پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۶
کد مطلب: 47995
۴
۱

سوال‌هایی که پرسیدن آن ورود به حریم شخصی افراد است

سوال‌هایی که پرسیدن آن ورود به حریم شخصی افراد است
میگنا: ما اغلب با پرسیدن سؤال می‌خواهیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم و به اطرافیان خود بگوییم که برای ما اهمیت دارند، اما بعضی سؤالات بیش از این که به ما حس دلگرمی و محبت بدهد، ما را ناراحت و معذب می‌کنند. پرسیدن این سؤالات در درجه اول باعث ناراحتی دیگران می‌شود و در درجه دوم دانستن آن در زندگی ما تأثیری ندارد و در یک کلام به ما ربطی ندارد. به هرحال اغلب ما دوست نداریم که مجبور باشیم در مورد بچه‌دار شدن یا نشدنمان برای کسی توضیح بدهیم. متأسفانه اگر چنین سؤالاتی را از دیگران بپرسیم، ممکن است احساس مثبتی که به ما وجود داشته را هم با خاک یکسان کنیم. درست است که این سؤالات ممکن است عمدی یا غیرعمدی پرسیده شوند اما قبل از پرسیدن این سؤالات بیشتر با خودمان فکر کنیم و به حریم شخصی افراد وارد نشویم!

و از همه مهم‌تر اینکه این مطرح کردن این سوالات باعث می‌شود به شکل نا موجهی وارد حریم خصوصی افراد شویم. 

در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید جلوی سؤال کردن خود را بگیریم!

۱. نمی‌خواهی ازدواج کنی؟
سؤالات «کی ازدواج می‌کنی؟چرا ازدواج نمیکنی؟ چرا هنوز مجردی؟ امسال ایشالا نمیری خونه بخت؟» را از دیگران نپرسیم. باور کنیم که بسیاری از افراد دوست ندارند به این سؤال پاسخ بدهند. بسیاری هم هستند که میلی به ازدواج دارند و شرایط لازم برای ازدواج را به نظر خودشان ندارند. در این وضعیت ما نمی‌دانیم که در حال حاضر به چه علتی حاضر به ازدواج نیستند.

۲. نمی‌خواهید بچه‌دار شوید؟
شاید این سؤال را از فرط علاقه خود بگوییم یا دوست داشته باشیم نوه خود را ببینیم و یا دوست داشته باشیم فرزندمان هم‌بازی داشته باشد، اما باور کنیم داشتن فرزند به قدری مسئولیت‌زا است که نمی‌توان با معذب کردن کسی به نتیجه دلخواه خودمان برسیم. مطمئن باشیم اگر کسی به این نتیجه برسد که می‌خواهد فرزندی را به دنیا بیاورد، نظر ما چندان اهمیتی برای او نخواهد داشت. این نکته را هم در نظر بگیرید که بسیاری از زوج‌های جوان که در راهروهای بیمارستان به دنبال درمان ناباروری هستند چقدر از این سؤالات می‌رنجند. ما علت بچه‌دار نشدن دیگران را نمی‌دانیم و بهتر است در این زمینه از دیگران سؤال نکنیم.

۳. آیا حامله‌ای؟
این سؤال را از هیچ کسی نپرسیم. اگر کسی قهوه نخورد دلیل نمی‌شود که حامله باشد. اگر کسی چاق شده است با پرسیدن این سؤال تنها به او فهمانده‌ایم که به اندازه‌ای چاق شده است که ما فکر کرده‌ایم که او حامله است. به این فکر کنیم احساسات منفی که به دیگران با این سؤالات دست می‌دهد گاهی چنان اثر عمیقی دارد که روز و یا هفته فرد را درگیر می‌کند.    
                  
۴. چرا اینهمه بچه آوردید؟/ چرا یک بچه دیگه نمی‌آورید؟
با خودمان فکر کنیم که تعداد فرزندان دیگری چرا باید برای ما سؤال باشد. اگر منظورمان این است که تعداد فرزندانشان زیاد است، با این سؤال انتقاد خود را به آنان رساندیم. اگر هم به نظرمان تک فرزندی اتفاق مثبتی نیست، می‌توانیم خودمان چند فرزندی را انتخاب کنیم. اینکه ما انتخاب دیگری داریم به این معنا نیست که انتخاب دیگران غلط باشد. ما در جریان زندگی دیگران نیستیم و علت تک فرزندی و چند فرزندی آنان را نمی‌دانیم. بهتر است اعتقادات خود را به دیگران تحمیل نکنیم.

۵. چقدر حقوق می‌گیری؟
اگرچه این روزها کم‌تر کسی در این شک دارد که پرسش در مورد میزان درآمد افراد کار مودبانه‌ای نیست، اما هنوز برخی افراد این سؤال را از دیگران می‌پرسند. سؤال در مورد درآمد افراد آن‌ها را معذب می‌کند و متأسفانه تنها از روی کنجکاوی اتفاق می‌افتد. حتی اگر خیلی کنجکاو هستیم از پرسیدن این سؤال خودداری کنیم.

۶. دانشگاهت کی تموم میشه، برنامه‌ت چیه؟
پرسیدن در مورد وضعیت تحصیلی اطرافیان موضوعی است که بسیاری از جوانان را از روابط فامیلی و یا دوستانه خانوادگی دلزده می‌کند. همه افراد علاقه‌ای به پایان تحصیل و ادامه تحصیل در مقاطع بالا را ندارند. بهتر است در این زمینه از دیگران سؤال نکنیم و دیگران را مجبور به توضیح دادن اهداف و ایده‌هایشان نکنیم.

۷. چرا وزنتو کم نمیکنی؟ چرا اینقدر چاق شدی؟
این کار یکی از معمول‌ترین گفتگوهای روزمره افرادی است که در بسیاری از مواقع هم به علت اهمیت دادن به فردی آن را می‌گویند. اگر به کسی بگوییم که چرا اینقدر چاق شدی از او انتظار چه پاسخی را داریم؟ برخی از افراد به آن چیزی که ما اهمیت می‌دهیم به عنوان اولویت نگاه نمی‌کنند. اولویت همه افراد حفظ تناسب اندام نیست، چنانچه افراد سرشناس بسیاری هستند که دچار اضافه وزن هستند. بسیاری از افراد هم نمی‌توانند از اضافه وزن خود رها شوند و این سؤالات هیچ کمکی به آنان نمی‌کند. همیشه از خود بپرسیم چرا باید به دیگران در مورد اندامشان احساس ناخوشایندی را القا کنیم؟ آیا ممکن نیست فردی به علت عوارض مصرف قرص و درمان پزشکی به اضافه وزن دچار شده باشد در حالی که از این اتفاق ناراحت است؟ در این حالت چنین سؤالاتی آثار بسیار بدی روی فرد خواهد گذاشت و ما مسئول آن هستیم. تردید نکنید، دیگر از این سؤالات نپرسید.

۸. چرا انقدر لاغری؟ باز وزن کم کردی؟
بسیاری از افرادی که لاغری بیش از اندازه را تجربه می‌کنند، احتمالاً از خواندن این عنوان آه بلندی خواهند کشید. شرایط زندگی افراد به نحوه‌ای نیست که همواره یک بدن با شرایط یکسان را تجربه کنند. افرادی که به سرعت لاغر می‌شوند ممکن است تحت تأثیر امتحانات آخر فصل خود و دلایل متعدد وزن زیادی را از دست بدهند. عباراتی مانند «باز که تو لاغر شدی» و سؤالاتی از این دست که «مشکل تیروئید نداری که انقدر لاغری؟» را به دیگران نگوییم و موجب نشویم که افراد به خود منتقدانه نگاه کنند و آرامش ذهنی خود را از دست بدهند.

۹. چند سالته؟
پرسش در مورد سن افراد موضوعی کاملاً شخصی است که در روابط اجتماعی بسیاری از افراد علاقه‌ای به بیان آن ندارند. از پرسیدن این سؤال پرهیز کنیم.

۱۰.  نمیخواهی کار کنی؟ یعنی هر روز در خانه‌ای؟!
در شرایطی که وضعیت بیکاری و اشتغال جوانان به معضل بزرگی تبدیل شده است، هربار به علت اینکه فردی در خانه است و نتوانسته است شغل مناسبی پیدا کند او را تحقیر نکنیم. همچنین بسیاری از افراد در خانه کار می‌کنند و این موضوعی نیست که ما در مورد آن نظر بدهیم و به آن انتقاد کنیم.

۱۱. واقعا اینهمه غذا رو می‌تونی بخوری؟
نظر دادن در مورد بشقاب فردی که در مهمانی حضور دارد کار مودبانه‌ای نیست. ما نمی‌دانیم که افراد در طول روز چه چیزهایی خوردند. برای ما چه مسأله‌ای دارد که دوست دارند دسر و غذا را با هم میل کنند؟ به انتخاب‌های افراد احترام بگذاریم. ما مسئول انتخاب‌ غذا در بشقاب دیگران نیستیم.

۱۲. چرا من رو به خانه‌ت دعوت نمی‌کنی؟
شرایط مالی و روحی افراد در مقاطع زندگی، بالا و پایین‌های زیادی را از سر می‌گذراند. اگر از فردی توقع کنیم که ما را به خانه خود دعوت کند، او را به زحمت انداخته‌ایم و احتمال اینکه تا مدتی شرایط مناسب میزبانی ما را نداشته باشد بسیار زیاد است. شاید هم او برای دعوت نکردن شما دلایلی داشته باشد که دوست ندارد به زبان بیاورد.

۱۳. صورتت چیزی شده؟/ چرا لنگ می‌زنی؟
بسیاری از افراد به صورت مادرزادی علائم ظاهری بدنی خاصی دارند. از کسی نپرسیم چرا لنگ می‌زند زیرا در بسیاری از مواقع این مسأله مادرزادی بوده است و ممکن است با این سؤال او را ناراحت کنیم. در بسیاری از افراد قرمزی‌های پوستی و مسائلی وجود دارد که از کودکی با آن‌ها بوده است. بهترین کار این است که در این زمینه‌ها سؤالی از دیگران نپرسیم. بسیاری از این افراد در زمینه این مشکلات احساس ناخوشایندی دارند و با سؤالات ما احتمال دارد تا روزها ناراحت باشند.

14- رتبه ات چند شد تو کنکور؟
دانش آموز نوجوان یا داوطلب کنکور، یکسال  برنامه ریزی مطالعاتی می کند و در این مسیر طولانی تلاش شبانه روزی انجام می دهد تا برود سر جلسه آزمون و فقط در 4ساعت همه اندوخته های 3 سال دبیرستان خود را به صورت تستی پاسخ دهد. 

به گفته روانشناسان اضطراب بالا،کمالگرایی افراطی والدین و عدم آمادگی روحی و روانی داوطلب باعث می شود که عملکرد داوطلب را علیرغم تلاش بسیار و برنامه های مطالعاتی منظم تحت شعاع قرار دهد و نتیجه مطلوب حاصل نشود و مثلا به رتبه زیر 10 هزار نرسند. و بعد از اعلام نتیجه اولیه و در زمان انتخاب رشته  تمام خودپنداره و اعتماد به نفس فرد( بویژه دختران) را به پایین ترین حد خود می آورد. و فرد بخاطر فاجعه سازی از این اتفاق معمولی علائم افسردگی شدید را بروز می دهد.

بنابراین این داوطلب برای جلوگیری از قضاوت های اطرافیان و مقایسه کردنش با دیگر رتبه ها و بخاطر کاهش لطمات روحی حتی حاضر نمی شود رتبه کسب شده اش را به عزیزترین کسانش نیز بازگو کند. و تا مدتی در انظار عمومی ظاهر نمی شود .

آیا شایسته است در این وضعیت با پرسیدن اینکه رتبه ات چند شد یک نوجوان را از خودمان زده کنیم؟ مطمئن باشید اگر فرد مدنظر رتبه دلخواه اش را کسب کرده بود دیگر منتظر پرسیدن کسی نمی ماند و  خودش مطرح می کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
هههه خب اینا سوال نیس. میره تو حوزه ی فضولیات.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين