جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۴
کد مطلب: 46039
۰
پاسخی علمی به موضوعی پرحاشیه

مشق شب برای دانش‌آموزان لازم است؟

مشق شب برای دانش‌آموزان لازم است؟
میگنا: همه ما تجربه مشق‌های شب طولانی و نوشتن تکالیف طاقت‌فرسا تا ساعاتی از نیمه شب را داشته‌ایم، تکالیفی که برای روزها در طول هفته نادیده گرفته‌شده و در آخرین شب نوشته شده‌اند. برخی از کارشناسان اعتقاددارند تکلیف شب برای دانش‌آموزان یک کار مخرب بوده و موجب آزار آن‌ها و والدین می‌شود درحالی‌که گروهی دیگر، آن را حیاتی و مهم محسوب می‌کنند. بحث درباره چگونگی و اساساً بود و نبود مشق شب، بحث جدیدی نبوده و حداقل از ابتدای قرن بیستم یعنی سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون رواج داشته است.

این بحث علاوه براینکه این روزها در کشور ما به شدت مطرح و مواضع مختلفی را موجب شده ،به طور جدی بین دو کاربر توئیتر به نام‌های گری لینیکر (Gary Lineker) و پیرس مورگان (Piers Morgan) درگرفته و اظهارنظرهای مختلفی را از سوی کاربران به دنبال داشته است.

پیرس مورگان در این رابطه اعتقاد دارد: بسیاری از والدین تنبل با حذف مشق شب موافق هستند. این موضوع باعث شده تا کشور ما (ایالات‌متحده)از نظر  استانداردهای آموزشی از کشورهایی مانند چین پایین تر قرار گیرد. بسیاری از مطالعات دقیق در این زمینه  انجام‌شده است که می‌تواند والدین، معلمان و مدیران را برای تصمیم گیری‌های منطقی در مورد اینکه چه میزان از دانش‌آموزان خارج از کلاس باید تکمیل شود، راهنمایی کند.

از سوی دیگر مخالفان تکالیف شب اعتقاددارند که مشق شب باعث کاهش ارتباط بین افراد خانواده شده و گری لینیکر در این رابطه می‌گوید: من در سال ۲۰۰۵ یک مطالعه انجام داده و دریافتم مدت زمانی که کودکان و نوجوانان در دوران تحصیل و مدرسه از مهدکودک تا پایان تحصیلات اجباری صرف می‌کنند، در طول قرن گذشته زیاد شده است. این موضوع به این معنی است که زمان بیشتری از وقت کودک با آموزش پر می‌شود، بنابراین زمانی که باید به خانواده اختصاص یابد، کاهش پیدا می‌کند که این موضوع باعث افزایش فشار بر مرز میان خانواده و مدرسه می‌شود.

از سوی دیگر میزان تکالیفی که دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، به ویژه در سال‌های اولیه تحصیل، افزایش پیدا می‌کند، درحالی‌که والدین در این دوره سنی علاقه زیادی به بازی با دوستان و صرف وقت با خانواده دارند.

به باور بسیاری از افراد، موفقیت تحصیلی در موفقیت‌های زندگی فرد تأثیر داشته و والدین می‌توانند از تکالیف خود برای ترویج و یا کنترل مسیر آکادمیک فرزند خود استفاده کرده و امیدوار باشند موفقیت‌های آموزشی آینده فرزند خود را تضمین می‌کنند. اما اغلب والدین با این موضوع مخالفت هستند. آن‌ها می‌خواهند فرزندانشان در مدرسه موفق باشند، اما نمی‌خواهند کودکانشان تحت فشار باشند.

باید پذیرفت که این مسئله به نظرات والدین، کودکان و معلمان آن‌ها محدود نیست - دولت‌ها نیز خواه ناخواه در این نزدینهه درگیر هستند. در پاییز سال ۲۰۱۲، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از بیان دیدگاه خود در مورد ممنوعیت تکالیف مدرسه، به تیتر اول خبری جهان تبدیل شد.

مشکل این است که برخی از سیاستمداران و مدیران ملی، سیاست‌های نظارتی در آموزش را به عنوان یک راه حل برای طیف گسترده‌ای از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و بدون توجه به پیامدهای این قوانین برای دانشجویان و والدین، در نظر می‌گیرند.

آیا مشق شب و تکالیف منزل سودمند است؟
نتایج آزمایش‌ها و مطالعات تجربی متعددی نشان می‌دهد که  ارائه تکالیف خانه به طور کلی برای دانش‌آموزان دبیرستانی  تأثیر مثبتی داشته است. به عنوان مثال، پروفسور هریس  کوپر از اساتید دانشگاه دوک با استفاده از داده‌های مدارس  دولتی ایالات‌متحده، در فاصله سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۳ این  موضوع را مورد بررسی قرارداد. وی دریافت که تکالیف عمومی تأثیر مثبتی بر نمرات آزمون و بهبود نگرش دانش‌آموزان گذاشته است.

در سال ۲۰۰۹، پروفسور اولریچ تراتوین (Ulrich Trautwein) و گروهی از همکارانش در دانشگاه تیبینگن دریافتند که برای تعیین اینکه آیا کارهای خانگی تأثیری دارند یا خیر، محققان باید تفاوت‌های بین کلاس‌های مختلف را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، یک معلم می‌تواند تکالیف را به یک کلاس که دانش‌آموزان آن از نظر تحصیلی سطح پایین تری دارند، اختصاص دهد.

البته این موضوع که  دقیقاً مشخص شود کدام نوع تکالیف و چه مقدار از آن، بر عملکرد کلی دانش‌آموزان تأثیر خواهد گذاشت، بحثی بسیار دشوار است.

در این میان، جنسیت  نیز عامل مهمی به شمار می رود. به عنوان مثال، مطالعه دانشجویان دبیرستانی آمریکا که توسط پروفسور گری ناتریلو (Gary Natriello)  در دهه ۱۹۸۰ انجام شد، نشان می‌دهد که دختران بیشتر وقت خود را برای انجام تکالیف اختصاص می‌دهند، درحالی‌که یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که دختران آمریکایی تمایل بیشتری به انجام تکالیف ریاضی در مقایسه با پسران دارند. مطالعه دیگری که در این زمان دانشجویان آمریکایی آفریقایی-آمریکایی در ایالات‌متحده انجام شد نشان داد که دختران ۱۳ و ۱۴ ساله به نسبت پسران بیشتر موفق به مدیریت تکالیف و دروس خود می‌شوند.

آیا تکلیف خانه و مشق شب باعث آسیب می‌شود؟
شواهد نشان می‌دهد ارائه مقدار زیادی از تکالیف می‌تواند اثرات جدی بر سلامت دانش‌آموزان داشته باشد. نتایج یک مطالعه در کشور چین که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، بین تکلیف شب زیاد و اختلال خواب ارتباطی مستقیم کشف کرد.

همچنین لازم به ذکر است که تکالیف بیش از حد مدارس می‌تواند اثرات منفی در روحیه کودکان ایجاد نماید که ممکن است هر گونه اثر مثبت تکالیف شب را خنثی کند. نتایج مطالعات پژوهشگران مرکز روانشناسی کودکان نیو انگلند، نیز نشانگر این پیامدهای منفی بر کودک و کل خانواده است.

دستورالعمل‌های متخصصان  به طور معمول نشان می‌دهند که کودکان کلاس اول (شش ساله) نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه در مشق شب داشته باشند و این مقدار باید در هر سال تحصیلی ۱۰ دقیقه افزایش یابد. با این حال، هنجارهای فرهنگی ممکن است به شدت بر این موضوع تأثیر بگذارد.

آیا مشق شب باید ممنوع شود؟
به نظر می‌رسد  حتی اگر خطرات احتمالی اثرات منفی مشق شب نیز وجود داشته باشد، این مسئله نباید به کلی ممنوع شود. مقادیر کم مشق شب، با اهداف یادگیری خاص و با حمایت مناسب والدین ، می‌تواند به بهبود عملکرد دانش‌آموزان کمک کند. درحالی‌که برخی مطالعات به طور کلی شواهد کمی را نشان داده‌اند که انجام تکالیف در کودکان به طور کلی تأثیر مثبتی دارد، مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۰۸ توسط مارت رونن، پژوهشگر نروژی، نشان می‌دهد که ممنوعیت تکالیف منجر به کاهش انگیزه و عملکرد دانش‌آموزان می‌شود.

به این ترتیب پیشنهاد می‌شود مشق شب و تکالیف منزل ارائه‌شده به دانش‌آموزان به میزان کم اما مفید و برنامه‌ریزی‌شده باشد.

ترجمه: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.