جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۸:۲۲
کد مطلب: 46442
۱
۱
ارتباط شفاف در گفتگو با همسر

با مهارت ارتباط شفاف در گفتگو با همسرتان آشنا شوید

میگنا: صرفا دعوا با صدای خیلی بلند، به رابطه لطمه نمی زند بلکه هنگام دعوا ؛ سرزنش، تحقیر و تمسخر، حالت های بدنی خصمانه، دست های گره کرده و حالت چهره است که به رابطه صدمه میزند. هر بار بعد چنین دعوا هایی احساس می کنید بیشتر از طرف مقابل دور می شوید و بیشتر احساس نا امیدی و آزردگی می کنید. ارتباط تحقیر‌آمیز، عزت نفس هر دو همسر را تنزل می دهد و حل مسئله دو جانبه را غیر ممکن می سازد.
 
در صورتی که از راهکارهای مهارت ارتباط شفاف تبعیت کنید، می توانید ارتباط تحقیر آمیز را حذف کنید که در این صورت سطح ناراحتی و عصبانیت بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. ارتباط شفاف از عزت نفس محافظت می کند و فضای مناسبی را برای حل مشکلات فراهم می سازد. ارتباط شفاف به معنای این است که ما مسئولیت عواقب گفته های خود را بپذیریم و به جای حالت دفاعی و فاصله گرفتن، صمیمیت و درک را پرورش دهیم و حمایت کننده باشیم.
 
پس با تبعیت از قوانین ارتباط شفاف می توانید ارتباط تحقیر آمیز را حذف کنید.
 
برخی راهکارهای ارتباط شفاف:
 
1. از کلمات و اصطلاحات قضاوتی اجتناب کنید. کلمات و اصطلاحات قضاوتی ، مواردی غیر واقعی هستند که به همسرتان حس ناقص بودن را انتقال می دهند. ” تنبل ….، خنگ و خرفت …، بی عرضه ...، ضعیف…” این کلمات به حس ارزش فرد حمله می کند و آن را تحلیل می برد.
 
2. از برچسب های کلی اجتناب کنید. برچسب های کلی به محکوم ساختن هویت همسر می انجامد. ” او احمق، بی شعور، خنگ، خودخواه، دیوانه، روانی، بدجنس، شیطان، عفریته است” توجه داشته باشید که در اینصورت به رفتار همسرتان حمله نمی کنید بلکه به شخصیت او حمله می کنید. پیامد های چنین برخورد هایی از بین رفتن اعتماد و صمیمیت است.
 
3. از پیام های ” تو “( سرزنشگر و اتهامی ) خودداری کنید. ” تو هرگز به موقع خانه نبودی …. تو هرگز با من جایی نمی روی…. تو تمام هفته مرا تنها می گذاری …”بطور ساده خمیر مایه پیام های “تو ” این است که من احساس ناراحتی می کنم و تو مقصر هستی و معمولا این مضمون را دارند : ” تو بد هستی و در انجام رفتار های مورد نظر دچار اشتباه شدی.”به جای این پیام ها از پیام های ” من ” استفاده کنید که در آن هیچ فردی مقصری وجود ندارد و هرگز همسرتان را سرزنش نمی کنید.
 
پیام  تو: وقتی کار داریم، تو هرگز اینجا نمی آیی.
پیام من: موقعی که اسباب خانه را تنهایی جا به جا می کنم، خسته و عصبانی می شوم.
 
4. از بیان سوابق گذشته اجتناب کنید. فقط در مورد موضوعات فعلی صحبت کنید. ارتباط بر اساس سوابق گذشته ، باعث انتقال عقده ها از گذشته به حال می شود یک قانون ساده این است هرگز زمانی که عصبانی هستید سوابق گذشته را باز گو نکنید. وقتی عصبانی هستید، رجوع به گذشته به جای این که منبعی برای روشن ساختن باشد، عاملی خواهد شد که رابطه  شما را بیشتر تخریب می کند.
 
5. از تهدید کردن اجتناب کنید. پیام اصلی تهدید این است که: تو فرد بدی هستی و من می خواهم تو را تنبیه کنم.
 
6. به جای حمله با احساسات خود آن ها را توصیف کنیم. هنگامی که احساسات خود را شرح می دهید، از واژه های شفاف استفاده نمایید: ” من غمگینم و می خواهم گریه کنم …. من برای صمیمیت با تو شوق دارم….. من احساس ناراحتی و طرد می کنم.” توجه داشته باشید که فقط هیجان مربوطه را توصیف کنید. حمله کردن با احساس هایتان به این معنی است که از عواطف خود به عنوان یک سلاح استفاده کنید. صدایتان بلند، خشن، ترسناک، سرد و خصمانه ، طعنه آمیز یا نیش دار می شود. هنگام ارتباط شفاف بر صدای خود تسلط دارید و می توانید بلندی و تن آن را تنظیم کنید، در نتیجه همسرتان به جای آن که مورد هجوم قرار بگیرد، به آن گوش می دهد.
 
7. حالت بدنی خود را گشاده و پذیرنده نگه دارید. بدنتان به وضوح به طرف مقابل پیام منتقل می کند که چقدر پذیرنده هستید و چقدر تمایل دارید با او ارتباط برقرار کنید. موقعی که دستانتان بسته است یا موقعی که به دور دست زل زده اید و… از ارتباط با طرف مقابل اجتناب می کنید. اگر می خواهید با بدنتان نشان دهید که تمایل دارید با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید، تماس چشمی را حفظ کنید، موقعی که گوش می دهید دستانتان را به هم گره نزنید، اگر نشسته اید کمی به جلو خم شوید و حالت چهره خود را آرام و شل نگه دارید.
 
دکتر زینب صائمی، روانپزشک،مشاور پیش از ازدواج و زوج درمانگر 
 
مرجع : گروه روانپزشکی ویان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون خانم زوج درمانگر روانپزشک مشاور پیش از ازدواج
فقط به لینک زیر هم یه نگاهی بیاندازید:
https://www.migna.ir/news/44080/%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%8A%D9%83-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.