‌کنیم؛ آیا محل تجلی قدرت خدا می‌شویم یا محل تجلی ضعف خودمان؟

فضای مجازی مسؤولیت ما را سنگین‌تر کرده است

فضای مجازی واقعاً مسؤولیت ما را سنگین‌تر کرده است و می‌توانیم چند برابر پیشینیان ثواب ببریم و جهاد کنیم؛ همان‌طور که می‌توانیم چندین برابر دچار ضعف و معصیت شویم.

فضای مجازی فرصتی است برای ارزیابی میزان درک خود از حقایق ناب دینی

فضای مجازی فرصتی است برای آن‌که میزان درک خود از حقایق ناب دینی را ارزیابی کنیم، و بخشی از درک خود را به دیگران منتقل کنیم. گاهی در جریان انتقال معرفت دینی خودمان به دیگران است که می‌فهمیم چقدر می‌فهمیم. و نیز فرصتی است برای این‌که بفهمیم چقدر عاشق دین خدا و اولیای خدا هستیم و یا چقدر خودخواهیم و بی‌خیال خدمت به دین.

نباید صرفاً منفعلانه برخورد کنیم

معلوم است که این فضا، هم خطرات جدیدی را برای ما به دنبال دارد، و هم امکانات جدیدی را برای رشد فردی و اجتماعی در اختیار ما قرار می‌دهد. اما نباید صرفاً منفعلانه برخورد کنیم؛ باید ضمن صیانت و محافظت از آن‌چه می‌خواهند از ما بگیرند، از فرصت‌های این فضا استفاده کنیم. وقتی به فرصت‌های فضای مجازی نگاه می‌کنیم، به سهولت درمی‌یابیم چقدر جای این فناوری برای افزایش هدایت بشر و نجات انسان‌ها خالی بود، و... شاید این فرصت‌ها یکی از زمینه‌های پدید آمدن مقدمات ظهور باشد.

دو اقدام اساسی در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی

در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است؛ یکی آن‌که تقوا را رعایت کنیم تا آلودگی‌های این فضا نَفَس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر این‌که نظم و زمان‌بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم؛ زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدر رفتن و بی‌نظمی در زمان است و به دلیل آن‌که هر لحظه در اختیار ماست، می‌تواند از سر کنجکاوی یا به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را به هم بزند.

فواید فراوان در فضای مجازی

امکان «دسترسی راحت و منظم به اطلاعات»، «پردازش و انتخاب دقیق نیازمندی‌ها»، «انتقال سریع و فراگیر آگاهی‌ها»، «تبلیغ مؤثر و مکرر ارزش‌ها»، و فواید فراوان دیگر در فضای مجازی، وظایف مؤمنان را در زمینۀ دعوت به حق و ترویج حق‌پرستی بسیار زیادتر کرده است. پیام‌های مظلوم انقلاب مقتدر ما منتظر جهانی شدن هستند؛ باید جهان تشنۀ دریافت پیام‌های انقلاب و اسلام ناب را دریافت.

به سرانجام نرسیدن شبکۀ ملی فضای مجازی، یک فاجعه است

در این میان، آن‌چه موجب تأسف فراوان است، تأمین نشدن زیرساخت‌ها و به سرانجام نرسیدن شبکۀ ملی فضای مجازی است که در حد یک فاجعۀ تأسف‌آور است. باید به حال و فرجام جامعه‌ای که برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و امن در فضای مجازی تلاش و اقدام فوری نمی‌کند گریست. نداشتن شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات مانند این است که صدا و سیما و مخابرات کشور را از دیگران و احیاناً دشمنان قرض بگیریم و به آنان وابسته باشیم. مثلاً در زمان جنگ، به دشمن خود بگوییم بخشی از مخابرات و برنامه‌های تلویزیون خود را برای استفادۀ ما اختصاص دهید.

سخت‌افزار اینترنت را در خدمت نرم‌افزار انقلاب اسلامی قرار دهیم

انقلاب اسلامی از ابتدا با قدرت نرم به پیروزی رسیده و تداوم پیدا کرده است، و سخت‌افزار اینترنت به سهولت می‌تواند در خدمت نرم‌افزار انقلاب اسلامی ما قرار گیرد. حتی بیش از آن‌که بتواند در خدمت ضد انقلاب قرار بگیرد، ذاتاً برای ما بیش‌تر می‌تواند مفید واقع شود.

