سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - 24 Sep 2019
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۲
کد مطلب: 48072
۲
۱

تاثیر اسب‌درمانی در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به بیش‌فعالی

تاثیر اسب‌درمانی در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به بیش‌فعالی
میگنا: اختلال نقص توجه – بیش‌فعالی و رفتار ایذایی یکی از دلایل بسیار شایع ارجاع کودکان به مراکز بهداشت روانی، پزشک اطفال، متخصصان مغز و اعصاب و درمانگاه‌های روانپزشکی کودک است.

برآوردها نشان می‌دهند پنج تا ۱۵ درصد کودکان دبستان به اختلالات نقص توجه/بیش‌فعالی مبتلا هستند.

اسب‌سواری درمانی زیرمجموعه‌ای از فعالیت‌ها با کمک حیوانات است. این درمان ممکن است روی عملکردهای روانی، شناختی، رفتاری و ارتباطی موثر باشد.

محققان در پژوهشی با عنوان "تاثیر یک دوره اسب‌درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی" این موضوع را بررسی کردند.


در این پژوهش که توسط محمدمهدی امینی، سیده ماجده ازهدی و زهرا منصور جوزان انجام شده، آمده است: «روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت و اهداف آن نیمه‌تجربی بود و از طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی در آسایشگاه معلولین جسمی و حرکتی فیاض‌بخش شهر مشهد در سال ۹۵-۱۳۹۴ بودند.

محققان می‌گویند: نمونه موردنظر در این پژوهش ۲۰ کودک دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (۱۰ نفر گروه آزمایش و ۱۰ نفر گروه گواه) به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند؛ این دانش‌آموزان بر اساس ملاک‌های تعیین‌شده توسط مشاور روانشناس و از طریق ابزار مربوطه (پرسشنامه کانزر) شناسایی شده و در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند.»

در این پژوهش آمده است: «یافته‌ها نشان داد هشت هفته مداخله اسب درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/ بیش‌فعالی اجرا شد. یافته‌ها نشان داد هشت هفته مداخله اسب‌درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/بیش‌فعالی تاثیر معناداری دارد و سبب بهبود این شاخص‌ها می‌شود. اسب سواری درمانی یک استراتژی درمان با گزینه‌های متعدد است. انتخاب اسب، تجهیزات، الگوهای حرکت اسب در طول درمان و تغییرات موضعی در شرکت‌کنندگان، عوامل تاثیرگذار در طول تمرین است.»

نویسندگان این مقاله می‌گویند: «مطالعه شارتلف و همکاران نشان داد که اسب‌درمانی می‌تواند استراتژی مداخله‌ای مناسبی جهت کاهش ناتوانی تعادلی در بیماران با مشکل تعادلی باشد. در مطالعه‌ای، اسنایدر و همکاران به این نتیجه رسیدند که اسب‌درمانی با تاثیر چندجانبه بر روی احساسات، ماهیچه‌ها، استخوان و اندام‌ها منجر به بهبودی روانی، اجتماعی و آموزشی می‌شود.»

امینی و همکارانش در این پژوهش می‌گویند: «با توجه به مقادیر محاسبه شده، یک دوره اسب‌درمانی بر شاخص‌های روانی و عملکرد حسی حرکتی شامل علائم روانشناختی، مشکلات توجه، عملکرد حسی‌حرکتی، حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی، توانایی‌های شناختی، اختلال نقص‌توجه، رفتار کودک در کلاس، مشارکت و همکاری گروهی و نگرش به مراجع قدرت در کودکان مبتلا به اختلالات نقص توجه/بیش‌فعالی تاثیرمعناداری دارد؛ به گونه‌ای که کودکان گروه اسب‌درمانی در تمامی شاخص‌های روانی و حسی و حرکتی بهبود یافتند.»

این پژوهش در جلد نهم مجله علمی پژوهشی مطالعات ناتوانی منتشر شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

درمانگر
Iran, Islamic Republic of
دو نکته ؛ اولا جامعه آماری انتخاب شده، کاملا با اجتماع عادی کودکان بیش فعال منفاوته.
ثانیا؛ روی هر تکنیک آزمایشی، اصطلاح " درمان " رو گذاشتن، امری غیر علمی است. اصطلاح اسب درمانی دیگر چیست؟ کما اینکه مقالاتی بی رفرنس جدیدا ارایه میشه باعناوین سنگ درمانی، عطردرمانی، خواب درمانی. اینها رو میشه گفت وسایل و ابزاری جهت کمک به فرایند درمان، نه اینکه صرفا مثلا بعلت استفاده از اسب، بگیم اسب درمانی.
بازگشایی مدارس را تبریک نمی گوییم؛ به هفت دلیل!
افسردگی فصلی بین زنان شایع‌تر است
حجم زیاد کتب درسی؛ عامل استرس دانش‌آموزان
لطفا هر شب شام بخورید!
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند