پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۶
کد مطلب: 39481
۱

دانلود خودکشی از اینترنت، پدیده ای نوظهور و خطرناک

دانلود خودکشی از اینترنت، پدیده ای نوظهور و خطرناک
فضای مجازی، گاه با القای مطالب یاس آور و ناامیدکننده ، افرادی همانند دو دختر یادشده را به پای مرگ می کشانند و بنا به اعلام مسئولان ذیربء ناامیدی مهم ترین عامل خودکشی است و فضای مجازی درست از این حربه استفاده می کند.
تاثیر فضای مجازی بر خودکشی ایرانیان کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است اما هر از گاهی از لابلای خبرها می توان خطر این پدیده شوم را به خوبی حس کرد. بطورمثال در یکی از این خبرها، دختر جوانی که در پی ارتباط با مردی در فضای مجازی متوجه انتشار عکس های خصوصی خود شده بود در اقدامی باورنکردنی به زندگی خود پایان داد. متاسفانه این دست از پرونده های جرائم رایانه ای کم نیستند. مزاحمت های سایبری در جهان، علت اصلی خودکشی مرتبط با فضای مجازی به شمار می روند که متاسفانه در ایران نیز وجود دارند.
این مزاحمت ها در قالب تهدید یا آزار و اذیت و تحقیر و با هدف قرار دادن آبرو و حیثیت فرد و خجلت زده کردن او، فرد را به مسلخ خودکشی می کشانند که اغلب قربانیان نیز در این مزاحمت ها زنان و حتی کودکان هستند.
شواهد زیادی وجود دارد که اینترنت و شبکه های اجتماعی در رفتارهای منجر شونده به خودکشی موثر هستند.
اتاق چت ، وبلاگ ها ، سایت های ویدئویی مانند یوتیوب ، شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، فیس بوک، توئیتر ، ایمیل ها و چت تصویری با اشتراک گذاری نظرات، ایده ها، اطلاعات و تصاویر مربوط به خودکشی یک تهدید بالقوه برای هرجامعه ای از جمله ایران به شمار می روند.

 

دانلود خودکشی از اینترنت، پدیده ای نوظهور و خطرناک

 
هشدار تاثیر فضای مجازی بر خودکشی ایرانیان

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم توجه و کنترل هرچه بیشتر بر محتواهای شبکه های اجتماعی در خصوص تاثیر فضای مجازی بر خودکشی ایرانیان هشدار می دهد.
دكتر شهرام خرازي ها در گفتگو با ايرنا مي افزايد: ارتباط بین رسانه و خودکشی سال ها است که طی پژوهش های مختلف، شناخته شده است.
وی خاطرنشان می کند: رسانه ها با انتشار خبر، ژس، تصویر، مطلب و فیلم قادرند تا تردید افراد متمایل به خودکشی را به یقین تبدیل کرده و به این ترتیب آمار خودکشی را افزایش دهند.


رسانه های ایران و خودکشی

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز تاسف از انژاس قابل توجه و بی رویه اخبار و صحنه های خودکشی در رسانه های ایران به ویژه روزنامه ها می گوید: فضای مجازی نقش تاثیرگذاری بر خودکشی دارد. خروجی فضای مجازی نه تنها از طریق دست اندرکاران رسانه، بلکه به وسیله مردم و کاربران نیز تامین می شود.

وی تصریح می کند: نظارت کمرنگ بر این فضا سبب شده تا شاهد انعکاس خودکشی به نحوی بسیار زیانبخش و مخرب در شبکه ها و کانال ها باشیم.
به گفته وی، در موارد نه چندان کمی مردم ناآگاهانه اقدام به انتشار تصاویر و مطالب مخرب با موضوع خودکشی در شبکه های مجازی می کنند بی آن که متوجه باشند که با این کار ممکن است ناخواسته هموطنان خود را به خودکشی متمایل کنند. گاهی مشاهده شده که فیلم واقعی خودکشی افراد با اعلام قبلی و به قصد تحت تاثیرقرار دادن دیگران بطورمثال عاشق بی وفا یا اعضای خانواده در فضای مجازی به صورت زنده به نمایش در آمده است و متاسفانه بسیاری از کاربران از مشاهده این صحنه ها لذت برده و حتی آنرا نشر میدهند.

مهم ترین دلایل خودکشی مرتبط با فضای مجازی در ایران

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: تهدید به افشای فیلم و ژس های خصوصی دختران و زنان و طلب حق السکوت از جمله مهم ترین علل خودکشی مرتبط با فضای مجازی در ایران است.
خرازی ها خاطرنشان می کند: در کشورهای غربی به علت ولنگاری فرهنگی، افشای ژس های برهنه زنان ممکن است یک تهدید محسوب نشود اما در کشور ما افشای اینگونه تصاویر به خاطر تقیدات دینی و ارزش های عرفی، حیثیت و آبروی افراد را در معرض تهدید قرار میدهد.

هل دادن افراد به ته دره خودکشی با اینترنت

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: در فضای افسارگسیخته مجازی روش های خودکشی و دیگر کشی، آموزش داده می شود؛ حتی گاه مشاهده شده که وسایل خودکشی به کاربران معرفی شده و به فروش می رسد!
مردم نباید طعمه سودجویان شده و تسلیم اخاذی آن ها شوند و باید بدانند که پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) در فضای مجازی می تواند مشکلات آنان را برطرف کند.

از باجگیرها شکایت کنید

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که اگر مردم به موقع به پلیس فتا مراجعه کنند و از طرح شکایت علیه اخاذها و باجگیرها واهمه نداشته باشند، زمینه ارتکاب جرایم در فضای مجازی فراهم نخواهد آمد.

مثل همیشه عقب ماندیم

مدرس دوره های آموزشی «رسانه و خودکشی» ، ارتقای سواد رسانه ای مردم را مهم ترین و ثمربخش ترین راهکار برای مقابله با آسیب های فضای مجازی می داند.
خرازی ها می گوید: متاسفانه در مواجهه با تکنولوژی های نوین رسانه ای مانند همیشه دیر وارد عمل می شویم و علاج واقعه را قبل از وقوع به فراموشی سپردیم.
وی تاکید می کند: رسانه ها روز به روز بیشتر داخل خانه ها و محل کارمان نفوذ می کنند و ما نباید در مقابل این نفوذ بی تفاوت بمانیم.
وی، نقش صدا و سیما را در آموزش و ارتقای سواد رسانه ای بسیار کلیدی و بنیادی می داند و می گوید: در یکی دو سال اخیر خوشبختانه تلویزیون بیش از گذشته در برنامه های خود به آسیب های فضای مجازی پرداخته است اما کمیت و کیفیت این برنامه ها راضی کننده نیست و باید تقویت شوند.
اخیرا مجموعه بسیار خوش کیفیت و تاثیرگذاری از شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «مجاز» روی آنتن رفته که اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد آسیب های فضای مجازی در اختیار بینندگان قرار می دهد. یکی از نکات مثبت این برنامه،مصاحبه با قربانیان فضای مجازی است که می تواند درس عبرت برای کسانی باشد که این برنامه را می بینند.
قطعا ساخت و پخش چنین برنامه هایی میتواند مفید باشد.

فیلتر چاره کار نیست

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور می شود: اتخاذ راهکار هایی مانند فیلتر کردن و امثال آن در جهانی که با انفجار اطلاعات به شیوه ها مختلف روبرو است، نمی تواند چاره اصلی باشد.
خرازی ها تاکید می کند: ارتقای سواد رسانه ای آحاد جامعه از طریق رسانه ملی، تدریس سواد رسانه ای در تمام مقاطع تحصیلی، تشدید مجازات های بازدارنده برای فرصت طلبان و بزهکاران فضای مجازی و افشای پشت پرده رسانه های مخرب، راهکارهای ثمربخشی هستند که باید در سریع ترین زمان ممکن به کار گرفته شده و به کل جامعه تسری یابند.

ریزه کاری های انتشار خبرخودکشی

رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا نسبت به انتشار افسارگسیخته اخبار خودکشی در فضای مجازی و عواقب جبران ناپذیر آن هشدار داد. لازم است رسانه ها در خصوص مسائلی مانند خودکشی و خودزنی آموزش ببینند چراکه به علت انتشار سریع اخبار در فضای مجازی متاسفانه نظارت بر اخبار خودکشی در این فضا سخت بوده و بسیاری از اخبار بی پایه و اساس در فضای مجازی منتشر می شود.

به هرحال نگرانی اصلی در رابطه با خودکشی در فضای مجازی ، آموزش روش ها و رفتارهای آسیب زا و سوق دادن افراد به این کار است.
انتشار محتواهایی با مضمون خودکشی در فضای مجازی یک خطر جدی برای گروه های آسیب پذیر تلقی می شود و می تواند بر تصمیم گیری ها، شک، تردید و ترس آنها در رابطه با خودکشی ، تاثیر سوء و جبران ناپذیر داشته باشد.
با این وجود تاثیر بالقوه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر رفتارهای مربوط به خودکشی، نسبتا یک پدیده جدید و در حال تحول است که نیاز به بررسی و ارزیابی های بیشتری دارد و نباید از هشدارهای مربوط به آن غافل شد.
لزوم یک برنامه ریزی منسجم در رابطه با بهداشت روان و فضای مجازی ضرورت دارد تا زندگی هایی را نجات دهد.
كانال میگنا
ايرنا

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.