دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - 19 Aug 2019
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۳
کد مطلب: 47649
۱

تکنیک‌های روان شناسی برای مقابله با افسردگی

تکنیک‌های روان شناسی برای مقابله با افسردگی
این مطلب به این معناست که افسردگی می‌تواند بسیار فراگیر باشد و علی‌رغم ظاهر ساده و مزمن خود، تاثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی تان داشته باشد.
 

آیا احساس دلمردگی می‌کنید و دلمرده هستید؟
در صورتی که با افسردگی دست به گریبان هستید، ممکن است احساس کنید زندگی بیش از حد سخت و طاقت فرسا شده است و حتی جذاب‌ترین فعالیت‌ها نیز قادر به خوشحال کردن تان نیست.

در صورتی که در چنین وضعیتی قرار گرفته اید و احساس خستگی، دلمردگی، پوچی، تنهایی و دلمردگی بر زندگی تان سایه افکنده است با ادامه‌ مطلب همراه شوید تا شما را با مهم‌ترین راه‌های غلبه بر غول افسردگی آشنا کنیم.

تجربه‌ احساساتی از قبیل غم و اندوه، بی حوصلگی، خستگی مداوم و احساس تنهایی، بغض و شکست می‌تواند تا حد زیادی پیش بینی کننده‌ افسردگی باشد.

در این حالت ممکن است افکاری مبنی بر خودکشی یا بی ارزشی و بودن فکرتان را اشغال کند و تجربه‌ آن‌ها به مدت بیشتر از ۶ ماه می‌تواند نشان دهنده‌ی افسردگی و نیاز ضروری به درخواست کمک تخصصی باشد.

فرد افسرده علی رغم میلش نمی‌تواند کاری را پیش ببرد، کلاس‌های مختلف ثبت نام می‌کند، اما در هیچ کدام شرکت نمی‌کند، کار‌های ناتمام زیادی دارد.

او ممکن است حالاتی مانند کاهش یا افزایش میل جنسی، ساعات خواب، اشتها و خلق و خود را نیز تجربه کند.

امروزه افسردگی به عنوان بیماری رایج قرن شناخته شده و عدم اقدام برای درمان آن می‌تواند شرایط را بسیار سخت و غیر قابل کنترل کند.

افسردگی یکی از مقاوم‌ترین انواع اختلالات در برابر درمان است و بهتر است برای رفع آن حتما از یک متخصص کمک بگیرید.


چگونه با غول افسردگی مقابله کنیم؟
به عنوان یک فرد افسرده ممکن است احساس کنید افسردگی همه‌ زندگی‌تان را فراگرفته و از طریق آن فلج شده‌اید. بسیاری از افراد افسرده ممکن است در مقابل افسردگی‌شان احساس ناتوانی و یاس کنند و آن را بسیار قدرتمند‌تر از خودشان ادراک کنند.

اگر قصد دارید تا بتوانید به یک زندگی شاد، پر نشاط و فعال برگردید و از افسردگی رها شوید، لازم است چند نکته‌ی طلایی را بدانید. با احساس افسردگی‌تان کاری نداشته باشید.

واقعیت آن است که تمرکز کردن بر احساس افسردگی، یاس، ناامیدی و سعی در رها شدن از آن کاری بیهوده است. این احساسات همواره به قوت خود باقی خواهند بود مگر آنکه تصمیم بگیرید تا برای تغییرشان دست به “رفتار تازه‌ای” بزنید.

راه رفتن با ژست آدم‌های افسرده، حالات چهره‌ی غم‌زده، نشستن در کنار اتاق و فکر کردن به گذشته، تنها می‌تواند مشکلات را برتر کند.

آنچه لازم دارید آن است که رفتار‌های تازه‌ای را تمرین کنید.
به عنوان مثال ایده‌های زیر می‌تواند برای تان بسیار کارساز باشد:
۱-دکور اتاق تان و یا خانه را به طور کلی تغییر دهید.
۲-در خانه لباس‌های شاد بپوشید، آرایش کنید و آراسته باشید. حتی در زمان‌هایی که تنها هستید.
۳-در آینه به خودتان نگاه کنید و لبخند زدن را تمرین کنید. شاید ساده به نظر برسد، اما بر اساس تجارب بالینی، حالات غیر کلامی فرد افسرده نقش زیادی در تداوم افسردگی دارند.
۴-به مهمانی بروید و یا دوستان تان را دورتان جمع کنید.
۵-در یک کلاس ورزشی شرکت کنید و یا برای مدتی در خانه برقصید.
۶-یکی از کار‌های مورد علاقه تان را شروع کنید.
۷-در طی روز ساعتی را در مقابل نور آفتاب قدم بزنید و یا بنشینید.


چگونه با قدرت فکرتان افسردگی را شکست دهید؟
هنگامی که تصمیم می‌گیرید تا بر اساس رفتار‌های تازه عمل کنید، ممکن است احساس کنید در حال بازی کردن نقش هستید.

این مساله به این خاطر است که انجام رفتار‌های تازه، گام اول و ضروری‌ترین گام برای غلبه بر مساله‌ افسردگی است، اما به تنهایی کافی نخواهد بود.

موقعیتی را تصور کنید که در جمعی نشسته اید و به صورت ناخودآگاه، حالات غم و اندده و افسردگی به سراغ تان می‌آید و حوصله هیچ کس حتی خودتان را هم ندارید.

در این شرایط از خودتان این سوال طلایی را بپرسید:
” چه فکری به دهنم آمد که پر از غم و اندوه شدم؟ ”
افکارتان را بررسی کنید و تفکرات غیر منطقی، مقایسه ها، پیش گویی‌های منفی در مورد آینده، غرق شدن در گذشته را ردیابی کنید.

در بسیاری از موارد فکر کردن به شیوه‌ غیر منطقی باعت می‌شود تا خلق تان تنگ بشود و در افسردگی غرق شوید.

کنترل افسردگی در دو قدم
بر اساس توضیحات داده شده برای کنترل افسردگی تان دو گام اساسی بردارید:
۱ لیستی از رفتار‌های تازه بنویسید و شروع به اجرای آن‌ها کنید.
۲ در شراطی که خلق تان پایین است و افسرده اید، سوال طلایی مربوط به افکار را از خودتان بپرسید.
سپس فکر تان را متوقف کرده و با آن به صورت منطقی چالش کنید.
چالش با افکار باعث می‌شود تا احساس تان نیز تغییر کند و از حالت یاس و ناامیدی به سمت امیدواری و شادی حرکت کنید.

به عنوان مثال اگر فکری مانند ” شرایط زندگی م اصلا خوب نیست. خیلی اوضاع افتضاحه” در ذهن تان رژه می‌رود می‌توانید با آن به شکل زیر چالش کنید:
” درسته که از زندگی ام صد در صد راضی نیستم، اما برای تغییر شرایط در حال تلاشم و اوضاع همیشه اینطور نمی‌مونه. همچنین در زندگی ام شرایط خوبی نیز دارم که ممکن است خیلی از افراد دیگر نداشته باشند “.

با انجام مستمر دو گام طلایی بالا می‌توانید بر افسردگی تان غلبه کنید و کنترل زندگی تان را با قدرتی دوباره در دست بگیرید.

یادتان باشد که در این شرایط نیاز به حمایت، تایید و تشویق خودتان دارید و سرزنش و منفی گویی می‌تواند برای تان در حکم سمی مهلک باشد. بنابراین در اولین فرصت به یک روان شناس بالینی مراجعه نمایید.

 
سایت مشاورکو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خسته‌ام از شغلم!
۱۱ اشتباه رایج زبان بدن که نمی‌دانستید
اگر آدم حساسی هستید، بخوانید
هیپنوتیزم، تسخیر ذهن برای درمان بیماری های روانشناختی
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.