جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۸:۵۴
کد مطلب: 36796
۳
۳
پیام ادیب

چگونه با شخصیت خود آشنا شویم؟

چگونه با شخصیت خود آشنا شویم؟
با این وجود بسیاری از افراد به شناخت ویژگی های شخصیتی خود زمان زیادی اختصاص نمی دهند. به دست آوردن شناخت مناسبی از شخصیت خود می تواند از نقاط قوت و ضعف هر فرد اطلاعات خوبی به او بدهد و کمک کند از نگرش دیگران نسبت به خودش دید بهتری کسب کند.

اغلب روانشناسان امروزی بر سر این موضوع توافق دارند که برای همه انسان ها ۵ نوع عامل شخصیتی اصلی وجود دارد.

این ۵ عامل با عنوان «مدل ۵ عاملی شخصیت» شناخته می شوند و هر کسی میزانی از هر کدام را در وجود خود دارد.

۱- وظیفه شناسی

کسانی که در عامل وظیفه شناسی امتیاز بالایی کسب می کنند، راندمان بالایی دارند و سازمان یافته، قابل اتکا و خودکفا هستند. آنها ترجیح می دهند کارهایشان را از قبل برنامه ریزی کنند و به دنبال دستیابی به بهترین نتایج می روند. کسانی که در این عامل امتیاز پایینی کسب می کنند ممکن است آنها را یک دنده و وسواسی تلقی کنند. پژوهش ها نشان می دهند ازدواج با کسی که در عامل وظیفه شناسی از امتیاز بالایی برخوردار است احتمال موفقیت در محل کار را افزایش می دهد. یک همسر وظیفه شناس می تواند بهره وری شما را بیشتر و کمک کند به حد اکثر پتانسیل خود دست پیدا کنید.

۲- برون گرایی

کسانی که در عامل برون گرایی امتیاز بالایی کسب می کنند از فعالیت های اجتماعی انرژی می گیرند. آنها خوش سر و زبان هستند و به بیرون رفتن علاقه ی زیادی دارند و با قرار گرفتن در مرکز توجه احساس ناراحتی به آنها دست نمی دهد. دیگران ممکن است آنها را سلطه گرا و به دنبال جلب توجه در نظر بگیرند. به دنبال کسانی باشید که محکم دست می دهند.
پژوهش ها نشان می دهند مردانی که محکم دست می دهند احتمال اینکه عامل برون گرایی بالایی داشته باشند بیشتر است و احتمال روان رنجوری در آنها پایین خواهد بود. لازم به تذکر است که این گفته در مورد زنان صادق نیست.
 
۳- سازگاری

کسانی که در عامل سازگاری امتیاز بالایی کسب می کنند قابل اعتماد، مهربان، و با دیگران خوش برخورد هستند. آنها را از روی رفتار طرفدارانه ای که نسبت به اجتماع دارند می توان شناخت و اغلب خود را به انجام کار های داوطلبانه و فعالیت های بشردوستانه و خیرخواهانه متعهد می دانند. دیگران ممکن است آنها را به چشم افرادی ساده لوح و بیش از حد منفعل ببینند.

به دنبال یک سرمایه گذار مالی با عامل سازگاری بالا باشید. پژوهش ها نشان می دهند در داد و ستد های پر خطر، احتمال از دست رفتن سرمایه در میان سرمایه گذاران سازگار بسیار کم تر است. از سرمایه گذارانی که عامل استقبال بالایی دارند پرهیز کنید؛ این تیپ شخصیت ممکن است اعتماد به نفس کاذبی داشته باشد که می تواند باعث پذیرش ریسک های افراطی شود.

۴- استقبال از تجربه

کسانی که عامل استقبال از تجربه در آنها بالاست به واسطه ی طیف گسترده ی منافع و تخیل شفافی که دارند شناخته می شوند. آنها کنجکاو و خلاق هستند و معمولاً تنوع را بر روتین های سفت و سخت ترجیح می دهند. آنها به رفتن به دنبال خودشکوفایی از طریق تجربه های پر حرارت و هیجان انگیزی مثل زندگی در خارج از کشور شناخته می شوند. دیگران ممکن است آنها را غیر قابل پیش بینی و نامتمرکز قلمداد کنند. پژوهش ها نشان می دهند کسانی که عامل استقبال از تجربه در آنها بالاست آزادمنشی را بیشتر می پسندند و احتمال ابراز عقاید سیاسی نیز در میان آنان بیشتر است.
۵- روان رنجوری

افراد روان رنجور، بی ثباتی احساسی زیادی را تجربه می کنند. احتمال واکنشی بودن و تحریک پذیری در میان آنان بیشتر است و احساسات ناخوشایند مثل اضطراب و زودرنجی در میان آنان بیشتر گزارش می شود. دیگران ممکن است آنها را بی ثبات و متزلزل در نظر بگیرند. اینگونه افراد با انتشار عکس های زیاد روی شبکه های اجتماعی به دنبال پذیرش و تأیید دیگران هستند. پژوهش ها نشان می دهند احتمال نظر دادن و یا به روز رسانی پروفایل از سوی آنها در مواردی که ممکن است جنجال برانگیز باشد کمتر است و احتمالاً بیشتر عکس منتشر می کنند. احتمال وجود تعداد بیشتری عکس در آلبوم های آنان نیز بیشتر از بقیه است.

شخصیت افراد در طول زمان نسبتاً ثابت می ماند. آن دسته از ویژگی های شخصیتی که فرد در ۷ سالگی از خود بروز می دهد به احتمال زیاد بخش اعظم رفتارش در بزرگسالی را از پیش به ما نشان خواهد داد. البته هر کسی می تواند برخی از ویژگی های شخصیتی خود را تغییر دهد. به وجود آوردن تغییرات بزرگ نیازمند تلاش و زحمت فراوان خواهد بود، اما اغلب دانشمندان اعتقاد دارند این کار شدنی است.
مرجع : سایت دیجیاتو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

maliheh
Iran, Islamic Republic of
سلام.مطلب جالبی بود.میشه لطفا درمورد ارتباط موثر.مطلب بزارید.
Fatemeh
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات مفیدیه ممنون واقعا.
اگه میشه کتاب مناسب مرتبط با همین موضوع ها معرفی کنین مرسی
مامانیلا
Iran, Islamic Republic of
کتاب از امروز زنده زندگی کن از بار بارا دی اجلیس
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "