پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۸:۰۸
کد مطلب: 32555
۱

چرا به تو مشکوکم؟

چرا به تو مشکوکم؟
امروزه به دلیل تغییراتی که در ساختار خانواده، نوع روابط اعضای خانواده و گسترش روابط مجازی و واقعی در محیط های فردی و اجتماعی به وجود آمده است،گاهی شاهد سوء ظن و بدگمانی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر هستیم. مسئله این است، آیا واقعاً سوء ظن منشاء بیرونی دارد یا براساس شک و تردیدها، حدس و گمان به خود اجازه می دهیم، همسرمان را در معرض سوء ظن و بدگمانی قرار دهیم؟ آیا به عواقب کار خود توجه داریم؟ آیا بهتر نیست برای بهبود ارتباط با همسر، حسن نیت، محبت، صداقت، حسن معاشرت را جایگزین چنین اتهاماتی کنیم؟ آیا می دانیم، چنین سوء ظن های در روحیه فرزندان تاتیر دارد و شرایط امن روانی کودک را در معرض خطر قرار می دهد.

-

بدگمانی و سوء ظن چه سودی دارد؟
بدگمانی و سوء ظن باعث سردی روابط عاطفی، بی‌احترامی‌ و بی‌توجهی زن و شوهر نسبت به یکدیگر می شود و اراده را برای بهبود روابط خانوادگی سست می‌کند. با ادامه سوء ظن و بدبینی فرد به جای قانع کردن و رد اتهامات ، خشونت و بی توجهی را سرلوحه رفتار خود قرار می دهد. با این رفتار، فرد بدبین دچار تنفر و کینه ورزی و سستی نسبت به زندگی می شود و عشق و علاقه در محیط خانه رنگ می بازد. سد راه سوء ظن شوید؟ جلوگیری از بدگمانی و سوء ظن‌های بدون اساس بهترین پیشگیری است.
خداوند در سوره حجرات می‌فرماید:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ ...
ای کسانی که ایمان آورده اید، از بسیاری از گمانه‌ها بپرهیزید که برخی از گمان‌ها گناه است و تجسس نکنید.» (1)
ارتباط با منفی نگرها ممنوع!
گاهی بدگمانی نتیجه مراوده با افراد منفی گرا است. مراوده با این افراد در نگرش به زندگی و همسرش تاثیر گذار است. همچنین تماشای بعضی فیلم ها و برنامه ها، ذهن را به سمت بدبینی سوق می دهد. می توان با جلوگیری از چنین مواردی تفکر مثبت را افزایش داد.
-
پیامدهای بدگمانی را بشناسید
شاید فکر کردن در مورد پیامدهای سوء ظن، مانع از بدگمانی شود. به بیان دیگر شک و بدگمانی زندگی را دستخوش معضلات و گرفتاریهایی می کند که هیچگاه هدف مان نبوده است. طلاق یکی از پیامدهایی است که ممکن است در اثر سوء ظن اتفاق بیافتد. نکته حائز اهمیت این است که کدورت ناشی از بدگمانی استحکام زناشویی را از بین می برد.

در اغلب موارد بروز چنین مشکلاتی ناشی از برداشتهای نادرست و سوء تفاهم های زن و شوهر است. این افراد به جای گفت وگو در مورد مشکلات بوجود آمده، به موشکافی و وارسی رفتارهای فرد مقابل می پردازند. این اعمال نه تنها مشکل را حل نمی کند، بلکه موجب بدتر شدن مسئله می شود . احساس امنیت ایجاد کنید صحبت در مورد فعالیتهای روزانه و باز کردن گره های ذهنی به همسر احساس امنیت می‌دهد. در این میان لازم است زن و شوهر با رفتارهای جبرانی و محبت آمیز نسبت به رفع سوء ظن اقدام کنند.

گفت و گو و تعامل کمک می کند تا نگرش نسبت به رفتار یکدیگر تغییر کند. توجه به این نکات موجب برطرف شدن سوء ظن زن و شوهر می شود و می تواند اعتماد را جایگزین سوء ظن کند. البته لازم است در هر گفتگویی محبت را چاشنی ارتباط های کلامی خود قرار داد تا گرمی روابط افزایش یابد.
-
پی نوشت: سوره حجرات آیه 12

زهرا خسروجردی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.