جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۷
کد مطلب: 40776
۲

چه کسانی برای جلب توجه خودشیرینی می‌کنند؟!

چه کسانی برای جلب توجه خودشیرینی می‌کنند؟!
همه افراد تا حدودی به اطرافیان خود وابستگی دارند، اما زمانی که این امر حالت افراطی به خود گرفته و بیمار گونه باشد می‌تواند نشان از اختلال شخصیت وابسته در فرد باشد.
 
بدیهی است که شخصیت آدم‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و کمتر پیش می‌آید که دو نفر از نظر رفتاری شبیه هم باشند که این تفاوت را می‌توان در محافل فامیلی و دوستانه به خوبی مشاهده کرد.
 
یکی بد خلق و خو، دیگری ساکت، آن یکی شر و شور و دیگری پر هیجان است، اما افرادی هم وجود دارند که برای مورد توجه قرار گرفتن به خودشیرینی و گاه ضایع کردن دیگران دست می‌زنند.
 
افرادی که صفت خودشیرینی را در پرونده اخلاقی خود دارند با استفاده از واژه‌ها و ابزارهای مختلف سعی در جلب توجه دیگران یا بزرگ و کوچک کردن افراد دارند، زیرا دوست دارند هر جا که هستند شاخص بوده و به نظر بیایند.
 
یکی از آرزوهای طبیعی هر انسان مقبولیت و پذیرفته شدن توسط دیگران است، اما زمانی که از حالت نرمال خارج شود بیمارگونه است و نیاز به واکاوی شخصیت و راههای مقابله دارد.
 
رابطه خودشیرینی و اختلال شخصیت وابسته 
شخصیت الگوی پایدار و فراگیری است که رفتار فرد را پس از بلوغ در بر می‌گیرد، اما ممکن است گاهی این شخصیت جنبه اختلال پیدا کند.
 
لیلا رازقیان جهرمی متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه شخصیت افراد تعیین کننده تطابق آن‌ها با محیط است؛ اظهار داشت: شیوع اختلالات شخصیت در جامعه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است و افراد مبتلا به اختلال شخصیت ممکن است در کار، عشق ورزیدن، زندگی زناشویی و تحصیلات دچار مشکل شوند.
 
وی با بیان اینکه چنین افرادی بیش از دیگران مستعد اختلالات روانپزشکی مانند سوء مصرف مواد، اختلالات خلقی و اضطرابی هستند، افزود: در صورتی که این افراد همزمان دچار مشکلات جسمی نیز باشند میزان بهبودی آن‌ها درمقایسه با افراد غیرمبتلا به اختلال شخصیت به مراتب کمتر است.
 
وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد تمایل زیادی به خودشیرینی کردن دارند و آیا این خصلت می‌تواند نشان از وابستگی بیش از اندازه به دیگران باشد، بیان کرد: خودشیرینی کردن می‌تواند نوعی خودشیفتگی پنهان باشد که فرد برای مورد تایید قرار گرفتن از سوی دیگران خود را در ظاهر متواضع نشان می‌دهد و اگر این امر زیاد تکرار شده و تنها عامل اعتماد به نفس فرد باشد بطوری که در انجام کارهایش دچار مشکل شود باید برای درمان و مقابله با آن به روانپزشک مراجعه کند.
 
این متخصص اعصاب و روان یکی از علل خودشیرینی کردن را عدم رشد کافی فردیت و استحکام شخصیت عنوان کرد و گفت: این افراد زمانی که خودشیرینی کردن پاسخگوی نیازشان نباشد دچار استرس شده و احساس عدم امنیت می‌کنند.
 
نشانه‌های اختلال شخصیت را بشناسید
اختلالات شخصیت، اختلالات دراز مدتی هستند که از سنین نوجوانی و اوایل بزرگسالی آغاز می‌شوند و علائم ژنتیکی و محیط نیز هر دو بر شخصیت افراد تاثیر می‌گذارند. 
 
به گفته رازقیان جهرمی معیار اصلی برای تشخیص اختلال شخصیت، سازگاری و انعطاف پذیری ناکافی در مقابل محیط است به طوری که باعث اختلال در عملکردهای مختلف فرد می‌شود.
 
این روانپزشک در پاسخ به این سوال که ملاک‌های تشخیص اختلال شخصیت چیست، بیان کرد: برای تشخیص اختلال شخصیت، فرد باید حداقل در دو حوزه از چهار حوزه شناخت، خلق، روابط بین فردی و کنترل تکانه‌ها (توانایی کنترل رفتار‌ها در مواجهه با محرک‌ها) مشکل داشته باشد. 
 
وی اختلال شخصیت وابسته را شایع‌ترین اختلال شخصیت در جامعه دانست و گفت: این نوع اختلال شخصیت شیوع ۶ درصدی در جامعه داشته و در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود.
 
این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: چنین افرادی نیاز به مراقبت شدن توسط دیگران دارند و این نیاز آن‌ها را به سمت اطاعت از دیگران می‌کشاند، زیرا همیشه نگران جدایی هستند و ممکن است در تصمیم گیری‌های روزمره در غیاب اطمینان بخشی دیگران ناتوان باشند.
 
خودشیرینی و نیاز مفرط به تملق و چاپلوسی 
شاید در اطراف خود کسانی را دیده باشید که تمایل زیادی به خودشیرینی کردن و جلب توجه دیگران داشته باشند که این امر شاید در شخصیت وابسته دیده شود.
 
رازقیان جهرمی با اشاره به اینکه این افراد قادر به ابراز مخالفت خود نیستند چرا که نگران از دست دادن حمایت و تایید دیگران در صورت ابراز نظر مخالف هستند، بیان کرد: گاهی اوقات این اشخاص حاضرند برای جلب حمایت دیگران به انجام کارهایی که برای خود آن‌ها خوشایند نیست، بپردازند. چنین افرادی به توانایی‌های خود اطمینان ندارند و اعتماد به نفس پایینی دارند.
 
وی افزود: گاهی این نیاز مفرط به تایید شدن آن‌ها را به سمت تملق و چاپلوسی می‌کشاند و ممکن است در ابراز خشم نیز مشکل داشته باشند و سالیان متمادی عواملی را که سبب آزارشان می‌شود، تحمل کنند.
 
واقعیت را پذیرفته و درمان را جدی بگیرید
اصولا افرادی که اعتماد به نفس پایین داشته و قدرت مخالفت و طرد شدن از سوی دیگران را ندارند مبادرت به خودشیرینی می‌کنند و خیلی اوقات این خصلت سبب آزار خود فرد هم می‌شود، زیرا سعی در انجام کارهایی دارند که خلاف باور و میل آنهاست، اما سبب جلب توجه دیگران می‌شود.
 
این متخصص اعصاب و روان بیان کرد: این افراد بیش از سایرین مستعد ابتلا به اختلالات خلقی و اضطرابی هستند و خیلی اوقات نیز ممکن است علائم افراد در حدی باشد که تشخیص اختلال شخصیت وابسته برای آن‌ها مطرح نباشد، اما معیارهای خفیف تری داشته باشند که درحوزه‌های مختلف زندگی آن‌ها را با مشکل مواجه کند. 
 
به گفته وی، افراد دچار اختلال شخصیت وابسته در صورت مراجعه به روانپزشک و درمان پیش آگهی خوبی داشته و همکاری لازم را برای دریافت راهنمایی‌های اساسی انجام می‌دهند.
 
رازقیان جهرمی اولین قدم در درمان موفقیت آمیز این اختلال را احساس نیاز خود فرد به کمک گرفتن از روانپزشک عنوان کرد و اظهار داشت: پس از ورود به درمان، روشهای مختلف اعم از دارو درمانی در صورت وجود اختلالات همزمان مانند اضطراب و افسردگی و درمان‌های غیر دارویی مانند آموزش قاطعیت، رفتار درمانی، گروه درمانی و خانواده درمانی و درمان‌های شناختی –رفتاری و تحلیلی برای فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته به کار برده می‌شود. 
 
بدیهی است که تغییر شخصیت مستلزم کار طولانی و اصولی و همه جانبه است و خود فرد باید این واقعیت را بپذیرد که برای کمک به خودش باید اراده کرده و از راههای درمانی که یک روانپزشک در اختیار او قرار می‌دهد، استفاده کند.
 
این متخصص اعصاب و روان بیان کرد: در طول مدت درمان، فرد منابع اعتماد به نفس را در خود پیدا کرده و افکار ناکارآمد را درباره توانایی‌های خود با کمک درمانگر شناسایی و با استفاده از روش‌های مختلف آن باور‌ها را به چالش می‌کشاند.
 
به گفته وی، گاهی برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته به درمان‌های عمیق تری نیاز دارند تا الگوهای ناسازگاری خود را که بطور تکاملی با آن‌ها همراه شده، شناسایی کنند و با تجربه جدیدی که درکنار درمانگر به دست می‌آورند مشکلات خود را حل کنند.
 
گزارش از زهرارحیمی
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.