حجت‌الاسلام ماندگاری

قصد کشورهای غربی از گسترش فضای مجازی

کشورهای غربی با گسترش فضای مجازی و شبکه ماهواره‌ای قصد دارند اعتقادات جوانان مذهبی جوانان ایران را تضعیف و فساد و بی‌بندوباری را در ایران ترویج کنند.

وظیفه جوانان در استفاده از فضای مجازی

جوانان مذهبی با استفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی معارف دین اسلام و معارف اهل‌بیت(ع) را در سراسر جهان گسترش دهند؛ زیرا این معارف مطابق عقل، فطرت و سیرت تمام انسان‌ها است و اگر مردم جهان سخنی را مطابق فطرت دریابند به طور قطع از آن پیروی می‌کنند.

امروز تکنولوژی، ارتباط ها را آسان کرده است

امروز تکنولوژی، ارتباط ها را آسان کرده است و به جای این که دشمنان، فساد را از آن طرف دنیا به سوی ما منتقل کنند، دوستان خدا باید معرفت و معارف دین را به کشورهای آن‌ها انتقال دهند.

از این دهکده جهانی درست استفاده کنیم

درگیری جنگ حق و باطل، درگیری فرهنگی است؛ امروز دشمنان با ارسال فیلم‌های مبتذل از طریق سایت‌ها و ماهواره‌ها به دنبال به ابتذال کشاندن اصحاب و محبان امام حسین(ع) هستند و به همین دلیل یاران ایشان باید همت بگمارند و پیش از فعالیت دشمن، از این دهکده جهانی استفاده کنند تا معارف الهی را انتقال دهند و جوانان قاره‌های مختلف آمریکا و آفریقا و آسیا را تحت‌ تاثیر قرار دهند؛ چراکه ما اعتقاد داریم این معارف مطابق عقل، فطرت و سعادت بشر است.

به‌جای این که نگران حضور جوانان در فضاهای مجازی باشید.....

امروز به جای این که نظام از فضای مجازی وحشت داشته باشد که نکند بچه مسلمان ما نماز و حجاب و اعتقاداتش تحت تاثیر شبهات دشمن کاسته شود، باید یاران امام حسین(ع) را تقویت کرد تا در این جنگ فرهنگی برتری خود را نشان دهند؛ همان‌گونه که دیروز جوانان ما در دفاع مقدس بر دشمنان پیروز شدند.

ما نباید فقط نظاره‌گر تلفات لشگر خودی باشیم

امروز دنیا فضای مجازی و دهکده جهانی راه انداخته است و ما نباید فقط نظاره‌گر تلفات لشگر خودی باشیم؛ دشمن دیروز با تک‌تیرانداز و خمپاره و موشک از ما تلفات می‌گرفت و امروز با ایجاد بستر شهوت‌رانی به دنبال ضربه‌زدن است تا جوانان نماز و اعتقادات را کنار بگذارند. نباید حالت انفعالی به خود بگیریم و از ارسال تصاویر و فیلم‌های مستهجن دشمن هراس داشته باشیم.

جذب قلوب جوانان دنیا از طریق فضای مجازی

بچه‌های دوره راهنمایی و متوسطه امتیاز کارکردن با فضای مجازی را دارند و آن‌ها این هنر را داشته باشند که نوجوانان هم‌سن خود را در آن سوی دنیا پیدا کرده و قلوب آن‌ها را به خدا اطمینان دهند.

تهدیدهای دشمن را بزرگ نشان ندهید

در فضای مجازی نباید تهدیدهای دشمن را بزرگ نشان داد؛ چراکه عامل ترس و کوچک‌ شمردن کشور است.

قدرت فراوان رسانه‌ها

رسانه‌ها با قدرتی که دارند، می‌توانند باعث تقویت و گسترش باورهای دینی شوند و هم آن را تخریب کنند و یک باور و مسیر غلط و افکار انحرافی را در جامعه نهادینه کنند، به گونه‌ای که هیچ نهاد و جریانی نتواند با آن مبارزه کند.

عبدالله پوراحمد

ماهنامه فرهنگ پویا-29

مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد