جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ / ۲۰:۳۸
کد مطلب: 39700
۱
۱
فوت نخستین وزیر فرهنگ و آموزش عالی انقلاب

نگاهی به زندگینامه دکتر علی شریعتمداری چهره ماندگار علمی کشور+عکس

نگاهی به زندگینامه دکتر علی شریعتمداری چهره ماندگار علمی کشور+عکس
به گزارش میگنا، استاد علی شریعتمداری که در سال 1302 خورشیدی در شهر شیراز به دنیا آمده بود، پس از اتمام تحصیلات متوسطه در این شهر وارد دوره آموزش عالی شد و در سال 1332 مدرک کارشناسی علوم تربیتی و در سال 1335 مدرک کارشناسی علوم قضائی خود را اخذ کرد.

وی سپس برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و در سال 1336 موفق شد تا مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته آموزش متوسطه را ازدانشگاه ایالت میشیگان و مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی را در سال 1338 از دانشگاه تنسی اخذ کند.

آن مرحوم در طول دوران تحصیل در کسوت شریف معلمی نیز به انجام وظیفه مشغول بود و پس از بازگشت به کشور در سال 1339 به عنوان استاد در رشته علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان به کار مشغول شد. وی مدتی در سمت وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت مهدی بازرگان مشغول فعالیت بود. در سال 1344 و هنگامی که به علت فعالیت سیاسی علیه نظام ستمشاهی دیگر نمی توانست در داخل از کشور به فعالیت علمی بپردازد، به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های ایالت ایندیانا و تنسی به خدمت پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی برای ادامه خدمت به کشورش به ایران بازگشت و با عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران به فعالیت علمی پرداخت.
شادروان دکتر علی شریعتمداری از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی حضور در سمت های مهم و حساسی مانند: عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، ریاست گروه برنامه‌ریزی درسی رشته‌ های علوم انسانی، عضویت در هیئت مرکزی گزینش و استخدام عضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، عضویت در شورای پژوهش‌های علمی کشور، عضویت در هیئت رئیسه انجمن‌ ایرانی تعلیم و تربیت و ... را نیز در کارنامه خود دارد
دكتر شريعتمداري همچنين عضو شوراي پژوهش‌هاي علمي كشور، سرپرست موسسه تحقيقات تربيتي دانشگاه تربيت معلم و عضو شوراي پژوهشي دانشگاه اصفهان نیز بوده است.
وي سابقه عضويت در هيات رئيسه انجمن‌هاي ايراني تعليم و تربيت، فلسفه تعليم و تربيت، و نيز انجمن روان شناسي ايران را دارد.


دكتر شريعتمداري مدال درجه يك علمي و نشان درجه يك تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران را نيز دريافت كرده است و مدير مسئول چهار مجله علمي بوده است.
دكتر شريعتمداري مولف 24 جلد كتاب، مترجم 6 عنوان كتاب، مولف 70 عنوان مقاله علمي، اجتماعي، فرهنگي، مذهبي و مترجم 18 مقاله و مجله علمي بوده است.
از جمله آثار استاد مي‌توان به كتاب‌هاي آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفكر كيست، تعليم و تربيت اسلامي، جايگاه علوم انساني در توليد علم، چگونگي ارتقاء سطح علمي كشور، نقد و خلاقيت در تفكر، نقد آرا برخي از دانشمندان معاصر، تعليمات حضرت علي (ع) و نظر شهيد مطهري، و سياست و خردمندي اشاره كرد. ويژگي ممتاز دكتر شريعتمداري، همراهي هميشگي فعاليت علمي، مذهبي و سياسي ايشان از ابتداي جواني تاكنون بوده است.

طبق اطلاع قرار است پیکر دکتر علی شریعتمداری از مقابل دانشگاه خوارزمی به سوی آرامگاه ابدیش واقع در بهشت زهرا تشییع و سپس در قطعه 110 و در کنار همسر شان به خاک سپرده شود.

-
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی:
نام دکتر شریعتمداری به عنوان یک دانشمند دلسوز و متدین هیچ گاه فراموش نمی‌شود 

در پی درگذشت اندوهبار مرحوم دکتر علی شریعتمداری، عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر این شورا با صدور پیامی یاد آن مرحوم را گرامی داشت.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن کامل پیام تسلیت دکتر مخبر دزفولی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت دانشمند متعهد و خدمتگزار جناب آقای دکتر علی شریعتمداری عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی را به جامعه علمی و نخبگان کشور تسلیت می گویم.

ایشان از ابتدای تاسیس ستاد انقلاب فرهنگی و پس از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای رشد و تعالی آموزش عالی و تعلیم و تربیت در کشور از هیچ تلاش و کوشش دریغ نداشت و عاشقانه در این مسیر به خدمتگزاری پرداخت.

نام دکتر علی شریعتمداری در تاریخ آموزش عالی و تعلیم و تربیت ایران اسلامی به عنوان یک دانشمند دلسوز و متدین هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

دکتر شریعتمداری که در سال های قبل از انقلاب به واسطه با مبارزه با رژیم ستم شاهی سختی و مرارت های فراوانی را متحمل شده بود پس از پیروزی انقلاب نیز مانند یک مجاهد نستوه همواره در راستای اعتلای فرهنگ و دانش در کشور با دلسوزی و ایثار در مسیر اصلاح و ارتقای نظام تعلیم و تربیت گام برداشت.

تلاش ایشان در بازسازی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و ایفای نقش به عنوان اولین رئیس این فرهنگستان؛ نیز از دیگر ثمرات حیات پربار دکتر علی شریعتمداری در خدمت به جامعه علمی و نخبگانی کشور است.

در روند تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که فرموده رهبر معظم انقلاب از آرزوهای معظم له پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود نیز دکتر شریعتمداری علی رغم مشکلات جسمی پرتلاش و مشفقانه در تمام جلسات شوراهای تخصصی و صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حضورمی یافت و نظرات راهگشا و سودمند خود که حاصل تجربیات گرانقدر و دانش او بود را مشفقانه ابراز می کرد.


مرحوم مغفور دکتر علی شریعتمداری تا آخرین روزهای حیات خود همواره نسبت به اوضاع تعلیم و تربیت در کشور حساس بود و در آخرین ملاقات اینجانب و جمعی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان بارها بر لزوم تلاش همه برای رساندن حوزه تعلیم و تربیت به جایگاه شایسته خود تاکید داشت.

در گذشت شادروان دکتر علی شریعتمداری، برای همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که ایشان را به صفات نیکویی چون پارسایی، تواضع و علم دوستی می شناختند؛ سنگین و اندوهبار است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کلیه اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، جامعه نخبگانی کشور و همه بازماندگان مرحوم دکتر شریعتمداری برای روح آن مرحوم رحمت بی منتهای خداوند متعال را خواستارم.

پایگاه خبری میگنا درگذشت این چهره بزرگ علمی را به جامعه دانشگاهی، شاگردان و به ویژه به خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خدایش بیامرزد...
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی