شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۵
کد مطلب: 48688
۱
۲

تفاوت بین روانپزشک و روانشناس را بدانید

تفاوت بین روانپزشک و روانشناس را بدانید
۱. روانپزشک ها پزشکانی هستند که به روند بهتر شدن بیماری شما اعم از افسردگی و اضطراب بسیار کمک میکنند این متخصصان باید مدارک لازم را با آموزش های گسترده به دست بیاورند اما با این تفاوت که اموزش های این دو با یکدیگر تفاوت دارد.

روانشناس ها در طول دوره ۴ تا ۶ ساله تحصيلي ( كارشناسي يا ارشد) و نهايتا دكتري رشته روان شناسی ( باليني، عمومي، تربيتي و مشاوره) را پشت سر میگذرانند.

تمامی روانپزشک ها پزشک هستند. آنها یک دوره بسیار کامل هفت ساله پزشکی عمومی و یک دوره دیگر رزیدنتی تخصصی با مدت زمان ۴ سال را برای شناسایی بیماری و درمان اختلالات برای بهبودی بیماریهای روان به اتمام رسانده اند.

۲. یک مساله مهم تشخیص است. امروزه می‌دانیم بسیاری از اختلالات روانی بدلیل تغییراتی در ارتباط بین سلولهای مغزی و یا مسائل هورمونی اتفاق می‌افتند که جهت تشخیص آن نیاز به ارزیابی پزشکی می‌باشد.

۳. تفاوت دیگر روان شناس و روانپزشک در روش درمان است. روان شناسان از طریق مداخلات روانشناختی ( مشاوره و رواندرماني) اقدام به درمان می‌کنند. اما مداخلات درمانی روانپزشک ها با روش‌های غیر دارویی و یا تجویز دارو انجام می‌شود.
 
 

 در چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنید :
1. کسانی هستند که مشکل خود را میدانند و می بینند، برای مثال فرد مضطربی که کوچکترین اتفاق ها هم او را نگران میکند و از خود واکنش های بسیار شدیدی بروز میدهد، افرادی که دچار وسواس هستند که نمیتوانند افکار و ذهن خود را کنترل کنند و یا با تمیزکاری و شست و شوی مداوم هم خود و هم اطرافیانشان را مورد اذیت قرار میدهند.

2. افرادی که در روابط اجتماعی و رابطه با دیگران دچار مشکل می شوند این افراد به رفتار های خود توجهی ندارند و بیشتر به چگونگی رفتار بقیه با خود توجه میکنند که اگر این رفتار مطابق با سلیقه و میل شان نباشد دچار نارضایتی و ناراحتی میشوند، دلیل مراجعه این افراد به روانپزشک افزایش تحمل و طاقت خود برای سازش با انسانها و محیط اطراف خود است ، اما آنها رفتار های غیر انطباقی خود را نیز باید تغییر دهند.

3 . افرادی که برای گرفتن تصمیم های مهم و یا معمولی خود پیش مشاور میروند.(انتخاب شريك زندكي،انتخاب رشته و شغل) از طرفی دیگر مشاور برای بهبود روند زندگی، تربیت فرزندان، مشاوره برای ازدواج و … موثر است.

4 . افرادی که دچار اختلالات شخصیت می‌باشند
5. افرادی که دچار انواع ترس‌های مرضی هستند.

6 . افرادی که دچار تغییراتی در الگوی خواب و اشتها و … می‌شوند.

7 . افرادی که با تجربیات غیرعادی روان‌پریشانه و اختلال در تفکر مواجه‌اند.

8 . افرادی که به انواع مواد روی می‌آورند.

9. افرادی که در زندگی زناشویی، از نظر رابطه زوج و نیز مسائل جنسی دچار مساله‌اند.

10 . افرادی که در زندگی با چالشی مواجه شده و توان مدیریت آن و یا انطباق و سازگاری با آن را ندارند.

به طور کلی مراجعه به روانپزشک و رواندرمانگر اقدامی بسیار خوب و با نتایج مثبت است که به تمامی افراد توصیه میشود سالیانه علاوه بر چک آپ بدنی و جسمی برای چک آپ روانی نیز اقدام کنند.

تشخیص این موضوع که فرد باید به کدام روش تحت مداخلات درمانی قرار گیرد با اولین جلسه ای که فرد به روانپزشک مراجعه میکند انجام می‌شود .


ویژگی و مسئولیت های یک روانپزشک :
۱ . گرفتن شرح حال و تست های مختلف از فرد مراجعه کننده برای شناسایی و تشخیص بیماری و پیدا کردن راه بهبود و بهترین درمان

۲ . شناسایی وضعیت فیزیکی، جسمی و ذهنی برای تعیین کردن میزان اختلالات

۳ . انجام معاینات و بررسی‌های تشخیصی تکمیلی

۴ . شخصی که وارد این شغل میشود باید علاقه زیادی به آن داشته باشد، در صورت عدم علاقه روانپزشک نمیتواند یه حرف های بیمار گوش دهد و او را به بهترین شکل درمان کند

۵ . صبور بودن

۶ . رازداری ، زیرا بیشتر بیماران درباره خصوصی ترین مسائل زندگی خود با روانپزشک‌ شان صحبت میکنند.

۷ . قدرت انتخاب و راهنمایی درست و تصمیم گیری منطقی و به دور از احساس

۸ . انتخاب بهترین روش درمانی و تکمیل درمان

 
*توضيحات مكمل:
-اصطلاح متخصص ويژه دانش آموختگان رشته پزشكي دانشگاههاي علوم پزشكي است كه علاوه بر دوره 7ساله پزشكي عمومي؛ دوره 4 ساله تخصص را نيز پشت سر گذاشته اند. اما روانشناسان بر اساس گرايش هاي رشته تحصيلي و فيلد كاري خود تقسيم بندي مي شوند. مثل روانشناس باليني ، روان شناس كودك،مشاور خانواده، مشاور تحصيلي

- به اتاق ويزيت و درمان پزشكان "مطب" و به محل كار آنها درمانگاه،كلنيك و يا بيمارستان و به مراجعان آنها " بيمار"  گفته مي شود اما به دفتر كار روانشناسان و مشاوران  اتاق مشاوره يا اتاق روانشناسي يا رواندرماني و به محل كار آنها نيز مركز خدمات روانشناسي و يا مركز مشاوره و به مراجعان آنها " مراجع"  اطلاق مي شود. بنابراين اصطلاح كلنيك مشاوره غلط و غير حرفه اي است و بيشتر جنبه مد و لوكس بودن دارد.

- مجوز فعاليت روانپزشكان توسط سازمان نظام پزشكي و پروانه كار روانشناسان و مشاوران نيز توسط سازمان نظام روانشناسي صادر مي شود.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

اتنا اکبری زاده
Russian Federation
سلام
روانشناس واقعا دوره 4تا6 ساله فقط درس میخواند؟؟
پس چرا من ویاهمکاران حداقل ده سال طول کشید بااینکه. کاملا طبق میانگین دوره و بابهترین نمرات پاس شدیم ومعدل بالای نوزده داریم.
فک کنم دوره دکترای تخصصی روانشناسی رو حساب نکردین اما صرفا برای روانشناسان...
نمی دانیم باچه علتی!. ؟و الله اعلم.
مبین
Iran, Islamic Republic of
سلام
ممنون از مطلب خوبتون
یک اشتباه اساسی مطلب اینه که باید اول به روانپزشک مراجعه شود.
درحالیکه اکثر مراجعان ما روان‌شناس‌ها مشکلات جدی و روان‌پزشکی ندارند و مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو غیرضروری است. مثلا چرا باید زن و شوهری که با هم اختلاف دارند به روانپزشک مراجعه کنند؟! روانپزشک تخصص خانواده‌درمانی ندارد. دارو هم برای رفع این اختلافات کمک‌کننده نیست.
برخلاف آنچه در متن ادعا شده، این روان‌شناس‌ها هستند که به مصاحبه بالینی کامل و گرفتن تست‌های مختلف می‌پردازند، نه روانپزشکان.
بنظر اینجانب که دکترای روان‌شناسی دارم و سال‌ها کار بالینی انجام می‌دهم اولویت با روان‌درمانی توسط روان‌شناس بالینی خبره است. البته درصورت شدید بودن اختلال روانی حتما لازم است مراجع به روانپزشک ارجاع داده شود تا دارودرمانی در کنار روان‌درمانی و برای کمک به تقویت فرآیند درمان انجام شود.
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم