پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۵
کد مطلب: 45956
۳

۱۰ حقیقت روانشناختی جالب درباره ذهن و روان انسان که احتمالا چیزی از آن ها نمی دانید

۱۰ حقیقت روانشناختی جالب درباره ذهن و روان انسان که احتمالا چیزی از آن ها نمی دانید
۱- کسانی که هوش بسیار بالایی دارند، دوستان زیادی ندارند
در روزگاران قدیم، در دورانی که اجداد ما به شکار می رفتند و دور هم جمع می شدند، برقراری ارتباط دوستانه با یکدیگر برای بقای قبیله امری ضروری بود چون شکار یک ماموت با همکاری یکدیگر کار ساده تری بود. امروزه هم انسان ها با یکدیگر دوست می شوند، اما نه برای نفع بردن. با این حال، تحقیقات جدید نشان می دهد کسانی که ضریب هوشی بالایی دارند، به دوستان زیادی احتیاج ندارند. چون ذهن این افراد درگیر حل و فصل مسائلی است که واقعا مهم و جدی هستند و آن ها برقراری ارتباط را وقت تلف کردن می دانند. با این حال، طبق تحقیقات، رابطه دوستی نه فقط روی وضعیت روانی، بلکه روی سلامت جسمانی ما هم تأثیر مثبت دارد. به همین دلیل است که بهتر است گاهی دست از کتاب خواندن بکشید و با آدم های جالب گپ بزنید.


۲- افسردگی روی توانایی تشخیص رنگ ها تأثیر می گذارد
کسانی که به افسردگی مبتلا هستند اغلب می گویند که زندگی دیگر رنگی برایشان ندارد. این جمله صرفاً یک توصیف احساسی نیست و واقعا از نظر علمی حقیقت دارد. در دوران افسردگی، از حساسیت شبکیه چشم ها نسبت به تضاد بین رنگ ها کاسته می شود و فرد مبتلا رنگ ها را از هم درست تشخیص نمی دهد. عکس این مسأله هم صدق می کند، یعنی اگر دائما با رنگ های خاکستری و کمرنگ سر و کار داشته باشید، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی و مالیخولیا خواهید بود.


۳- در مورد برنامه های زندگی تان حرف نزنید، وگرنه به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید
اگر تصمیم گرفته اید تغییری در زندگی تان ایجاد کنید (مثلا دیروقت شام نخورید، هر روز پیاده روی کنید یا یک زبان خارجی یاد بگیرید)، هرگز درباره آن با کسی صحبت نکنید. در غیر اینصورت، تصمیم هایتان هرگز عملی نخواهند شد. وقتی در مورد برنامه های زندگی تان با دیگران صحبت می کنید، ذهن شما آن کار را انجام شده تلقی می کند و مجاب کردن مغز به عکس این مسأله کار بسیار سختی است. شاید خرافات به نظر بیاید اما روانشناسان به کمک تحقیقات متعدد وجود این ارتباط را اثبات کرده اند.


۴- دانستن یک زبان خارجی در تصمیم گیری به شما کمک می کند
برای آنکه بتوانید تصمیم های بهتری در زندگی تان بگیرید، لازم نیست احساسات را کنار بگذارید و فقط پیرو عقل تان باشید. بلکه باید یک زبان خارجی یاد بگیرید. به اعتقاد دانشمندان، در اغلب موارد، مردم زمانی که می خواهند تصمیم مهمی بگیرند، برخوردی احساسی دارند. با این حال، اگر بتوانید آن موقعیت را با یک زبان خارجی برای خودتان تحلیل کنید، بخش منطقی مغزتان فعال می شود، بنابراین دید متعادل تری به موقعیت خواهید داشت و دست به ریسک های بزرگ نخواهید زد.


۵- جوان ترها بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند
تحقیقات نشان می دهد غمگین ترین مردمان دنیا، افراد زیر ۳۰ سال هستند. زنان و مردان ۱۸ تا ۳۰ ساله بیشتر مستعد تجربه ی تشویش و اضطراب هستند.


۶- خستگی می تواند خلاقیت را زیاد کند
اگر می خواهید به ایده خلاقانه ای برسید، بهتر است خسته شوید. افکار خلاقانه اغلب سراغ افراد خسته می آیند چون مغز آن ها کمتر عملکرد مؤثری دارد. در چنین شرایطی، ذهن ایده های عجیب و غریبی که معمولا به آن ها نه می گویید را رد نمی کند.

این ایده های عجیب و غریب می توانند سرآغاز یک پروژه ی عظیم باشند. به همین دلیل است که ایده های خوب، زیر دوش در حمام، بعد از یک روز سخت و طولانی کاری به ذهن ما خطور می کنند. اگر سحرخیز هستید، این پروسه ی خلاقانه می تواند اوایل شب در شما شروع شود و اگر اهل شب بیداری هستید، این الهامات در زمان صبح به سراغ شما می آیند.


۷- هشتاد درصد هر مکالمه ای را غیبت تشکیل می دهد
بخش عمده هر مکالمه ای صرف غیبت کردن می شود و این فاکتور ارتباطی به جنسیت مکالمه کنندگان ندارد. تمایل به غیبت کردن در مردان به همان اندازه زنان است. دانشمندان به آمار باورنکردنی ای دست یافته اند. ۸۰ درصد از مکالمات ما تنها به غیبت و تبادل اطلاعات درباره دوستان و همکاران مان اختصاص دارد. با این حال، غیبت کردن آنقدرها هم بد نیست و شکل مهمی از برقراری ارتباط محسوب می شود. این کار به مردم کمک می کند ارتباطات اجتماعی خود را حفظ کنند. جالب آنکه، شامپانزه ها هم دوست دارند درباره خویشاوندان شان با یکدیگر غیبت کنند.


۸- می توانید شادی را بخرید
همیشه گفته می شود که شادی را نمی شود با پول خرید. با این حال، دانشمندان این مسأله را رد کرده اند. شما می توانید احساس شادی را بخرید اما آن پول را نه صرف خودتان بلکه باید برای آشنایان، دوستان یا فعالیت های خیریه خرج کنید. وقتی دیگران را خوشحال می کنیم، عزت نفس خود را بالا می بریم، خودمان را شخص مهم تری تلقی می کنیم و در زندگی خود احساس شادی و رضایت بیشتری می کنیم.


۹- بیست ثانیه کافی است تا بتوانید اعتماد کسی را به خود جلب کنید
برای آنکه اعتماد کسی را به خودتان جلب کنید، باید او را حدود ۲۰ ثانیه در آغوش بگیرید. البته بعد از آنکه اجازه ی این کار را از آن شخص گرفتید. علت این مسأله به هورمون اکسی توسین برمی گردد. این هورمون زمانی در بدن تولید می شود که احساس امنیت می کنیم (از جمله مواقعی که در کنار عزیزان مان هستیم) و این مسأله به ما آرامش می دهد.


۱۰- هشتاد درصد افکار ما منفی هستند
هر روز، به طور متوسط ۱۲ هزار تا ۶۰ هزار فکر به ذهن ما خطور می کند. مغز ما از هر کامپیوتری قدرتمندتر است. اما ۸۰ درصد افکار ما منفی هستند و اغلب چنین افکاری هر روز تکرار می شوند. بنابراین همه ی آن افکار بی معنی ای که هر روز به ذهن ما هجوم می آورند کاملا طبیعی هستند و این مسأله برای همه ی مردم اتفاق می افتد.
 
 
مرجع : روزیاتو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم