پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۶
کد مطلب: 43203
۲
نماز؛ آنچه بچه ها خواهند دید و می فهمند اما بزرگ ترها نمی دانند

ذهنیتی خشن از خدا به بچه‌ها القا می‌کنیم

ذهنیتی خشن از خدا به بچه‌ها القا می‌کنیم
میگنا: حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی، استاد مرکز تخصصی نماز در گفت‌و‌گو با ايكنا با اشاره به اینکه سه سال هست اساتید مرکز تخصصی نماز در حال تعلیم شیوه‌های دعوت کودکان به نماز هستند، اظهار کرد: اساتید این مرکز دوره‌های متفاوت روانشناسی، جامعه‌شناسی، پاسخگویی و …

وی در ادامه به بیان آسیب‌های رفتاری پدر و مادر که به نماز‌خوان شدن فرزندشان خدشه می‌زند پرداخت و عنوان نمود: زمانی که والدین نماز بی‌اهمیت می‌خوانند، یعنی نماز را آخر وقت می‌خوانند یا به مقدمات آن توجهی نمی‌کنند، باعث می‌شوند اهمیت نماز نزد کودکان هم کم جلوه کند.
این استاد دوره تعلیم نیک(آموزش دعوت به نماز کودکان)، اضافه کرد: بچه‌ها نگاه می‌کنند و می‌بینند که به طور مثال نماز والدین آنان قضا می‌شود و پدر و مادر نسبت به این مساله حساسیت نشان نمی‌دهند و این مسائله را کنار سایر مسائل زندگی خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال کودک وقتی در درس ریاضی خود نمره اندکی می‌گیرد،عكس العمل والدین و معلمان به این مساله چیست؟ و اگر در درس دینی نمره اندکی بگیرد چه واکنشی را دریافت می‌کند؟ به این مساله می‌گویند سامانه ارزش‌گذاری.


بچه‌ها قیاس می‌کنند برای والدین درس ریاضی مهم‌ هست یا دینی
وی تصریح نمود: بچه‌ها عکس‌العمل پدر و مادر را هنگامی که معلمان به آنان می‌گویند کودک شما حمد و سوره را بلد نیست یا در نماز جماعت شرکت نمی‌کند را با زمانی که به آنان گفته می‌شود نمره درس زبان کودک شما کسرشده، قیاس می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که درس دینی، نماز، قرآن و … چندان اهمیت ندارد اما زبان، ریاضی و … اهمیت دارند.
حجت‌الاسلام قاسمی به شرایطی اشاره نمود که در آن کودکان می‌بینند مادر و پدر برای نماز خود را آماده می‌کنند، سجاده پهن می‌کنند، عطر می‌زنند، سایر اقدامات خود را رها می‌کنند، لباس مناسب می‌پوشند و … یعنی درست همانگونه که ائمه(ع) مشی می‌کردند، عمل می‌کنند آنوقت در ذهن آنان نماز جایگاه والایی پیدا می‌کند.


چه طور ضیافت می‌‌رویم؟ چه طور با خدا سخن می‌زنیم؟
وی دنبال کرد: بچه‌ها قیاس می‌‌کنند وقتی والدین می‌خواهند ضیافت یا عروسی بروند چه طور لباس می‌پوشند و وقتی می‌خواهند با خدا صحبت کنند چه طور مشی می‌کنند و لباس می‌پوشند و نتیجه این قیاس هست که در ذهن آنان نهادینه می‌شود.
حجت‌الاسلام قاسمی یکی دیگر از مسائل با اهمیت تأثیرگذار در دعوت کودکان به نماز را ترسیم نقش عظمت خداوند در زندگی خانواده عنوان نمود و اظهار کرد: بچه‌ها نگاه می‌کنند و می‌بینند خدایی که در نماز با او صحبت می‌کنند چه نقشی در زندگی آنان دارد. وقتی به طور مثال پدر مشکلات زندگی را به خداوند نسبت می‌دهد به طور مثال خداوند زمین لرزه فرستاد، بلا فرستاد، جان فلانی را گرفت و … نگاه و برداشت کودک نسبت به خدا منفی می‌‌شود.


همه خوبی‌ها از خداست اما ما بالعکس این مطلب را در خانواده‌ها مطرح می‌کنیم
وی تصریح نمود: این در حالی هست که ما حدیث داریم «هر عیب و نقصی هست از خودتان هست و هر خیری هست از طرف خداست». اما ما برخلاف این باور را در خانواده‌ها مطرح می‌کنیم. در حالتی که در زیادی از آسیب‌ها و بلایا جامعه، مسئولان، پدر و مادر و … مشکلات یا از طرف خود فرد هست که درست کوشش نکرده، یا والدین او کوشش نکرده‌‌اند، یا جامعه و مسئولان جامعه عملکر درستی نداشته‌اند، یا اینکه از طرف خدا چیزی قطعی شده هست. بنابراین باید این مسائل را از هم تفکیک کنیم و امتحان‌های الهی را برای بچه‌ها توضیح دهیم.
حجت‌الاسلام قاسمی در جواب به این سوال که چه طور خداوند را به بچه‌ها معرفی کنیم؟ اظهار کرد: ما باید نعمت‌های خدای مهربان را برای بچه‌ها بازگو کنیم. به طور مثال وقتی می‌خواهیم این مساله را برای بچه‌های کوچک اجرا کنیم می‌گوییم: «کی به ما چشم داده، گوش داده، هوش داده؟» یا پیش از غذا به بچه‌ها می‌گوییم این غذا موهبت الهی هست.


ذهنیتی خشن از خدا به بچه‌ها القا می‌کنیم
وی عنوان نمود: وقتی اسم خدا منحصرا در ناخوشی‌ها ذکر می‌‌شود و در خوشی‌ها هیچ ذکری از خدا نمی‌شود، یا به طور مثال وقتی به کودک گفته می‌شود که اگر کذب بگویی می‌روی جهنم، یا خدا تو را می‌سوزاند، دروغ‌گو دشمن خداست و … این کلمات بار منفی زیادی دارند و ذهنیتی خشن از خدا در ذهن بچه ایجاد می‌کند که خدا با کوچک‌ترین خطایی ما را در آتش می‌سوزاند با چنین ذهنیتی بچه هیچ رغبتی برای سخن زدن با خدا پیدا نمی‌کند.
این استاد مرکز تخصصی نماز افزود: وقتی خدای خشن در ناخوداگاه بچه نقش بسته هست، کودک تمایلی به برقرار کردن رابطه با این خدای خشن نیست. گویی که خدا منحصرا می‌خواهد مچ بگیرد به جای اینکه دست بگیرد یک چنین موجودی که ما به بچه‌ها می‌شناسانیم محبوبیت ندارد و وقتی بچه‌ها این مفاهیم را دریافت می‌کنند یواش یواش پایشان در هنگام عمل می‌لغزد.
وی تصریح نمود: والدین باید پیش از بچه‌دار شدن برای نمازخوان شدن فرزندانشان برنامه دارا باشند. نماز درست خواندن، آدم را رهایی می‌دهد؛ نماز درست خواندن هم، منحصرا رکوع و سجده نیست اقامه نماز هست. اقامه نماز متوقف در آن هست که پدرها لقمه حلال سر سفره بیاورند و مادرها هم عفت بورزند. این هست که گفته می‌شود نماز یعنی تمام دین. ما از نماز چیزهایی فراتر از رکوع و سجود می‌خواهیم و نماز هست که باعث معراج آدم می‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...