جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۰
کد مطلب: 49546
۱

چاپ کتابی درباره خوشبختی در روانشناسی آدلر

چاپ کتابی درباره خوشبختی در روانشناسی آدلر
میگنا: کتاب «شجاعت منفور بودن (چگونه خود را رها کنید و به سعادت واقعی دست یابید)» نوشته ایچیرو کیشیمی و فومیتاکه کوگا به‌تازگی با ترجمه علی سلامی توسط نشر گویا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مطالب این‌کتاب در قالب گفتگوهای مختلف بین یک فیلسوف و یک مرد جوان تنظیم شده‌اند. زیگموند فروید، کارل گوستاو یونگ و آلفرد آدلر را به‌عنوان غول‌های علم روانشناسی در جهان می‌شناسند. ایچیرو کیشیمی و فومیتاکه کوگا به‌عنوان نویسندگان کتاب «شجاعت منفور بودن» در اثر خود سراغ آموزه‌های آدلر رفته‌اند و گفتگوهای کتاب را نوشته‌اند. نویسندگان این‌کتاب، اثر دیگری هم با همین رویکرد و عنوان «شجاعت خوشبخت‌بودن» دارند.

مکتب روانشناسی آدلر در اروپا و آمریکا طرفداران زیادی دارد. شاید یک‌علت وجود طرفداران زیاد این‌روانشناس، این باشد که پاسخ‌های ساده‌ای به چنین سوالی داده است: «انسان چگونه می‌تواند خوشبخت باشد؟» نویسندگان کتاب پیش‌رو هم با اشاره به همین‌مساله در روانشناسی آدلر، می‌گویند شاید آموزه‌های این‌روانشناس، کلید این‌پرسش یعنی چگونگی خوشبخت‌بودن باشد. نویسندگان کتاب، پیش از شروع مقدمه اثر که آن‌هم در قالب گفتگو نوشته شده، این‌جملات را آورده‌اند:

«در حاشیه شهری هزارساله فیلسوفی زندگی می‌کرد که می‌آموخت جهان ساده است و خوشبختی در دسترس هر انسانی قرار دارد. مرد جوانی که از زندگی ناخرسند بود به دیدار این فیلسوف رفت تا به کُنه مطلب پی‌ ببرد. این مرد جوان دنیا را انبوهی آشفته از تناقضات می‌دید و از دیدگاه بدبینانه او، اندیشه خوشبختی کاملا پوچ و محال بود.»

مقدمه‌ای هم که به آن اشاره کردیم، با این‌جملات شروع می‌شود:
«جوان: می‌خواهم یک‌بار دیگر از شما بپرسم؛ آیا باور دارید که دنیا از هر جهت مکانی ساده است؟
فیلسوف: آری، این‌دنیا به‌طرز حیرت‌انگیزی ساده است و زندگی نیز ساده است.»

کتاب «شجاعت منفور بودن» ۵ فصل دارد که هر فصل در واقع یک‌شب از گفتگوی فیلسوف و جوان است. با این‌حساب، گفتگوهای این‌کتاب در قالب ۵ شب گردآوری شده‌اند که هر شب، گفتگوهای کوچک‌تری را شامل می‌شود. فصل اول با این‌عنوان شروع می‌شود: ضربه روحی را انکار کنید. فصول دوم تا پنجم هم با این‌عناوین شروع می‌شوند: چرا از خودتان بیزارید، اشتیاقِ تایید را انکار کنید، مرکز جهان کجاست، مشتاقانه در مکان و زمان کنونی زیستن.

در بخشی از این‌کتاب می‌خوانیم:
جوان: این‌ استدلالی بی‌معناست! می‌خواهید بگویید انسان فقط باید درباره خود فکر کند و به شکلی پارسانما زندگی کند؟

فیلسوف: در تعالیم فلسفی، انسان دیدگاهی پیدا می‌کند که مثل این است: اگر برای خودتان زندگی نمی‌کنید، پس چه کسی به‌جای شما زندگی می‌کند؟ شما فقط برای زندگی خودتان زندگی می‌کنید. وقتی مسئله مربوط به شما می‌شود، یقینا این شما هستید که باید زندگی خودتان را داشته باشید؛ و بعد، اگر برای خودتان زندگی نمی‌کنید، چه کسی قرار است به‌جای شما زندگی کند؟ درنهایت ما به‌گونه‌ای زندگی می‌کنیم که به «من» می‌اندیشیم. دلیلی ندارد که این‌طور فکر نکنیم.

جوان: پس شما هم دچار آفتِ نیست‌انگاری هستید. می‌گویید عاقبت طوری زندگی می‌کنید که به «من» می‌اندیشید؟ و اینکه این کار اشکالی ندارد؟ چه طرز تفکر ناگواری!

این‌کتاب با ۲۸۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۶ هزار تومان منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد