چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۵
کد مطلب: 45217
۲
۴
شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان 97 – 98

دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر چه دانشجویانی را پذیرش می نماید ؟

دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر چه دانشجویانی را پذیرش می نماید ؟
میگنا: دانشگاه فرهنگیان یا مراکز تربیت معلم سابق، دانشگاهی است که به منظور تربیت مربیان و معلمان توانمند، بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضوابط و مقررات دو وزارت آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود.

طبق اساسنامه، سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان درشهرتهران مستقر و 32 پردیس برادران و 32 پردیس خواهران در استان ها راه اندازی و مقرر شده است سایر مراکزتربیت معلم در این پردیس ها ساماندهی گردند و به این ترتیب مراکز تربیت معلم سابق ارتقاء یافته و تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

این دانشگاه، در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در آینده ای نزدیک، دکتری، به تربیت، آموزش و ارتقاء علمی، معرفتی مربیان و معلمان آموزش و پرورش می پردازد.

استخدام از آغاز تحصیل، پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجو در طول تحصیل و امنيت و تضمین شغلی دولتي در دانشگاه فرهنگیان باعث شده مخصوصا در سال های گذشته ، استقبال از تحصیل در این دانشگاه بسیار بالاتر از گذشته شود .

از آنجایی که تنها راه ثبت نام و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان از طریق شرکت در کنکور و انتخاب رشته کنکور سراسری است، بنابراین در این مقاله قصد داریم در چند بخش مجزا به مهم ترین سوالات علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان (و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی که مانند دانشگاه فرهنگیان در برخی از رشته محل ها اقدام به پذیرش دانشجو برای شغل معلمی می کند) از جمله شرایط انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ، رشته های دانشگاه فرهنگیان و در رتبه قبولی دانشگاه فرهنگیان پاسخ دهیم .  
 
نحوه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به صورت نیمه متمرکز است یعنی داوطلبان علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه باید علاوه بر شرکت در آزمون سراسری و کسب رتبه قبولی، در مصاحبه و آزمون های مدنظر این دانشگاه نیز موفق به کسب نمره قبولی شوند.به عبارت دیگر رشته های نیمه متمرکز رشته‌هایی هستند که که پذیرش دانشجو در آن نیازمند انجام مصاحبه، معاینات پزشكي،آزمون عملی و علمی و سير مراحل گزينش و تحقيقات است.

در ادامه مطلب به بررسی كامل و ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان در سال 97 – 98 مي پردازيم.
 
شرایط ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان 97 – 98
داشتن حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش در زمان ثبت نام در آزمون (مشروط به تدوام اشتغال در آموزش و پرورش) برای ورود به دانشگاه فرهنگیان الزامی می باشد.
  •  دریافت فرم معلم مبنی بر موافقت با ادامه تحصیل شاغلین رسمی و پیمانی از اداره آموزش و پرورش محل خدمت براساس شرایط مندرج در دستورالعمل مربوط (داوطلبان می توانند برای دریافت فرم معلم به کارگزینی اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود مراجعه نمایند).

    عدم ارائه فرم معلم توسط محل خدمت به منظور نداشتن شرایط ثبت نام در آزمون می باشد.

     در زمان ثبت نام، شروع به تحصیل و حین تحصیل در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی، متقاضیان نباید اشتغال به تحصیل در هر یک از دوره های کاردانی و بالاتر (از جمله پیوسته و یا ناپیوسته) را داشته باشند.
     
  • قبولی داوطلبان به تعداد پذیرفته شدگان در هر یک از کدرشته محل های مربوط به ویژه فرهنگیان بستگی دارد.یعنی اگر تعداد پذیرفته شدگان به حدنصاب لازم (حداقل 15 نفر) نرسد قبولی داوطلبان لغو خواهد شد.

    پردیس های دانشگاه فرهنگیان مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران محل در نظر گرفته شده برای تحصیل پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی ویژه شاغلین رسمی و پیمانی می باشد.
     
سایر داوطلبان اعم از معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی قراردادی، آزاد و … مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان نخواهند بود و کلیه رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان در همه گروه های آزمایشی، مخصوص شاغلین رسمی و پیمانی آموزش و پرورش می باشد.

متقاضیانی که مدرک کارشناسی و بالاتر را دارند، مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان نمی باشند.
 
دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر چه دانشجویانی را پذیرش می نماید ؟

1- دانشجویان کارشناسی پیوسته (دانشجو معلم): دانشجویان کارشناسی
پیوسته از طریق آزمون سراسری و پس از انجام مصاحبه و گزینش پذیرش می شوند.آموزش این افراد به صورت تمام وقت و برنامه کلاسی آنها در روزهای شنبه تا چهارشنبه می باشد.دانشجویان کارشناسی پیوسته پس از پایان دوره تحصیلیشان به عنوان معلم در مدارس به فعالیت می پردازند و از ابتدای تحصیل نیز در آموزش و پرورش استخدام می شوند.

2-دانشجویان کارشناسی ناپیوسته (معلم‌ دانشجو): دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته در صورت داشتن مدرک کاردانی در مقطع کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می دهند.برنامه کلاسی این دانشجویان غالبا روز های پنجشنبه و جمعه می باشد.یعنی روزهایی که مدارس تعطیل است آنها می‌توانند در کلاس ها شرکت کنند.

3- دانشجویان کارشناسی ارشد: در حال حاضر پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد از میان معلمان، محدود است اما در آینده تعداد بیشتری از دانشجویان را در رشته ‌های متعدد و مورد نیاز آموزش و پرورش خواهند پذیرفت.
 
 
شرایط پذیرش (داوطلبان آزاد) در دانشگاه فرهنگیان 97 – 98
طبق روال سال های گذشته پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در صـورت دریافت مجوز توسط آموزش و پرورش بـا درج شـرایط و ضـوابط اختصاصی به انضمام ظرفیت پذیرش در دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره 2) و مطابق مقـررات و ضـوابط قـانونی، انجام مـی گیرد.بنابراین پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برای هر فرد شرایط خاص خود را دارد.

شرایط پذیرش (داوطلبان آزاد) در دانشگاه فرهنگیان:
1-بومی بودن داوطلب
2-کسب نمره علمی کل 6500 و بالاتر در زیرگروه مربوط
3-داشتن حداکثر سن 20 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه (1375/1/7 به بعد).حداکثر سن ورود به دانشگاه و حداقل معدل کل، تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهند داشت.
4-داشتن مدرک پیش دانشگاهی و کسب معدل کل 15 در دوره متوسطه دوم (پایه های اول، دوم و سوم).
5-ارائه تعهد خدمت (داوطلبان باید 2 برابر مدت تحصیل‌شان حداقل 8 سال در خدمت آموزش و پرورش باشند).
6-کسب موفقیت در مصاحبه اختصاصی (جهت ارزیابی توانمندی ها و جنبه‌های جسمی، روانی و شخصیتی داوطلبان).
7-داشتن حداکثر 28 سال سن در بدو استخدام قطعی پس از فارغ التحصیل شدن.
 
يعني طبق آنچه در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 96 درج شده است کلیه داوطلبانی که 1) در کارنامه اولیه نتایج کنکور 96 تراز بالای 6500 کسب کرده 2) متولد 1 مهر 76 به بعد بوده و 3) معدل کل دیپلم بالای 15 دارند می توانند در انتخاب رشته 96 ، دانشگاه های فرهنگیان را انتخاب کنند . خبر خوب این است که در اطلاعیه مورخ 9/2/96 آموزش پرورش ، شرط سنی داوطبان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان از 20 سال تمام به 22 سال تمام تغییر کرد . بنابراین متولدین 1 مهر 74 به بعد در صورت داشتن شرایط تراز بالای 6500 و معدل کل دیپلم بالای 15 می توانند در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ( مراکز تربیت معلم سابق ) شرکت کنند .


شرط سلامت کامل گفتاری ( نداشتن لکنت زبان )، قدرت بینایی ( 10 از 10 با عینک و 16 از 20 بدون عینک بصورت مجموع هردوچشم )، قدرت شنوایی ، قد و وزن مناسب ( حداقل 160 سانتی متر در مردان و 155 سانتی متر در بانوان ) ، نداشتن نقص عضو مشهود ، عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج ، سلامت روانی و برخورداري از استعداد، علاقه و انگيزه معلمي، عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جايگاه معلمي، برخورداري از قدرت تعامل با ديگران آشنايي با تعاليم ديني، به ويژه قرآن كريم از دیگر شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان است که در زمان مصاحبه خواسته خواهد شد . به تعداد دو برابر ظرفیت از داوطلبان دارای شرایط قبولی دعوت به مصاحبه به عمل می آید و درصورت کسب موارد بالا و موفقیت در مصاحبه تخصصی ، فرد به عنوان قبولی نهایی دانشگاه فرهنگیان معرفی می شود . برای آشنایی با سوالات مصاحبه استخدامی کلیک کنید .


 
رتبه قبولی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
سهمیه بومی گزینی تاثیر بسزایی در انتخاب رشته فرهنگیان دارد به نحوی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رشته محل های دانشگاه فرهنگیان برای بومی های هر استان بصورت مجزا تفکیک شده و هر فرد فقط حق انتخاب رشته محل های مربوط به استان بومی خود را دارد.

از آنجایی که قبولی در دانشگاه فرهنگیان دو مرحله ای و همراه با مصاحبه شفاهی است بنابراین صرفا تشابه
رتبه شما با رتبه قبولی یک فرد در کنکور سال گذشته نمی تواند اطمینان بخش باشد بلکه برای قبولی نهایی باید حتما خود را برای مصاحبه حضوری نیز آماده کنید. از آن گذشته در سال های قبل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ثابت نبوده و با تغییرات زیادی همراه است. دلیل آن تغییر نیاز به نیروی استخدامی در آموزش پرورش در گذر سال های مختلف است .
 
 
رتبه قبولی دانشگاه فرهنگیان
رتبه قبولی در پذیرش دانشگاه فرهنگیان به دلیل نیمه مترکز بودن بسیار اهمیت دارد. معمولا داوطلبانی مجاز به تحصیل در این دانشگاه می باشند که ترازشان بیش از 6500 باشد یعنی به طور میانگین احتمال پذیرش رتبه های کمتر از 3000 بیشتر می باشد، تکته مهمی که باید یادآور شویم این است که فقط رتبه ملاک پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نخواهد بود بلکه داوطلبان بعد از کسب نمره قابل قبول در آزمون کتبی باید در مصاحبه ( آزمون شفاهی ) نیز پذیرفته شوند.

رشته های دانشگاه فرهنگیان
همانطور که می دانید کنکور سراسری 5 گروه آزمایشی به نام های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی ، هنر و زبان های خارجی دارد . رشته های معرفی شده در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در هر کدام از این گروه های آزمایشی متفاوت است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته تجربی:
دبیری شیمی ، دبیری زیست شناسی ، آموزش ابتدایی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، آموزش تربیت بدنی

رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته ریاضی:
آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی رشته های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

در انتخاب رشته ریاضی:
مهندسی برق ، مهندس خودرو ، مهندسی کامپیوتر ، مهندسی معماری ، مهندسی مکانیک ، مهندسی عمران رشته های دانشگاه فرهنگیان

در انتخاب رشته انسانی:
آموزش زبان و ادبيات فارسي، دبيري الهيات و معارف اسلامي، دبيري تاريخ، دبيري زبان و ادبيات عربي، دبيري علوم اجتماعي، راهنمایی و مشاوره، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش جغرافیا، آموزش تربیت بدنی

رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته هنر:
آموزش ارتباط تصویری رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته زبان های خارجی : تربیت دبیر زبان انگلیسی

 
عوامل امتیاز آور تقسیم بندی
طبق مقررات، پذیرش دانشجو معلم در این دانشگاه به صورت بومی انجام می شود تا پس از اتمام تحصیلات و به شرط تخصیص مجوز استخدام، محل خدمت متقاضی همان محل تحصیل او باشد. اما برخی منابع از محاسبه امتیاز متقاضی بر اساس برخی از عوامل و  تعیین محل خدمت فرد یاد کرده اند.
لازم به ذکر است منبع رسمی و موثقی در خصوص تأیید این عوامل در دسترس نیست:
 
رديف عامل امتياز آور نحوه محاسبه امتيازات مدارك مورد نياز
1 معدل مدرك تحصيلي ديپلم عدد معدل با ساير عوامل جمع مي گردد . تصوير مدرك تحصيلي ديپلم
2 نمره مصاحبه نمره مصاحبه از 20 تعیین شده و عدد حاصل با ساير عوامل جمع مي گردد . -----
3 اولويت ايثارگري
فرزند شهيد 20 امتياز – فرزند جانباز بالاي 25 درصد 10 امتياز – فرزند جانباز 5 تا 24 درصد و خواهر و برادر شهيد و نيز خواهر و برادر جانباز 5 امتياز

گواهي ايثارگري از بنياد شهيد و امور ايثارگران
4 فرزند فرهنگي به ازاي هر كدام از والدين شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش 5 امتياز
تصوير حكم كارگزيني و صفحه اول و دوم شناسنامه والدين فرهنگي
5 همسر فرهنگي در صورتي كه همسر فرهنگي باشد 5 امتياز تصوير حكم كارگزيني همسر و صفحه اول و دوم شناسنامه همسر و صفحه دوم شناسنامه خود
6 تاهل و اولاد به ازاي تاهل 5 امتياز و به ازاي هر اولاد حداكثر تا دو اولاد 2 امتياز تصوير صفحه اول و دوم شناسنامه همسر و تصوير صفحه دوم شناسنامه خود و تصوير صفحه نخست شناسنامه فرزندان
7 اولويت بومي در تعيين محل خدمت 50 درصد نيازهاي شهرستان ها از نيروهاي بومي تامين مي گردد  
 


آدرس سازمان مرکزی: شهرک قدس- بلوار شهید محمد مهدی فرحزادی- تقاطع نیایش- خیابان تربیت معلم
تلفن: 
-021-87751200
  وب سایت دانشگاه فرهنگیان:
 http://te.cfu.ac.ir
مرجع : ايران مشاور،هيوا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مرتضی دین محمدی
Iran, Islamic Republic of
.سلام من کلاس یازدم انسانی هستم کمی لکنت زبان دارم خیلی کم.میخوام بدونم اگه دوسال دیگه بخوام برم دانشگاه فرهنگیان میتونم تایید شم یا از الان برم گفتار درمانی.ممنونم
Iran, Islamic Republic of
بروگفتاردرمانی مهمترین نکته درمصاحبه بیان صریح واعتماد بنفس است
Raki
Iran, Islamic Republic of
سلام میخواستم بدونم کسی که دیپلم معماری داره می‌تونه تو کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت کنه؟
Iran, Islamic Republic of
سلام، من دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی هستم، خواستم بدونم بعد از اخذ لیسانس چجوری میتونم وارد دانشگاه فرهنگیان شم؟ حتما باید دوباره کنکور بدم یا راه دیگه ای هم هست؟
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد