جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۴
کد مطلب: 43643
۳

تاثير عاشق خدا بودن برروي انسان؟!

تاثير عاشق خدا بودن برروي انسان؟!
میگنا: در يک مطالعه که در نشريه روانشناسي آمريکا به چاپ رسيده است کايون ليم و همکارانش از دانشگاه هاروارد مطالعه‌اي را روي 3 هزار و 100 آمريکايي انجام دادند و از آن‌ها سوالاتي در مورد فعاليت مذهبي و اعتقاد آن‌ها پرسيدند. همين تحقيقات يک سال بعد هم دقيقا به همين شکل انجام شد تا تاثير باورهاي ديني در زندگي اين افراد بررسي شود.

در اين مطالعات مشخص شد در بين پيروان تمام اديان، افرادي که به طور مرتب در مراسم مذهبي خاص دين خود شرکت مي‌کنند 28 درصد از زندگي خود رضايت بيش‌تري دارند. حتي افرادي که گاهي اوقات در مراسم و آئين‌هاي مذهبي شرکت مي‌کردند نيز 23 درصد رضايت بيش‌تري نسبت به افراد ديگر داشتند.

محققان متوجه شدند يکي از عوامل تاثيرگذار در افزايش ميزان رضايت از زندگي افراد مذهبي، افزايش تعداد دوستاني است که آن‌ها به واسطه شرکت در فعاليت‌هاي ديني پيدا مي‌کنند. افرادي که با بيش از 10 نفر ارتباط دوستي دارند به ميزان دو برابر بيش‌تر نسبت به افرادي که دوستان نزديک ندارند از زندگي خود رضايت دارند.

ليم در اين باره گفت: زماني که تعدادي از دوستان نزديک طبق يک نظم مشخص و در حين انجام فعاليت‌هاي پرمعني مانند عبادت يکديگر را ملاقات مي‌کنند احساس شادي و رضايت از زندگي آن‌ها به طور قابل توجهي افزايش پيدا مي‌کند.

اعتقاد به خدا، انسان را اميدوارتر، صادق‌تر و بخشنده‌تر مي‌کند
اعتقاد به خدا تاثير بسيار زيادي روي روحيه مردم دارد. بعد از چند دهه تحقيقات دانشمندان متوجه شدند دين و مذهب انسان‌ها را اميدوارتر، صادق‌تر و سخاوتمندتر مي‌کند.

دکتر آرا نورنزايان روانشناس دانشگاه بريتيش کلمبيا در اين باره گفت: هميشه در مورد تاثير مثبت اعتقاد به خدا روي رفتار انسان‌ها صحبت مي‌شود، اما اين بار ما به دنبال آن بوديم تا از ديدگاه علمي اين موضوع را ثابت کنيم. مطالعات انجام شده بين ارتباط بين مذهب و رفتارهاي اجتماعي نشان مي‌دهد افراد مذهبي که داراي افکار معنوي هستند با احتمال کم‌تري دست به تقلب مي‌زنند و احساس اطمينان بين غريبه‌ها را در يک جمع افزايش مي‌دهند. افرادي که مرتب نماز مي‌خوانند و در مراسم مذهبي شرکت مي‌کنند بيش‌تر از ديگران در فعاليت‌هاي خيريه مشارکت مي‌کنند و به طور داوطلبانه براي کمک به ديگران داوطلب مي‌شوند.

مذهبي‌ها موفق‌ترند
افراد مذهبي در بسياري از زمينه‌ها نسبت به بي‌خداها موفق‌ترند، چرا که افراد معتقد بيش‌تر براي رسيدن به اهداف بلند مدت خود تلاش مي‌کنند و در اين راه مداومت دارند. اين افراد با احتمال کم‌تري نسبت به ديگران سراغ سوء مصرف مواد مخدر مي‌روند، معمولا در دوران تحصيل موفقيت‌هاي بيش‌تري کسب مي‌کنند، رفتارهاي سالم‌تري از خود بروز مي‌دهند، کم‌تر دچار افسردگي مي‌شوند و عمر طولاني‌تري هم دارند.

مايکل مک‌کالوق استاد دانشگاه ميامي نتيجه هشت دهه تحقيقات مختلف در مورد دين، مذهب و اعتقاد به خدا را که روي گروه‌هاي مختلفي از مردم در سراسر جهان انجام شده بود مورد بررسي قرار دادند. با تحقيق کردن در دسته بسيار متنوعي از فاکتورها مانند زمينه‌هاي اجتماعي، روانشناسي، اقتصادي، عصب‌شناسي، محققان متوجه شدند رفتارهاي مذهبي پيروان اديان را ترغيب به کنترل بيش‌تر خود مي‌کند.

دانشمندان معتقدند اين که يک فرد بتواند خود را کنترل کند و براي زندگي خود قانون‌هاي خاصي را وضع کند نقش بسيار زيادي در موفقيت او دارد، اما متاسفانه نسبت به اين معيارها توجه زيادي صورت نمي‌گيرد. محققان متوجه شدند دعا خواندن و ارتباط با خداوند روي قسمت‌هايي از مغز انسان‌ها اثر مي‌گذارد که ارتباط زيادي با کنترل شخصي دارد. اين موضوع که افراد مذهبي‌تر توانايي بيش‌تري در کنترل خودشان دارد مي‌تواند توضيح دهنده اين موضوع باشد که چرا معتقدان به يک دين کم‌تر از ديگران به سراغ مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلي مي‌روند و کم‌تر از ديگران به دليل مشکلات اجتماعي و اخلاقي و ارتکاب به جرم به زندان مي‌افتند.


 
مرجع : آريا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی